Pierwszy polski test Volvo S60. U Szwedów bez większych zmian... i bardzo dobrze!
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Volvo S60 można pomylić z większą limuzyną S90, ale nowy model potwierdza, że Szwedzi z każdym kolejnym samochodem stawiają krok naprzód. Niekoniecznie jednak postęp widać na pierwszy rzut oka.
Volvo S60 (2019) T5 R-design - test, opinia
W teorii nowe S60 nie jest za bardzo… nowe. Wykorzystuje przecież płytę podłogową SPA, na której Volvo od kilku lat opiera swoje hity – ciepło przyjęte XC90 czy S90, jak i jeden z najpopularniejszych samochodów klasy SUV w Polsce, XC60. Stylistycznie też trudno mówić o rewolucji – S60 najbardziej różni się od większego sedana z tyłu, gdzie linia świateł jest jakby ostrzejsza niż zwykle.
Sedan bez diesli
Tymczasem S60 pokazuje, że Szwedzi z mozołem realizują swój długoterminowy plan. Sedan zamyka cykl odświeżania marki pod skrzydłami chińskiego Geely, jest też pierwszym autem tej klasy, które nie będzie oferowany z silnikami Diesla.
W chwili obecnej to – na pierwszy rzut oka - nie tylko strzał w kolano pod względem emisji CO2 (jednostki wysokoprężne generują po prostu mniej tego gazu), ale i wyborów klientów na niektórych rynkach. Według Szwedów przyszłość należy jednak do silników benzynowych i hybryd.
Do S60 należy jeszcze jedna nagroda za bycie "pierwszym". To pierwsze Volvo, które będzie produkowane w Stanach Zjednoczonych, a przedstawiciele marki nie ukrywają, że model został przygotowany dla tamtejszych klientów. Szwedzkie auto należące do Chińczyków i przeznaczone na rynek amerykański? Szkodliwe stereotypy dotyczące wnętrza nasuwają się same.
W środku bez zmian
Tymczasem w tej kategorii Volvo prezentuje naprawdę wysoki poziom. Zawsze, gdy wsiadam do nowego modelu tej marki, widzę, że prace nad ulepszeniem projektu trwają cały czas. Tak, wygląda jak wnętrze każdego innego modelu z Göteborga, ale jakość wykonania i skór Nappa jest zdecydowanie lepsza niż we wcześniejszych samochodach Volvo. Wiek projektu zdradza jedynie brak ładowarki bezprzewodowej, która to staje się coraz szerzej montowanym gadżetem.
Całe szczęście, że system multimedialny dalej wyznacza standardy. Każde Volvo ma 12,3-calową jednostkę zastępującą zegary, jak i 9-calowy ekran multimediów, przez który sterujemy przeważającą liczbą systemów. Działanie start/stop, klimatyzacji, złożenie zagłówków, sterowanie fotelem pasażera z miejsca kierowcy to tylko nieliczne możliwości. Jest prosto i nowocześnie, choć kilka pokręteł więcej wcale by temu wnętrzu nie zaszkodziło.
Nowe S60 ma ok. 20 cm mniejszy rozstaw osi niż flagowe S90. Nie czuć tego specjalnie na tylnej kanapie, gdzie miejsca na kolana nie brakuje. Sprawa komplikuje się w innych aspektach. Przy obniżonym fotelu kierowcy nie ma gdzie włożyć stóp, a nisko (naprawdę nisko) osadzona kanapa sprawia, że finalna pozycja pasażera nie jest specjalnie wygodna. Użyteczność środkowego miejsca spada przez duży tunel.
Na tle konkurencji niespecjalnie prezentuje się bagażnik o pojemności 442 litrów, niewykończoną "górą" i nieregularną podłogą (nowe BMW serii 3 ma 480 l), ale Szwed punktuje niskim progiem załadunku.
T5 nie oznacza 5 cylindrów
Jeden z pierwszych (a może nawet pierwszy) egzemplarz Volvo S60 w Polsce nie tylko przyciągał wzrok pakietem R-design i 20-calowymi felgami, ale i wyposażony był w całkiem sensowny silnik. To dwulitrowy motor, co nie powinno być zaskoczeniem. W specyfikacji T5 generuje bardziej niż wystarczające 250 KM i 350 Nm w zakresie 1800 – 4800 obr./min.
Dzięki opcjonalnej optymalizacji Polestar (4500 zł) zmieniającej charakterystykę napędu, można wykrzesać z Volvo nieco więcej iskry, która ukrywa się za nieciekawie brzmiącym silnikiem. Wyniki na poziomie 6,5 s do setki są więcej niż wystarczające, zwłaszcza, że w ich osiąganiu nie przeszkadza 8-biegowy automat, który na autostradzie pozwala zmniejszyć obroty do poziomu ok. 2200 przy 140 km/h.
Zabawę w szybką jazdę zwykle szybko psuje spalanie. Podobny problem z jednostką benzynową zauważyłem podczas testu Volvo V60. W mieście silnik dwulitrowy zużywa ok. 11,5 litrów bezołowiowej na sto kilometrów, na autostradzie trzeba liczyć się z wynikiem wynoszącym 9,2 l. Jednym z problemów S60 jest nadwaga, której może nie czuć w zakrętach, ale nie da się jej ukryć na każdym z frontów. S60 – i to bez napędu na cztery koła, który jest dostępny w tym modelu – wynosi ok. 1700 kg. Dużo.
Prowadzenie nowego S60 zaskakuje i jasno wskazuje, do czego stworzono to auto. Gdy przejechałem pierwsze kilkadziesiąt metrów, w głowie miałem tylko jedno słowo określające wspomaganie: aksamitne. Mogłem manewrować po parkingu używając tylko małego palca, ale – jak to bywa w Volvo – by skręcić w prostopadłą ulicę, trzeba przełożyć ręce na kierownicy. Tym bardziej – w leniwym wnętrzu Volvo – zaskakuje duża twardość zawieszenia wersji R-design. Spokojnie można je założyć do bardziej nastawionego na prędkość auta i dalej będzie ono "dawało radę".
Volvo S60 - ceny
Ceny nowego Volvo S60 zaczynają się od 165 tys. zł i jest to kwota dla inauguracyjnej edycji "First Edition". Trzeba oczywiście odnieść to do konkurencji – nowe BMW serii 3 wycenione jest na 156 200 zł. Jeszcze tańsze są Audi A4 i Mercedes Klasy C, ale jest to spowodowane mniejszymi i słabszymi jednostkami napędowymi. W bazowym wyposażeniu zarówno Volvo jak i BMW znajdziemy materiałową tapicerkę, duże ekrany multimediów, światła LED. Szwed ma jednak 2-strefową klimatyzację i od razu wyjeżdża z salonu na 18-calowych felgach.
- Ciekawa alternatywa dla niemieckich konkurentów
- Przyjemne, relaksujące prowadzenie
- Małe różnice względem flagowego S90
- Małe różnice względem flagowego S90
- Duża nadwaga
- Co chyba oczywiste, brak diesli
Volvo S60 (2019) T5 R-design - dane techniczne
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, doładowanie | |
Rodzaj paliwa: | benzyna | |
Rozrząd: | DOHC | |
Objętość skokowa: | 1969 cm3 | |
Moc maksymalna: | 250 KM przy 5500 obr./min | |
Moment maksymalny: | 350 Nm przy 1800 - 4800 obr./min | |
Skrzynia biegów: | 8-biegowa, automatyczna | |
Typ napędu: | na przednią oś | |
Hamulce przednie: | Tarcze wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarcze wentylowane | |
Zawieszenie przednie: | Wielowahaczowe | |
Zawieszenie tylne: | kompozytowy resor piórowy | |
Koła, ogumienie przednie: | 245/35 R 20 | |
Koła, ogumienie tylne: | 245/35 R 20 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | sedan | |
Liczba drzwi: | 4 | |
Masa własna: | 1677 kg | |
Ładowność: | 513 kg | |
Długość: | 4761 mm | |
Szerokość z lusterkami: | 2040 mm | |
Wysokość: | 1431 mm | |
Rozstaw osi: | 2872 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 60 l | |
Pojemność bagażnika: | 442 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 6,5 s | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 10,9 l/100 km | 11,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,9 l/100 km | 9,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 7,1 l/100 km | 10,8 l/100 km |
Emisja CO2: | 167 g/km | 161 g/km |
Cena: | ||
Model od: | 165 000 zł zł | |
Wersja silnikowa od: | 178 650 zł zł | |
Samochód testowy: | ok. 190 tys. zł |