Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic - ewolucja do doskonałości© fot. Mariusz Zmysłowski

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic - ewolucja do doskonałości

Mariusz Zmysłowski
12 grudnia 2016

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Walter de Silva zaprojektował w swojej dotychczasowej karierze kilkadziesiąt modeli samochodów. Przy ilu projektach brał udział? Tego pewnie nie wie nawet sam mistrz. Chociaż w jego portfolio znajdziemy między innymi koncepcyjne Lamborghini Miura oraz Audi R8, za swój najładniejszy, najbardziej udany model uznaje on A5 pierwszej generacji. Teraz do gry wkroczył następca tego modelu.

Wyzwanie

Stworzyć następcę samochodu tak ważnego dla jednego z najlepszych, współczesnych stylistów, nie jest łatwo. Zespół specjalistów z Audi stanął więc przed wielkim wyzwaniem. Co ważne, nie chodziło tu jedynie o wygląd tego auta.

A5 Coupé pierwszej generacji znalazło na całym świecie 320 tys. nabywców. Był to model bardzo lubiany i ceniony, szczególnie za mocniejsze wersje – S5 i RS5. Tę drugą odmianę świetnie wspominam do dziś, mimo kilku niedoskonałości. A może właśnie dzięki nim.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

A5 doskonałe

Tym sposobem można było uzyskać tylko jedno – A5 jeszcze lepsze niż dotychczas. Ważne zmiany to między innymi niższa masa własna. Audi swojemu coupé ujęło w sumie około 60 kg, z czego aż 12 zdjęto z zawieszenia, dzięki zastosowaniu z przodu i z tyłu 5-wahaczowego, niezależnego układu z lekkich stopów. Inżynierowie z Ingolstadt uzyskali także lepszą sztywność skrętną nadwozia, co przekłada się na poczucie zwartości konstrukcji w trakcie dynamicznej jazdy.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Więcej dostaniemy także w kabinie. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi, pasażerowie mają do dyspozycji sporo przestrzeni dla siebie. Urósł także bagażnik. Co prawda jedynie o 10 litrów, ale wciąż jest to coś ekstra, względem poprzednika.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Naturalnie nie mogło zabraknąć szeregu nowych akcesoriów. A5 zostało wyposażone między innymi w wirtualny kokpit, który sprawdza się w praktyce bardzo dobrze. Dzięki niemu zawsze możemy mieć do dyspozycji to, czego aktualnie najbardziej potrzebujemy – czy to duży, analogowy obrotomierz, gdy wyciskamy z auta siódme poty, czy duży ekran nawigacji, gdy zmierzamy w nieznane i nie chcemy zanadto odrywać wzroku od jezdni.

Gadżetem, który jest wyjątkowo przydatny w samochodach z nadwoziem coupé, jest automatyczny podajnik pasów bezpieczeństwa. Dzięki małemu urządzeniu, które podsuwa je na wysokość naszego ramienia, nie trzeba się gimnastykować, by sięgnąć do tyłu z boku.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Bardzo dobra jest również pozycja za kierownicą. Pod tym względem trudno tu cokolwiek zarzucić. Jest umiarkowanie niska – na tyle bliska ziemi i wyciągnięta wzdłuż auta, by poczuć się w nim jak w maszynie o sportowym charakterze, a jednocześnie wystarczająco wysoka, by do auta móc wsiadać, a nie wpadać.

Doskonale w drodze

Nowe Audi A5 dało się poznać nie tylko jako samochód dopieszczony pod względem wykonania i gadżetów, ale także techniki. W końcu wspomniane na początku zabiegi, musiały przynieść pożądane efekty.

Mój egzemplarz testowy został wyposażony w czterocylindrowy motor benzynowy o mocy 252 KM. Cała ta niemała stajnia trafiała tu na wszystkie koła. Pośredniczyła w tym bardzo szybka przekładnia S tronic. Zestaw ten dawał różne wrażenia, w zależności od tego, jaki tryb wybrałem w systemie Audi Drive Select.

Obraz

Comfort sprawiał, że 252 KM w ogóle nie dawały o sobie znać. Owszem, A5 nadal pozostawało szybkim autem, ale prędkość rozwijało w sposób bardziej stonowany. W tym trybie sportowy charakter gdzieś zanika. A5 łagodnieje i nie narzuca się. Wręcz nie zachęca do szybkiej jazdy. Płynne pokonywanie zakrętów i gładkie rozpędzanie się są naturalnym następstwem wybrania trybu Comfort.

A5 Coupé dopiero po przejściu w wariant dynamiczny uwypukla wszystkie szlifowane cechy.

Dopiero w trybie Dynamic można docenić samą jednostkę napędową. Wreszcie odzywa się ona we właściwym dla mocnych motorów benzynowych języku. Brzmi jak należy i również w należyty sposób pociąga A5 do coraz wyższych prędkości.

Zbyt sterylnie?

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Po pokonaniu wielu zakrętów w okolicach granicy Czech i Polski muszę przyznać – inżynierowie Audi osiągnęli swój cel. A5 jest naprawdę doskonałe – prowadzi się wyśmienicie, jest fantastycznie wykonane, a jego komfortowe wnętrze wypełnione jest przez przemyślane rozwiązania. Jest tylko jedno, drobne ale.

Zobacz testy podobnych samochodów

To wcale nie znaczy, że A5 brakuje charakteru. Absolutnie – zostawiając je na parkingu podziemnym pod hotelem, żałowałem, że to już koniec spotkania z tym wozem. Czy w ogóle można powiedzieć, że ta sterylność jest wadą? Być może, ale z pewnością nie jest to uniwersalny minus, który przyznałby każdy, bo wierzę, że wiele osób właśnie takiej surowej doskonałości szuka.

Ceny nowego Audi A5

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

A5 Coupé startuje od pułapu 159 900 zł. Za tę kwotę otrzymamy 1,4-litrowy motor benzynowy o mocy 150 KM, przekładnię S tronic i napęd na przednią oś. Co ciekawe, ręczna skrzynia nie jest dostępna z bazową jednostką. Dostaniemy ją dopiero, jeśli wybierzemy 190-konne 2.0 TFSI. Cena takiego wozu to 167 800 zł. Testowy egzemplarz, który widzicie na zdjęciach kosztował 278 760 zł, gdzie sama baza z 252-konnym motorem, automatem i napędem quattro startuje od pułapu 201 600 zł.

Czy A5 będzie hitem w swojej klasie? Trzeba pamiętać, że konkurencja nie śpi – BMW Serii 4, chociaż starsze od świeżego Audi, ma nadal sporo do zaoferowania. W grze jest także nowy Mercedes Klasy C Coupé. A5 z pewnością najlepsze wyniki sprzedażowe osiągnie jednak dopiero w przyszłym roku, gdy na rynek wejdzie odmiana Sportback. To właśnie ją najchętniej wybierali dotychczas klienci.

Nasza ocena Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic (2016):
9/ 10
Plusy
  • Bardzo dobre wykonanie
  • Doskonałe prowadzenie
  • Dynamiczna jednostka
  • Szybka przekładnia S tronic
  • Wiele przemyślanych i często zaawansowanych rozwiązań
  • Dobra pozycja za kierownicą
  • Poczucie zwartości auta
Minusy
  • Momentami wyczuwalny brak naturalnych wrażeń z jazdy
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/18]

Nowe Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic (2016) - dane techniczne, osiągi

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic (2016)

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, doładowany
Rodzaj paliwa:Benznyna
Ustawienie:Wzdłużnie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1984 cm³
Moc maksymalna:252 KM przy 5000-6000 rpm
Moment maksymalny:370 Nm przy 1600-4500 rpm
Skrzynia biegów:7-biegowa, automatyczna, dwusprzęgłowa, S tronic
Typ napędu:Na obie osie, quattro
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe, wentylowane
Zawieszenie przednie:Niezależne, 5-wahaczowe
Zawieszenie tylne:Niezależne, 5-wahaczowe
Średnica zawracania:11,5 m
Koła, ogumienie przednie:245/40 R18
Koła, ogumienie tylne:245/40 R18

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Coupé
Liczba drzwi:2
Masa własna:1500 kg bez kierowcy
Ładowność:500 kg
Długość:4673 mm
Szerokość:1846 mm bez lusterek
Wysokość:1371 mm
Rozstaw osi:2764 mm
Rozstaw kół przód/tył:1587 / 1568 mm
Pojemność zbiornika paliwa:58 l
Pojemność bagażnika:465 l
Osiągi:
 Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:5,8 s
Prędkość maksymalna:250 km/h
Zużycie paliwa (miasto):7,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,2 l/100 km
Emisja CO2:

141 g/km

Test zderzeniowy Euro NCAP:Nie testowano
Cena:
Cena testowego egzemplarza:278 760 zł
Wersja silnikowa od:201 600 zł
Model od:159 900 zł
Źródło artykułu:WP Autokult
Auditesty samochodówAudi A5
Komentarze (66)