Samochody używaneCitroënUżywany Citroën C5 I w pigułce. Ryzykowny, ale komfortowy francuz

Używany Citroën C5 I w pigułce. Ryzykowny, ale komfortowy francuz

Pierwszy Citroën C5 zastąpił niezbyt popularny u nas model Xantia i kontynuował tradycję stosowania hydropneumatycznego zawieszenia w aucie klasy średniej. Dziś nawet najmłodsze egzemplarze mają już za sobą 10 lat eksploatacji. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Citroen C5 kusi ceną, ale odstrasza potencjalnie wysokimi kosztami napraw.
Citroen C5 kusi ceną, ale odstrasza potencjalnie wysokimi kosztami napraw.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

29.07.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Roczniki: od 2001-2008 (lifting 2004)

Ceny rynkowe: 2500-16 000 zł

Awaryjność: wysoka

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: liftback, kombi

Pojemność bagażnika: 456 l (liftback), 563 l (kombi)

Popularne silniki benzynowe Citroëna C5 I:

  • 1.8i 16V (115 i 125 KM)
  • 2.0i 16V (136 i 140 KM)
  • 2.0 HPI (140 KM)
  • 3.0i V6 (207 KM)

Popularne silniki Diesla Citroëna C5 I:

  • 1.6 HDI (109 KM)
  • 2.0 HDI (90 i 109 KM)
  • 2.0 HDI (107 KM)
  • 2.0 HDI (136 KM)
  • 2.2 HDI (133 KM)
  • 2.2 HDI (170 KM)
Wnętrze Citroena C5 jest przestronne, ale robi przeciętne wrażenie estetyką.
Wnętrze Citroena C5 jest przestronne, ale robi przeciętne wrażenie estetyką.© fot. mat. prasowe

Czysto teoretycznie osoby chcące kupić Citroëna C5 pierwszej generacji mają łatwiej niż ci, którzy wybierają drugą. Powodem są silniki – niemal wszystkie można tu polecić bez obaw.

Tyle teorii, natomiast praktyka pokazuje, że obecnie C5 jest traktowany jak wół roboczy i przy dużych przebiegach oraz minimum serwisu wiele egzemplarzy jest wyeksploatowanych. Dlatego wszelkie porady należy traktować ogólnie, a potem odnieść do stanu konkretnego egzemplarza.

Produkowany w latach 2001-2008 Citroën C5 sprawia wrażenie potężnego wozu, a kombi jest nawet o ponad 10 cm dłuższe od liftbacka. To jedno z największych aut w klasie, większe nawet od drugiej generacji. Przestronności wnętrza czy miejsca w bagażniku nie brakuje, a największą zaletą modelu jest komfort jazdy.

Co prawda wnętrze wygląda dziś mało atrakcyjnie, ale fotele sprawdzają się na długich trasach, a w połączeniu z hydropneumatycznym zawieszeniem oferują najlepszy komfort w klasie.

To właśnie zawieszenie jest obszarem, który niepokoi potencjalnych nabywców. Tymczasem praktyka pokazuje, że nie jest ono dużo droższe w utrzymaniu od konwencjonalnych rozwiązań wielowahaczowych.

Co prawda generalny remont (obejmujący pompę i sfery) pochłonie czterocyfrową kwotę, ale jest to wydatek jednorazowy na długi czas. Przy założeniu, że auto kosztuje znacznie mniej od innych modeli, nie wydacie więcej niż na podobny remont choćby w Fordzie Mondeo.

Odnośnie silników, jedynym na jaki należy uważać, jest 2.0 HPI oferowany w latach 2001-2003 o mocy 140 KM. Ma wtrysk bezpośredni i lubi szwankować. Pozostałe benzyniaki można zagazować, natomiast diesle HDI są trwałe i dobrze poznane przez mechaników.

Do liftingu w 2004 roku nie oferowano filtra FAP do wersji 2.0 HDI (90 i 109 KM). Diesel 1.6 HDI po lifcie może być za słaby, a 2.2 HDI o mocy 170 KM ma podwójne turbo, więc może generować wysokie koszty napraw.

Citroen C5 Break ma potężny bagażnik
Citroen C5 Break ma potężny bagażnik© fot. mat. prasowe

Warto podkreślić, że Citroën C5 I po liftingu miał inny kształt przedniego pasa, przez co popularne serwisy ogłoszeniowe dzielą ten model na oddzielne generacje – do 2004 i do 2008 roku. W rzeczywistości jest to ta sama generacja, choć trzeba przyznać, że dopiero poliftowe auta poprawiono pod kątem licznych usterek elektryki. Warto kupować właśnie te egzemplarze.

Typowe usterki Citroëna C5 I:

  • liczne usterki elektryki (przed liftem),
  • usterki sterownika komfortu,
  • korozja podwozia,
  • awarie typowe dla diesli (zwłaszcza w 1.6 HDI),
  • awaryjne silniki benzynowe HPI.

Czego szukać:

Aut możliwie najmłodszych, po liftingu.

Czego unikać:

Samochodów, które są wyraźnie zaniedbane – są obarczone największym ryzykiem dużych wydatków.

Źródło artykułu:WP Autokult
Citroënsamochody używaneCitroën C5
Komentarze (26)