Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156, należąca do segmentu D, została zaprezentowana w październiku 1997 roku. Zastąpiła ona sedana o oznaczeniu 155 i przez 9 lat produkcji była oferowana jako 4-drzwiowa limuzyna oraz 5-drzwiowe kombi nazwane Sportwagon.
Dynamicznie narysowane nadwozie mimo wielu lat produkcji nie zostało w radykalnym stopniu zmodernizowane. Ten model włoskiego producenta zapoczątkował trend umieszczania klamki tylnych drzwi w słupku C. Swego czasu było to innowacyjne rozwiązanie, którego nikt wcześniej nie znał. Awangardowa sylwetka była także bardzo pojemna - jej wymiary to 4430 mm długości, 1745 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości. Pozwoliło to wygospodarować przyzwoitą ilość miejsca dla wszystkich pasażerów tego prestiżowego auta. Mimo dostatecznej przestrzeni w kabinie właściciele Alfy Romeo 156 mieli do dyspozycji dość skromnych rozmiarów bagażnik, którego pojemność w wersji sedan wynosiła 380 l, a w odmianie kombi wprowadzonej do produkcji w 2000 roku - 360 l. Nie stanowiło to jednak zbyt wielkiego problemu, w końcu dla właścicieli aut tej marki funkcjonalność nie jest priorytetem. Liczą się przede wszystkim styl i dopracowanie, co zostało docenione w przypadku modelu 156 - w 1998 roku pojazd otrzymał prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Aż 40 z 56 członków jury opowiedziało się za tym modelem, doceniając głównie sportowy charakter i rewelacyjne wielowahaczowe zawieszenie przednie. Nagród zgarniętych przez tego sedana klasy średniej było znacznie więcej – jednostka 2,5 V6 otrzymała tytuł Silnika Roku 2000. Auto doczekało się wielu ról w filmach polskich i zagranicznych.
Bogate seryjne wyposażenie Alfy Romeo 156 stanowiło świetny tandem z obszerną gamą silnikową. Stawkę otwierały motory benzynowe mające po dwie świece na cylinder (Twin Spark), o pojemnościach 1,6, 1,8 oraz 2,0 l. Rozwijały one odpowiednio 120 KM, 144 KM oraz 155 KM i pozwalały bardzo żwawo się rozpędzać, z niesamowitym wigorem wkręcając się na obroty. Silniki te były chwalone nie tylko za osiągi, ale także m.in. za brzmienie oraz charakterystykę pracy. Przez 9 lat produkcji w ofercie włoskiej firmy pojawiły się także 2-litrowe jednostki 2.0 JTS o mocy 160 KM oraz dwie odmiany motoru 2,5 V6, których moc wynosiła 190 oraz 192 KM. Wisienką na torcie była wersja 3,2 V6 GTA, wprowadzona do produkcji w 2002 roku. Poszerzone auto z agresywnym ospoilerowaniem, kubełkowymi fotelami oraz sportowymi akcesoriami wewnątrz z potężnego silnika generowało aż 250 KM. Pojazd ten osiągał 100 km/h w 6,3 s i mógł mknąć 250 km/h (bez elektronicznej blokady 270 km/h). Gama jednostek napędowych montowanych w Alfie Romeo 156 obejmowała także silniki wysokoprężne koncernu Fiata, oznaczone JTD. Motory te miały pojemność 1,9 (8- i 16-zaworowe) oraz 2,4 l (10- i 20-zaworowe) i rozwijały moc od 105 do 175 KM, która była przenoszona na koła za pośrednictwem 5- i 6-biegowych skrzyń manualnych oraz sekwencyjnych Selespeed, a także 4-biegowej przekładni automatycznej (wybór był podobny w przypadku silników benzynowych i wysokoprężnych).
W 2003 roku Alfa Romeo 156 przeszła lifting dokonany przez biuro stylistyczne Giorgetto Giugiaro. Rok później na kilku rynkach pojawiła się odmiana Q4 Crosswagon, która miała nieco większy prześwit oraz napęd na obie osie. 156 w wersji sedan była produkowana do 2005 roku, a kombi rok dłużej, po czym cały typoszereg został zastąpiony przez linię 159.
Plusy:
- oryginalna, niestarzejąca się stylistyka
- świetne jednostki benzynowe
Minusy:
- niewielka ilość miejsca wewnątrz
- przeciętna jakość wykonania (głównie w pierwszych rocznikach produkcji)