Test: Porsche 911 Carrera 4S - znacznie więcej niż tylko sportowe coupe
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Użytkownicy Porsche 911 wśród wielu zalet modelu często wskazują jego wszechstronność i zaskakującą użyteczność na co dzień. Postanowiłem sprawdzić to na własnej skórze, zabierając pięknie skonfigurowaną Carrerę 4S w dłuższą trasę na północ.
Już za moment na rynek trafi kolejna odsłona kultowego porsche o oznaczeniu kodowym 992.2. Mocno zmodernizowana i po raz pierwszy w historii zasilana hybrydowym napędem. Czy będzie lepsza od obecnego wydania? Inżynierowie z Zuffenhausen z pewnością nie zawiodą, choć po teście schodzącego wydania wiem, że poprzeczka wisi ekstremalnie wysoko.
992 jest z nami od pięciu lat, a wciąż dowozi na każdym polu. Jest zaskakująco dobre także w aspektach, w których (jako auto sportowe) wcale nie musi błyszczeć. Właśnie tym kwestiom miałem okazję przyjrzeć się w dłuższej trasie z Warszawy do Gdańska i z powrotem.
Przyjazne jak porsche
911 Carrera 4S to stuprocentowo sportowe coupe. Zajęcie miejsca w kabinie wymaga więc nieco wysiłku - im bardziej wysportowany (lub młodszy) jesteś, tym lepiej sobie poradzisz. Potem jest jednak tylko łatwiej. Wnętrze stanowi bowiem wzór ergonomii i wspaniałą mieszankę nowoczesności z klasyką.
Współczesnym, w pełni konfigurowalnym ekranom na bokach zestawu wskaźników towarzyszy analogowy obrotomierz, a główny wyświetlacz multimediów zgrabnie wkomponowano w kokpit. Korzystanie z cyfrowych rozwiązań jest bardzo przyjemne, gdyż wszystko działa płynnie i zachwyca jakością obrazu. W razie co jednak wciąż mamy do dyspozycji masę fizycznych przycisków - zarówno na kierownicy, jak i konsoli środkowej.
Wszystko to wykończono topowymi materiałami i zmontowano tak solidnie, jak tylko się da, co w połączeniu ze świetnie trzymającymi i jednocześnie bardzo wygodnymi fotelami czyni z kabiny 911 wyjątkowo przyjemne miejsce.
Swoją drogą, dożyliśmy ciekawych czasów, w których to kokpit ekstremalnego sportowca jest bardziej tradycyjny i przyjazny kierowcy niż wnętrze przeciętnego kompaktu.
Ciasno? To zależy
Kabina 911 (992) zaskakuje przestronnością, choć oczywiście tylko z przodu. Nawet bardzo wysokie osoby nie będą narzekać na brak miejsca. Za to tylna kanapa istnieje wyłącznie teoretycznie. Co prawda znajdziecie tam nawet zaczepy isofix, ale wciśnięcie fotelika będzie graniczyć z cudem.
Bagażnik też nie zachwyca, choć nie jest aż tak mały, jak wskazują na to liczby. Porsche mówi o 132 litrach pojemności, lecz na zwykłe zakupy czy weekendowy wypad powinien w zupełności wystarczyć. Druga opcja jest szczególnie kusząca, gdyż Carrera 4S to zaskakująco dobre gran turismo.
Supersamochód na co dzień
Przyznacie, że miejskie korki, dziurawe nawierzchnie i zatłoczone ekspresówki nie brzmią jak idealny scenariusz dla typowo sportowego auta, lecz 911 Carrera 4S radzi sobie świetnie w każdych warunkach.
Adaptacyjne zawieszenie mimo 21-calowych felg zaskakująco dobrze izoluje od nawierzchni, a opcjonalny system podnoszenia przedniej osi pozwala wyjść z opresji na wyższych progach zwalniających czy parkingowych zjazdach.
W trybie Normal dwusprzęgłowa 8-stopniowa przekładnia pracuje niemal niewyczuwalnie, a reakcja na gaz jest stłumiona na tyle, by przypadkowo nie zrobić sobie krzywdy. Całości dopełnia (również opcjonalny) system skrętnej tylnej osi, dzięki któremu auto zawraca niemal w miejscu.
W kabinie jest też cicho, nie tylko dzięki skutecznemu wygłuszeniu, ale i bardzo kulturalnym nastawom wydechu. Nawet zbyt kulturalnym - w trybie Sport+ chciałoby się czegoś więcej. Tymczasem sześciocylindrówka niezależnie od ustawień pozostaje grzeczna w brzmieniu.
Z pewnością jednak trudno określić ją grzeczną w kwestii osiągów. Trzy litry pojemności, podwójne doładowanie i sześć cylindrów owocują mocą 450 KM i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 530 Nm. W dzisiejszych czasach takie parametry już nie robią na nikim wrażenia, ale więcej naprawdę nie trzeba.
W realnym odczuciu osiągi są bowiem fantastyczne. Auto katapultuje się do setki w 3,4 s i jedzie maksymalnie 306 km/h, zapewniając niczym nieograniczony przypływ mocy niemal w każdym momencie. Pozostaje przy tym niewiarygodnie wręcz oszczędne. Dzięki temu, że siódmy i ósmy bieg są tak naprawdę nadbiegami, obroty podczas jazdy drogami szybkiego ruchu nie przekraczają 2 tys. Efekt? 8 litrów na 100 km przy 140 km/h. W 450-konnym aucie z napędem na cztery koła!
Mokro? Żaden problem
Napęd na 4 koła to specjalność Carrery 4S i jej ogromna zaleta, która owocuje świetną trakcją w każdych warunkach. Choć testowy egzemplarz nie był ubrany w jakieś szczególnie wybitne opony (Goodyear Eagle F1), niechętnie tracił przyczepność nawet na bardzo mokrej nawierzchni i zapewniał pełne poczucie bezpieczeństwa także podczas ekstremalnej ulewy.
Pogoda zachęciła mnie do wypróbowania trybu Wet, który obok "Normal", "Sport" i "Sport+" można wybrać pokrętłem z kierownicy. Głównym zadaniem ustawienia "Wet" jest optymalizacja jazdy w deszczu - zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i osiągów. Zmieniają się nie tylko nastawy kontroli trakcji czy adaptacyjnego zawieszenia, ale i aerodynamiki.
Zmienia się też krzywa momentu obrotowego, która przybiera bardziej płynną formę, przekładnia PDK zaczyna zmieniać biegu płynniej, na przednią oś trafia więcej mocy, a blokada tylnego dyferencjału działa łagodniej i w mniejszym stopniu. Choć wszystko to brzmi jak marketingowe obiecanki, działanie i wsparcie trybu "Wet" jest wyczuwalne natychmiast, czyniąc jazdę 450-konnym porsche łatwą nawet w trudnych warunkach.
Choć "Wet" jest dostępny także w innych wersjach, moim zdaniem stanowi kwintesencję i idealne dopełnienie Carrery 4S, jako zaskakująco przyjaznego auta na co dzień, które pozwala cieszyć się ponadprzeciętnymi osiągami bez wad wielu podobnych konstrukcji. To bardzo szybki i bardzo skuteczny supersamochód, który podczas zwyczajnej jazdy jest naprawdę wygodny, bezpieczny i oszczędny. Po kilku dniach spędzonych z Carrerą 4S rozumiem już, dlaczego tak wielu właścicieli 911 korzysta z tych aut na co dzień.
- Świetnie wykonane i ergonomiczne wnętrze
- Bardzo dobre osiągi
- Niewiarygodnie dobra trakcja
- Wysoki komfort jazdy
- Zaskakująco niskie spalanie
- Przyjazny charakter jak na auto o takiej mocy
- Brzmienie mogłoby być bardziej agresywne
Porsche 911 992 Carrera 4S 3.0 450KM 331kW 2019 | |
---|---|
Rodzaj jednostki napędowej | Spalinowa |
Pojemność silnika spalinowego | 2981 cm³ |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Typ napędu | 4×4 |
Skrzynia biegów | Automatyczna, 8-stopniowa |
Moc maksymalna | 450 KM przy 6500 rpm |
Moment maksymalny | 530 Nm przy 2300-5000 rpm |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 3.6 s |
Prędkość maksymalna | 306 km/h |
Pojemność zbiornika paliwa | 64 l |
Pojemność bagażnika | 132/‒ l |