Aston Martin DB9
Aston Martin DB9 to gran turismo produkowane przez brytyjską firmę Aston Martin Lagonda Limited od 2004 roku. Za stylistykę następcy modelu DB7 odpowiadają Ian Callum oraz Henrik Fisker. W symbolu tego samochodu Aston Martin nie zastosował numeru 8, który odpowiadałby mu jako zastępującemu DB7. Uznano, że auto stanowi zbyt ogromny skok w technice, by sugerować, że jest ewolucją swojego poprzednika. DB9 dostępny jest w sprzedaży w nadwoziu coupé oraz kabriolet. Ta druga wersja została nazwana przez producenta Volante.
Nadwozie modelu DB9 ma wszystkie cechy charakterystyczne każdego Astona. Z przodu pojawił się charakterystyczny grill rozciągnięty na dużą szerokość. Za nadkolami z kolei umieszczono podłużne wyloty powietrza przecięte połyskującą listwą. DB9 był pierwszym modelem, w którym zastosowano światła z wewnętrznym panelem w kolorze nadwozia. Obecnie również one stanowią znak rozpoznawczy wszystkich modeli marki. Przednie lampy przypominają nieco te znane z modelu DB7, lecz są bardziej wyciągnięte wzdłuż samochodu. Sylwetka brytyjskiego gran turismo mierzy 5,7 m długości. Dzięki swojemu sportowemu charakterowi, doprawionemu dużą dawką luksusu w angielskim stylu, DB9 konkuruje z takimi samochodami jak Bentley Continental GT czy Jaguar XKR.
Aston Martin daje dużo możliwości personalizacji swoich aut. Dzięki temu wnętrze DB9 można dostosować nawet do najbardziej wybrednych wymagań. Istnieje możliwość wykończenia go drewnem orzechowym, bambusowym oraz mahoniowym. Można również zamówić pokrycie tych dodatków czarnym, połyskującym lakierem fortepianowym lub aluminium. Pozostałe powierzchnie to oczywiście skóra oraz tworzywa najwyższej jakości. Wszystkie elementy są montowane ręcznie, co zapewnia najwyższy poziom jakości.
W opcjonalnym wyposażeniu modelu DB9 znajdują się m.in.: kierownica obszyta alcantarą, radio satelitarne (dostępne w Kanadzie jako opcja, w Stanach Zjednoczonych jako standard), system audio Bang & Olufsen o mocy 1000 W, klimatyzacja, nawigacja satelitarna z dużym ekranem i wiele innych, w tym również firmowe akcesoria. Istnieje też możliwość połączenia telefonu za pomocą technologii Bluetooth. Jak w większości współczesnych samochodów, na pokładzie DB9 znajduje się złącze do iPoda.
Sercem modelu DB9 jest widlasta dwunastka z modelu Vanquish V12. Przy współpracy ze specjalistycznymi oddziałami Forda udało się zredukować jej masę o 11,8 kg. Maksymalna moc wynosi 470 KM (przy 6000 obr./min), a wartość maksymalnego momentu to 600 Nm (przy 5000 obr/min). Dzięki jej umieszczeniu centralnie, za przednią osią, udało się osiągnąć dobry rozkład masy między przodem a tyłem pojazdu. Parametry osiągane przez tę jednostkę pozwalają rozpędzić to brytyjskie gran turismo do 100 km/h w 4,8 s. Wskazówka szybkościomierza przy pedale przyspieszenia wciśniętym w podłogę zatrzyma się na wartości 300 km/h.
Skrzynie biegów umieszczono centralnie, przed przednią osią. Jest to 6-biegowa przekładnia Touchtronic 2. Aby zredukować momenty bezwładności mas wirujących, większość elementów wykonano ze stopów lekkich, a wał napędowy z włókna węglowego.
W 2008 roku przeprowadzono subtelny facelifting, w ramach którego delikatnie przemodelowano pas przedni. Kosmetyczne zmiany w wyglądzie oraz kilka nowości wśród możliwości konfiguracji uzupełniono niewielkim wzmocnieniem jednostki napędowej.
Produkcja modelu DB9 dobiegła końca w 2011 roku. Zakup używanego Astona Martina DB9 w Polsce to wydatek rzędu 230 000 euro. Kwota niemała, ale nie zapominajmy, że dostajemy za nią samochód Jamesa Bonda.