Toyota Yaris – samochód miejski nowej generacji
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wielu producentów traktuje auta miejskie jako tanie pojazdy o nieskomplikowanej technice, co innego Toyota – nowy Yaris otrzymał zaawansowane rozwiązania z droższych modeli marki.
Mowa o technice zwanej Toyota New Global Architecture, w skrócie TNGA. To zbiór rozwiązań pozwalających szybciej i sprawniej projektować, a następnie produkować samochody – według Toyoty mowa tutaj o oszczędności 20% czasu. Z perspektywy kierowcy liczy się jednak coś innego. Dzięki temu, że Yaris korzysta z nowej platformy dla aut miejskich – nazywa się GA-B i tak jak wspomnieliśmy korzysta ona z architektury TNGA – a więc zbudowany jest w technice modułowej i korzysta z rozwiązań stosowanych w większych i droższych modelach Toyoty, jest dzisiaj prawdopodobnie najbardziej zaawansowanym technicznie autem miejskim w Europie.
Historia platformy czy też zbioru modułowych rozwiązań pod nazwą TNGA, rozpoczęła się w 2015 roku, kiedy to na salonie samochodowym w Tokio zaprezentowano Toyotę Prius czwartej generacji. Następnie z tej techniki skorzystał bestsellerowy crossover – Toyota C-HR, a później jeden z najpopularniejszych samochodów świata – Toyota Corolla. Co łączy wszystkie te samochody? Dziś to jedne z najlepszych aut w swojej klasie, a po drugie – każdy z nich otrzymał napęd hybrydowy 4. generacji. To również technika ściśle związana z platformą TNGA, bo występująca jedynie w autach opartych o tę platformę.
Toyota Yaris też otrzymała układ hybrydowy nowej generacji – nie tylko zamontowano w nim lepsze akumulatory, ale także opracowano nowy silnik spalinowy o rekordowej sprawności termicznej oraz jeszcze mocniejszy silnik elektryczny. To wszystko sprawia, że hybrydowy Yaris jest teraz jeszcze oszczędniejszy, a przy tym – bardziej dynamiczny.
Samochód oparty na architekturze TNGA charakteryzuje się także większą sztywnością nadwozia, dzięki czemu prowadzi się pewniej i bardziej precyzyjnie. Sprawia to również, że wspólnie z nowo zaprojektowanym zawieszeniem, konstrukcja zapewnia wysoki komfort jazdy i lepsze wyciszenie, a do kabiny dostaje się mniej wibracji. Znacznie poprawiono także pozycję za kierownicą, bo teraz fotel w Yarisie umieszczono niżej i cofnięto go, dzięki czemu obniżeniu uległ środek ciężkości samochodu – znajduje się on o 1,5 cm niżej niż w poprzedniku, co ma ogromny wpływ na zachowanie się samochodu w zakrętach.
Inną, ale dzisiaj szczególnie ważną zaletą tego zbioru rozwiązań jest nowa architektura elektroniczna w aucie, która pozwala na montaż nowych czujników i kamer, a także bardziej zaawansowanych sterowników pracą układów wspomagających – dzięki nim Yaris ma dzisiaj szereg funkcji dbających o bezpieczeństwo, m.in. system automatycznego awaryjnego hamowania z funkcją detekcji pieszych i rowerzystów.
Dzięki temu, że Yarisa zbudowano na modułowej konstrukcji TNGA, każdy egzemplarz auta może być bogato wyposażony, dlatego w Yarisie postanowiono wszystkie aktywne systemy wspomagające kierowcę zaoferować już w wyposażeniu standardowym.
Szybsza i bardziej precyzyjna produkcja, możliwość współdzielenia linii produkcyjnej z innymi modelami marki, większa sztywność karoserii, mnogość dostępnych systemów bezpieczeństwa i najnowszej generacji hybrydowy układ napędowy – dzięki TNGA Toyota Yaris to dzisiaj naprawdę model naszpikowany technologią.
Nowa, czwarta już generacja bestsellerowego miejskiego modelu Toyoty właśnie debiutuje w Polsce. Zanim jednak kierowcy szturmem ruszą do salonów, mogą obejrzeć wirtualną premierę tego modelu – Toyota zdecydowała się na taki krok, aby każdy w komfortowych warunkach domowego zacisza mógł spokojnie przyjrzeć się nowemu Yarisowi i poznać najważniejsze technologie, jakie skrywa ten nowy samochód.
Premierę wideo nowego model można obejrzeć powyżej!