Zredukuj przy przyspieszaniu. Silnik ci za to podziękuje

Właściwa technika prowadzenia pojazdu jest kluczowa nie tylko dla zmniejszenia zużycia paliwa, ale również dla zmniejszenia zużycia samochodu. Niestety, wygoda i nowoczesne turbodoładowanie sprawiły, że coraz częściej popełniamy prosty błąd.

Manualna skrzynia biegów
Manualna skrzynia biegów
Źródło zdjęć: © WP
oprac. MLŃ

04.11.2024 09:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niemal powszechne turbosprężarki, które zapewniają "mocny dół" (oraz spełnianie norm czystości spalin), stały się głównym powodem wpadek kierowców. Skoro droga jest wolna, a samochód wydaje się przyspieszać wystarczająco po wciśnięciu pedału gazu, rezygnujemy z redukcji biegu. Jest to jednak błąd, który negatywnie wpływa na silnik.

  

Wielu kierowców uważa, że przyspieszanie przy niższych obrotach jest lepsze ze względu na mniejsze natężenie hałasu z układu wydechowego. Niemniej jednak, silnik nie jest przystosowany do dużego obciążenia przy niskich obrotach. W takich warunkach jego wydajność spada - energia z paliwa przeznaczana jest bardziej na generowanie ciepła niż na faktyczne przyspieszenie. Skutkuje to wyższym spalaniem i nagrzewaniem się silnika, szczególnie wnętrza cylindrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nadmierne nagrzewanie się tych elementów może prowadzić do nierównomiernego spalania mieszanki paliwowej i problemów z zapłonem. W efekcie następuje nierównomierne rozłożenie sił w cylindrze, co przyczynia się do szybszego zużycia silnika. Turbodoładowane jednostki napędowe, obecne w większości nowych samochodów, są szczególnie wrażliwe na takie przyspieszanie, zwiększa się wówczas ryzyko przedwczesnego zapłonu mieszanki.

Badania przeprowadzone przez japońskie firmy Toyota i Denso wykazały, że przy przyspieszaniu bez redukcji, w silniku mogą pozostać żarzące się resztki paliwa i oleju. Takie cząstki na niskich obrotach zwiększają szansę na niekontrolowane zapłony, co skraca żywotność tłoków i świec zapłonowych.

Redukcja biegu przed przyspieszeniem jest również zalecana przez instruktorów jazdy podczas kursów. Wyprzedzanie jest ryzykownym manewrem, który wymaga dynamicznego, szybkiego zakończenia. Zredukowanie biegu pozwala wykorzystać pełne możliwości pojazdu i szybko dokończyć manewr wyprzedzania.

Komentarze (5)