Nie tankuj nowego paliwa. Na liście popularne modele
Na stacjach paliw 1 stycznia pojawiła się nowa benzyna E10, ale nie wszystkie samochody, nawet te, które cieszą się obecnie dużą popularnością, mogą korzystać z tego rodzaju paliwa. Powodem są specyficzne wymagania konstrukcyjne silników. Postanowiłem przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu i przygotować listę takich pojazdów, które często spotykamy na polskich drogach, a których nie można zatankować benzyną E10.
19.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Europejska organizacja ACEA oraz niemiecki urząd DAT stworzyły listy samochodów, które mogą być zasilane benzyną E10. W tych zestawieniach uwzględniono również wyjątki. Po analizie tych list stwierdziłem, że jest ona dość obszerna i obejmuje wiele popularnych modeli, które są powszechnie używane przez Polaków.
Dlaczego nie powinniśmy tankować benzyny E10 do niektórych aut?
Jeżeli posiadamy jeden z samochodów wymienionych na liście w tym artykule, powinniśmy unikać tankowania benzyny E10. Paliwo to może bowiem prowadzić do uszkodzeń układu paliwowego, a po dłuższym czasie użytkowania nawet do korozji elementów aluminiowych. Dodatkowo silnik może stracić na dynamice, a zużycie paliwa może znacznie wzrosnąć. Ryzyko jest szczególnie duże w przypadku samochodów z wtryskiem bezpośrednim, ale nie tylko.
Jak duże jest to ryzyko? To zależy od modelu samochodu. Dobrym przykładem jest tutaj Volkswagen Golf piątej generacji, który występował w wersji 1.6 MPI (można tankować E10) i 1.6 FSI (nie można tankować E10).
Alfa Romeo 156, Audi A3, Daewoo Matiz, Mazda 323, Opel Vectra, Renault Laguna, Toyota Avensis, Volkswagen Golf – to tylko niektóre z popularnych modeli, które nie powinny mieć w baku benzyny E10. Nie zawsze dotyczy to wszystkich wariantów danego modelu, co może prowadzić do pomyłek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak uniknąć takiej pomyłki?
Nie każdy jest ekspertem od samochodów i potrafi odróżnić VW Golfa 1.6 FSI od MPI, zwłaszcza że pojemność silnika w obu przypadkach jest niemal identyczna (1598 cm sześć. dla MPI lub 1595 cm sześć. dla FSI). Informacje te można jednak znaleźć w dowodzie rejestracyjnym. Wystarczy spojrzeć na rubrykę P.1 (gdzie podana jest pojemność silnika) oraz P.2 (gdzie zapisana jest moc silnika). W przypadku Golfa, jeśli moc wynosi 75 kW, to można zatankować E10, ale jeśli 85 kW, to już nie.
Podobna sytuacja dotyczy starszego modelu Volvo S40, który często spotykamy na naszych ulicach. Ten samochód może mieć pod maską silnik 1.8. Tutaj jednak mamy do czynienia z dwoma silnikami o mocy 92 kW, ale o różnej pojemności. Jednostka o pojemności 1834 cm sześć. nie nadaje się do tankowania benzyny E10, a o pojemności 1783 cm sześć. już tak.
Poniżej publikujemy listę popularnych samochodów, które nie mogą być zasilane benzyną E10. Należy założyć, że starsze modele niż te wymienione na liście również nie nadają się do tankowania tym paliwem. Jeżeli nie ma na liście samochodu, którym jeździsz, a masz wątpliwości, warto sprawdzić również drugą listę, dostępną w serwisie Autokult.pl.
Zobacz także
Których samochodów nie wolno tankować benzyną E10?
Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),
Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),
Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),
Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,
Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,
Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),
Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),
Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),
Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),
Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,
Mazda 323 – wszystkie wersje,
Mazda 626 – wszystkie wersje,
Mazda Demio – wszystkie wersje,
Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,
Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,
Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),
Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),
Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),
Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,
Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
Skoda Felicia 1.3,
Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),
Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),
Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004
Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004
Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004
Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).