Toyota Prius plug-in hybrid© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Test: Toyota Prius plug-in hybrid - rewelacyjna i frustrująca

Mateusz Lubczański
8 września 2023

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Trudno mi uwierzyć, że Japończycy skonstruowali auto, które z jednej strony miażdży konkurencję, lecz w niektórych aspektach ma tak gigantyczne braki, że stawiają pod znakiem zapytania jego ewentualny zakup.

Gdybym kilka lat temu usłyszał, że Prius może się podobać, szybko zmieniłbym towarzystwo. Tymczasem nowa toyota to majstersztyk wizualny. Do słupka B to klin, którego nie powstydziliby się Włosi w latach 70. przy projekcie np. kolejnego lamborghini. Prius jest też niższy od poprzednika o 5 cm! Od połowy kształt "normalnieje", by zakończyć się ostrym cięciem katany designera. Niecodzienne? Oczywiście. Zwracające uwagę? To za mało powiedziane.

Toyota Prius plug-in hybrid
Toyota Prius plug-in hybrid© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Wiemy jednak, że uberowcy nie zarabiają jeżdżąc autami dobrze wyglądającymi, ale mało palącymi. I tutaj prius może się pochwalić wynikami, w które ciężko mi było na początku uwierzyć. Teraz to hybryda plug-in, co oznacza, że można (i wypada) ją ładować ze zwykłego gniazdka. Cokolwiek szybszego, jak np. publiczne słupki, trochę mija się z celem, bo ładowarka pokładowa obsługuje tylko 3,3 kW. W około cztery godziny (ogniwo ma 13,6 kWh) uzupełnimy energii na mniej więcej 70 miejskich kilometrów przy naprawdę ciężkiej nodze. Jeśli do tego dołożymy dach z panelami solarnymi (tylko w topowej wersji Prestige), dziennie można uzupełnić na dalsze ok. 8 km przy dobrej pogodzie.

Gdy skończy się energia, do gry wchodzi dwulitrowy (!) czterocylindrowy (!!) silnik benzynowy o stosunkowo dużej sprawności jak na taką konstrukcję – 41 proc. Ma też moc 152 KM, przez co jest słabszy niż jego elektryczny odpowiednik. Łącznie mamy do dyspozycji 223 KM, sprint do setki zajmuje 6,8 s, co jest wynikiem godnym uznania. I tak, silnik dalej "wyje" przy przyspieszaniu.

Toyota Prius plug-in hybrid
Toyota Prius plug-in hybrid© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Niezależnie jednak jak bardzo będziecie "cisnąć", w mieście trudno przekroczyć poziom 4,5 litra bezołowiowej na 100 km. Nawet na szybszych odcinkach prius jest po prostu oszczędny.

Toyota Prius plug-in hybrid - spalanie
Miasto4,5 l/100 km
Autostrada (140 km/h)6,0 l/100km
Droga ekspresowa (120 km/h)5,0 l/100 km
Droga krajowa (90 km/h)4,5 l/100 km

Żeby jednak auto paliło tyle, co nic, musiało przejść kurację odchudzającą. Prius waży nieskromne 1545 kg, czego w zupełności nie czuć. Producent chwali się jednak, że nadwozie nie tylko jest lżejsze, ale i sztywniejsze, zwłaszcza w okolicach tyłu, co daje się odczuć. Na szczęście nie ma tu problemów z tłumieniem nierówności, gdyż zawieszenie jest miękkie i sprężyste, a cały układ działa nawet na 19-calowych kołach. Rozstaw osi zwiększono o 5 cm.

Toyota Prius plug-in hybrid
Toyota Prius plug-in hybrid© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Samo nadwozie waży o 24 kg mniej niż w poprzedniku, dach zrzucił 1,5 kg, a w przypadku drzwi mówimy o 0,5 kg. Nawet tylny zderzak wykonany jest ze stosunkowo elastycznego materiału, więc można go niemal wyginać w dłoniach.

Jednak taka kuracja odchudzająca daje się we znaki, jeśli przekroczycie prędkość około 110 km/h. Powiedzieć, ze prius ma słabe wyciszenie to spora przesada, bowiem sugerujecie, że coś tam ma niby niwelować hałasy. Za każdym razem, gdy będziecie zamykać drzwi, niosący się dźwięk utwierdzi was w przekonaniu, że są one puste w środku. Spotkałem się z opinią, że brzmi to jak zamykanie dostawczego żuka… i niestety jest to prawda.

Toyota Prius plug-in hybrid
Toyota Prius plug-in hybrid© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Ostatnie tak oszczędnie wyciszone auto to prawdopodobnie Alpine A110, jednak to jest sportowy przecinak. Nawet jeśli jednak zostaniecie w mieście, to nie koniec doznań akustycznych. Prius słabo radzi sobie z czytaniem znaków, więc co chwilę będzie was ustawiał do pionu brzęczykiem świadczącym o przekroczeniu prędkości, nawet gdy jedziecie zgodnie z przepisami. System można wyłączyć, ale po uruchomieniu auta znów wróci do życia. A jak dodamy do tego brzęczyk od zachowania uwagi, który pika nawet gdy spojrzycie bardziej zamaszyście w lusterko, można po prostu zwariować.

Przykuwające wzrok nadwozie kryje też wyjątkowo nudne wnętrze. Oczywiście, mocno opadająca szyba sprawia wrażenie siedzenia w jakimś aucie koncepcyjnym, choć na szczęście słupki A nie przeszkadzają w jeździe. Pasażerowie z tyłu nie będą narzekać na miejsce, nawet w przypadku tych dłuższych tras na lotnisko (bagażnik ewidentnie zaprojektowano pod dwie "kabinówki"). Multimedia są proste i czytelne, plastiki ciemne, nudne i twarde. Jak to w przypadku Toyoty: wiesz, że to wszystko będzie trwałe i będzie wyglądało tak samo za 20 lat, ale nie do końca chciałbyś tam spędzić tyle czasu.

Toyota Prius plug-in hybrid
Toyota Prius plug-in hybrid© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Tyle tylko, że cena nowego Priusa może okazać się zaporowa. To minimum 199 tys. zł albo 1970 zł netto miesięcznie w leasingu (umowa na 36 miesięcy, wpłata własna w wysokości 10 proc., limit kilometrów to 60 tys.). To już poziom Toyoty Camry, która jest spokojną, uznaną limuzyną. To znacznie wyższy poziom niż Corolla Kombi, która w mieście sprawdzi się na podobnie dobrym poziomie, choć nie można jej ładować z gniazdka.

Rewelacyjny wygląd, fenomenalnie niskie spalanie i... oszczędności na całej reszcie. Do tego cena, która sprawia, że wybrałbym Camry. Zwłaszcza, że jeśli nie masz wolnego gniazdka elektrycznego na noc, jedyna w ofercie hybryda traci praktycznie cały sens.

Mateusz LubczańskiMateusz Lubczański
Nasza ocena Toyota Prius plug-in:
7/ 10
Plusy
  • Futurystyczny wygląd
  • Niskie spalanie pomimo dwóch litrów pojemności
Minusy
  • Hybryda typu plug-in wymaga ładowania by miała jakikolwiek sens, a innej w ofercie nie ma
  • Wyciszenie praktycznie nie istnieje
  • Zaporowa cena
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
  • Toyota Prius plug-in hybrid
[1/20] Toyota Prius plug-in hybridŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Toyota Prius V (XW60) 2.0 Hybrid Dynamic Force Plug-in 223KM 164kW od 2023
Rodzaj jednostki napędowejHybryda plug-in
Pojemność silnika spalinowego1986 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napęduPrzedni
Skrzynia biegówCVT
Moc maksymalna systemowa223 KM przy 6000 rpm
Moment maksymalny systemowy320 Nm
Przyspieszenie 0–100 km/h6.7 s
Pojemność akumulatora trakcyjnego13.6/‒ kWh netto/brutto
Pojemność zbiornika paliwa40 l
Pojemność bagażnika395/‒ l
Zobacz więcej