Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro: więcej niż coupé
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Z tym samochodem w praktyce mieliśmy już do czynienia, ponieważ Audi A5 Coupé różni się od Sportbacka wyłącznie rodzajem nadwozia. Jednak 5-drzwiowa odmiana usportowionego A4 jest popularniejsza od coupé. Dlatego też przyjrzyjmy się jej bliżej.
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic - pierwsza jazda, opinia
Audi podczas premiery nowego A5 Sportback zakomunikowało, że większość samochodów z rodziny A5, jakie opuszcza salony, to właśnie te 5-drzwiowe. Są popularniejsze od tradycyjnego coupé, co tylko potwierdza, że segment premium rządzi się własnymi prawami.
Audi A5, podobnie jak A4, zasługuje na wysoką notę w niemal każdej kategorii. Największa zaleta to moim zdaniem kapitalnie zaprojektowane wnętrze. Jest poukładane w dokładnie taki sposób, jakbym tego chciał. Niezależnie od tego, czy mieliście już do czynienia z samochodem tej marki czy jeszcze nie, w A4 i A5 na pewno się nie pogubicie.
Przycisków tu nie brakuje i na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że jest ich nadmiar. Każdy ma jednak swoją funkcję i znajduje się tam gdzie trzeba. Na dodatek funkcję Drive Select do wyboru trybu jazdy można przypisać do guzika z ikonką gwiazdki na kole kierownicy.
Pozycja za sterami jest doskonała, kierownica o idealnej średnicy świetnie leży w dłoniach, a fotele projektowane pod okiem fizjoterapeutów podpierają ciało dokładnie tak, jak trzeba. Od teraz są dostępne z funkcją masażu.
Układ wszystkich instrumentów jest bardzo dobry. Leżą idealnie na linii wzroku. System multimedialny, to w topowej wersji ekran o przekątnej 8,3 cala i bardzo wygodny zestaw przycisków oraz pokrętło MMI. Do tego wysoka intuicyjność obsługi, czytelne menu i podpórka na nadgarstek, która przy okazji służy do wyboru trybu pracy automatycznej przekładni. Równie dobrze mogłoby tego nie być, ale się przydaje.
Jeżeli samochód jest wyposażony w wirtualny kokpit, mapę nawigacji można wyświetlać tuż przed oczyma kierowcy. Jakby tego było mało, również na szybie, dzięki wyświetlaczowi HUD. Nie jest to już wysuwająca się z kokpitu szybka, znana z tańszych i starszych modeli Audi, ale obraz, który widzimy pozornie przed samochodem.
Kluczowym obszarem tego wozu jest jego tylna część. Od coupé różni się przede wszystkim dodatkową parą drzwi, zatem producent robi przestrzeń dla większej liczby pasażerów. W przeciwieństwie do coupé, w sportbacku może pojechać pięć osób. Teoretycznie, bo jeżeli będą to dorośli pasażerowie, to będzie im wygodnie najwyżej we dwójkę.
Czy to powinno nas dziwić? Nawet Audi A4 nie jest idealne pod względem wygody siedzenia z tyłu, więc A5 Sportback tym bardziej takie nie będzie. Ważne, że pomimo niżej opadającej linii dachu, nie brakuje miejsca na głowę, nawet osobie o wzroście 180 cm. Jest też przestrzeń na nogi, ale trzeba je trzymać wysoko i siedzieć bez dobrego podparcia ud. Taki urok samochodów premium tego segmentu, a już na pewno modeli Audi z tą płytą podłogową. Jednak zaznaczę, że dla potencjalnego klienta nie ma to większego znaczenia, ponieważ z tyłu usiądą najwyżej dzieci.
W bagażniku jest sporo przestrzeni. 480 litrów to oczywiście żaden wynik w klasie średniej, ale w równie zgrabnym Mercedesie CLA jest o 10 litrów mniej. Audi przegrywa jednak o 40 litrów z BMW Serii 3 Gran Turismo, z tą różnicą, że tył bawarskiego konkurenta trudno nazwać sportowym. Zaletą A5 Sportback jest duża klapa i krótka półka, które ułatwiają załadunek.
Na koniec warto przypomnieć o nagłośnianiu Bang&Olufsen, z którym mieliśmy już do czynienia. Bez wątpienia jest to audio klasy premium. 19 głośników i system dźwięku przestrzennego 3D świetnie pracują. Akustyka to również wyciszenie kabiny, a to jest tu bardzo dobre. Przy prędkości autostradowej dźwięki z zewnątrz są niemal niesłyszalne.
Technika
Technicznie Audi A5 Sportback jest kopią A5 Coupé, którego pierwsze jazdy odbyły się niemal równo dwa miesiące temu. Na uwagę zasługuje nowe, pięciowahaczowe zawieszenie i doskonałe zestrojenie sprężyn oraz amortyzatorów. O tym jak świetnie prowadzącym się aute jest nowe A5, mieliśmy okazję się przekonać jeszcze wcześniej, jeżdżąc A4. Te modele są takie same.
W nowym Audi A5 system napędu na cztery koła quattro ultra jest dostępny wyłącznie z manualnymi skrzyniami biegów i 2-litrowymi silnikami. Tego dowiedzieliśmy się podczas prezentacji. Co ciekawe... taka wersja nie istnieje. Ani na rynku polskim, ani nawet niemieckim nie da się kupić A5 Sportback 2.0 ze skrzynią manualną i napędem quattro. Dlatego ja, chcąc nie chcąc, jeździłem wersją 2.0 TFSI S tronic quattro.
To najmocniejszy ze standardowych silników benzynowych Audi A5 Sportback. Wyżej jest tylko S5 oraz diesel 3.0 TDI generujący 286 KM. Testowany przeze mnie samochód miał pod maską 252 KM, które nadają mu bardzo dobrej dynamiki. Jeżeli miałbym się do czegoś przyczepić, to wyłącznie do reakcji przekładni na mocne wciśnięcie gazu. Trzeba odczekać chwilę, może sekundę, zanim silnik zrobi swoje i wystrzeli do przodu.
Gdy ruszycie ze startu zatrzymanego, wystarczy tylko 6 sekund na rozpędzenie się do 100 km/h. Imponująca jest elastyczność i przyspieszenie przy dowolnym zakresie obrotów. W przedziale pomiędzy 1600 a 4500 obr./min, dostępny jest stały, maksymalny moment obrotowy o wartości 370 Nm, czyli na poziomie dobrego diesla.
Na niezbyt dobrze oczyszczonych drogach wiejskich, można było się przekonać do skuteczności tradycyjnego napędu quattro z centralnym mechanizmem różnicowym. W pierwszej fazie skrętu lekka podsterowność szybko zmienia się w zachowanie neutralne. Elektronika nie ma wiele pracy, a gdy się już włącza, czyni to w sposób łagodny.
O krok przed jazdą autonomiczną
Nowe A5 Sportback nafaszerowano wręcz systemami wsparcia kierowcy, które pokazują nam już namiastkę technologii autonomicznych. Poza tymi, które znamy już z większości nowych modeli, Audi dokłada asystenta wydajności, którego praca opiera się na działaniu tempomatu, automatycznej skrzyni biegów i mapach nawigacji. Gdy samochód widzi skrzyżowanie, przed którym nieuchronnie trzeba będzie zwolnić, czyni to już długo przed nim, by zaoszczędzić paliwo. Inteligentny tempomat zarządza prędkością zgodnie z układem drogi.
Jest też naprawdę skutecznie działający asystent jazdy w korku, który wyręcza kierowcę z nieprzyjemnego podążenia za innymi samochodami w żółwim tempie. Nie tylko reguluje prędkość, ale także koryguje tor jazdy, utrzymując się za poprzedzającymi autami. Nowością w modelu A5 jest system komunikacji pomiędzy pojazdami. Jeżeli jedno audi weźmie udział w kolizji lub zacznie gwałtownie hamować, jadące za nim inne audi ostrzeże o takim zdarzeniu swojego kierowcę. To kolejny krok w dziedzinie autonomicznej jazdy, w której ten producent staje się powoli europejskim liderem.
Przeczytaj testy innych sedanów w stylu coupé
Na pewno jeszcze jakiś czas nie będzie liderem polskiego rynku nowych samochodów, na którym wciąż zajmuje trzecie miejsce w klasie premium. Warto tu dodać, że ma przy tym najbardziej dynamiczny rozwój sprzedaży. W praktyce marka Audi pozostaje liderem w umysłach wielu Polaków, których nie stać na nowe auta, a którzy właśnie audi, z tym, że używane, wybierają najchętniej, co pokazują statystyki importu.
Nowe A5 Sportback kosztuje bazowo 159 900 zł, czyli dokładnie tyle, ile zapłacicie za Coupé. Importer postanowił zrównać ceny obu modeli. Powyższa kwota dotyczy wersji 1.4 TFSI o mocy 150 KM. Za 2.0 TFSI zapłacicie 167 800 zł (190 KM) lub 191 600 zł (252 KM). Napęd quattro wymaga dopłaty 10 000 zł. Diesel kosztuje od 177 700 zł.
- Wzorowe wykonanie, obsługa i pozycja za kierownicą
- Świetne prowadzenie
- Dynamiczna jednostka napędowa
- Dużo zaawansowanych rozwiązań z zakresu wspomagania jazdy
- Sprawne działanie asystentów jazdy
- Wyciszenie
- Trochę zbyt powolna reakcja automatu na dodanie gazu
- Niektórym może przeszkadzać odizolowanie od drogi
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic - dane techniczne, ceny
Silnik i napęd: | |
---|---|
Układ i doładowanie: | R4, doładowany |
Rodzaj paliwa: | Benznyna |
Ustawienie: | Wzdłużnie |
Rozrząd: | DOHC 16V |
Objętość skokowa: | 1984 cm³ |
Moc maksymalna: | 252 KM przy 5000-6000 rpm |
Moment maksymalny: | 370 Nm przy 1600-4500 rpm |
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, automatyczna, dwusprzęgłowa, S tronic |
Typ napędu: | Na cztery koła, quattro |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane |
Zawieszenie przednie: | Niezależne, 5-wahaczowe |
Zawieszenie tylne: | Niezależne, 5-wahaczowe |
Średnica zawracania: | 11,7 m |
Koła, ogumienie przednie: | 255/35 R19 |
Koła, ogumienie tylne: | 255/35 R19 |
Masy i wymiary: | |
Typ nadwozia: | Liftback |
Liczba drzwi: | 5 |
Masa własna: | 1535 kg bez kierowcy |
Ładowność: | 500 kg |
Długość: | 4677 mm |
Szerokość: | 1843 mm bez lusterek |
Wysokość: | 1386 mm |
Rozstaw osi: | 2824 mm |
Rozstaw kół przód/tył: | 1587 / 1568 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 58 l |
Pojemność bagażnika: | 480 l |
Osiągi: | |
Katalogowo: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 6,0 s |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,9 l/100 km |
Emisja CO2: | 136 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | Nie testowano |
Cena: | |
1.4 TFSI od: | 159 900 zł |
2.0 TFSI od: | 167 800 zł |
2.0 TDI od: | 177 700 zł |
3.0 TDI od: | 220 000 zł |
dopłata za napęd quattro: | 10 000 zł |
dopłata za automatyczną skrzynię biegów: | 9500 zł |