Używane Audi A6 C6 (2005-2014) – opinie i typowe usterki
Audi C5 jest już na tyle starym samochodem, że budzi zainteresowanie głównie osób szukających bardzo taniego i przestronnego modelu. Nowsza generacja C6 wciąż trzyma się dobrze, oferuje wysoki komfort podróżowania oraz bardzo bogate wyposażenie. A to wszystko za bardzo dobrą cenę. Ma też współczesne silniki, co niestety nie zawsze jest zaletą.
02.12.2022 | aktual.: 03.12.2022 12:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
- Roczniki: 2004-2011 (lifting 2008r.)
- Ceny rynkowe: 15-55 tys. zł
- Awaryjność: przeciętna
- Koszty eksploatacji: przeciętne
- Wersje nadwoziowe: sedan i kombi
Silniki w Audi A6 C6:
- Benzynowy 2.0 TFSI R4 (170 KM)
- Benzynowy 2.4 V6 (177 KM)
- Benzynowy 2.8 FSI V6 (190, 210, 220 KM)
- Benzynowy 3.0 TFSI V6 (290 KM)
- Benzynowy 3.2 FSI V6 (256 KM)
- Benzynowy 4.2 V8 (335 KM)
- Benzynowy 4.2 FSI V8 (350 KM)
- Diesel 2.0 TDI PD R4 (140 KM)
- Diesel 2.0 TDI CR R4 (136 i 170 KM)
- Diesel 2.7 TDI V6 (180 i 190 KM)
- Diesel 3.0 TDI V6 (224, 233 i 240 KM)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ceny rynkowe Audi A6 trzeciej generacji bardzo się rozjechały. Można kupić samochód nawet za mniej niż 15 tys. zł, ale i za więcej niż 50 tys. zł i bynajmniej nie chodzi o modele S czy RS. Zadbane A6 bardzo dobrze trzyma cenę, a niektóre wersje, jak np. 4.2 czy 3.0 TDI są poszukiwane. Z kolei te mniej udane, szczególnie ze złą sławą, jak np. 2.0 TDI z dużym przebiegiem czy Multitronic, w gorszym stanie, szczególnie wizualnym, kosztują szokująco mało. Myślę, że na tak niskie ceny wpływ mają wysokie koszty eksploatacji, których osoby płacący za samochód np. 15-20 tys. zł często nie są w stanie ponieść. Audi A6 za 15 tys. zł będzie tak samo drogie w naprawach czy serwisie jak te kosztujące 50 tys. zł.
Wracając do samego samochodu model ten oferuje wysoki komfort podróżowania, a głównie o to chodzi. Jest też przestronny, a w wersji kombi z bagażnikiem o pojemności 565 l bardzo praktyczny. Choć sedan ma niewiele mniejszy 555-litrowy bagażnik, to nie da się go tak zapakować.
Jedną z wielkich zalet tego modelu jest jego ogromna trwałość. Powstał jeszcze w okresie, kiedy części były obliczane na długi okres i duże obciążenia. Choć nie wszystkie. Przykładem jest przekładnia multitronic, która łączona z silnikami Diesla nie wytrzymuje więcej niż 200 tys. km. Jej naprawa gwarantuje jednak niebywały komfort jazdy. W tym modelu występuje tylko z silnikami 4-cylindrowymi. Natomiast wyjątkowo wytrzymały jest napęd quattro, który w A6 spisuje się sensacyjnie dobrze. Szczególnie w warunkach zimowych.
Jeśli chodzi o wybór silników, to licząc na ekonomię, należy skupić się na jednostce benzynowej 2.4 V6 (do 2008 r.) świetnie znoszącej zasilanie gazowe lub na dieslu 2.0 TDI z systemem Common Rail (od 2008 r.). Niestety ten drugi miewa problemy z zatartą pompą paliwa i możliwe są kosztowne awarie. Dobrze jest choć raz pojawić się na rewizję silnika w wyspecjalizowanym warsztacie. Jeśli chodzi o diesle PD, to też można je polecić pod warunkiem, że są już po naprawie lub usunięto wszystkie wady fabryczne.
Jeśli szukacie złotego środka między osiągami, a niskim zużyciem paliwa, to idealnym napędem są diesle V6 – 2.7 i 3.0 są ze sobą spokrewnione. Jedyną naprawdę drogą usterką jest rozciągnięcie się łańcuchów rozrządu i to należy przed zakupem mocno zweryfikować. To nie tak, że problem dotyczy każdego silnika, bo trwałość łańcuchów jest duża, lecz sam koszt ich wymiany (ok. 10 tys. zł) powinien wzmóc ostrożność.
Ponadto jednostki te wytrzymują ogromne przebiegi. Wyróżnić tu należy również zadbane 3.0 TFSI, które przy dużo niższym spalaniu daje osiągi porównywalne z V8, a przy poważniejszej awarii może generować niższe koszty napraw pomimo obecności kompresora doładowania. Niestety zasilania gazowego raczej nie polecam.
Chcąc mieć dobre osiągi, należy postawić na sprawdzoną w boju jednostkę V8, najlepiej wariant przedliftowy bez bezpośredniego wtrysku FSI. Można wtedy wyposażyć auto w instalację LPG i cieszyć się umiarkowanymi kosztami tankowania. Raczej nie polecałbym wolnossących jednostek V6 z uwagi na kiepską relację potencjalnych kosztów do korzyści, jakie dają.
Choć ogólnie Audi A6 uważa się za model dopracowany, to miewa swoje przypadłości. Jedną z bolączek jest dość szybko zużywające się zawieszenie. Inną kwestią jest może nie tyle kapryśna, co zaawansowana elektronika odpowiadająca za wyposażenie. W aucie jest wiele sterowników, a czasami ich usterka może dać nie lada zagadkę mechanikowi.
Typowe usterki w Audi A6 C6:
- Awarie głowic, wałków i układu wtryskowego w dieslu 2.0 TDI PD
- Awarie pomp paliwa i wycieki w dieslu 2.0 TDI CR
- Usterki klap dolotu w dieslach V6
- Usterki klap w układzie dolotowym w benzyniaku 2.4
- Zbieranie się nagaru w benzyniakach TFSI oraz FSI
- Awarie czujników i rozrządu w wolnossących FSI
- Szybko zużywające się zawieszenie
- Usterki sterowników i czujników
Czego szukać: samochodów z udokumentowaną historią napraw, wersji quattro
Czego unikać: samochodów niedługo po naprawie silnika i widoczną korozją (100 proc. naprawiane)
Optymalna kwota na zakup: od 30 tys. zł