Porsche 911 Carrera 4S© Autokult | Aleksander Ruciński

Test: Porsche 911 Carrera 4S - znacznie więcej niż tylko sportowe coupe

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Użytkownicy Porsche 911 wśród wielu zalet modelu często wskazują jego wszechstronność i zaskakującą użyteczność na co dzień. Postanowiłem sprawdzić to na własnej skórze, zabierając pięknie skonfigurowaną Carrerę 4S w dłuższą trasę na północ.

Już za moment na rynek trafi kolejna odsłona kultowego porsche o oznaczeniu kodowym 992.2. Mocno zmodernizowana i po raz pierwszy w historii zasilana hybrydowym napędem. Czy będzie lepsza od obecnego wydania? Inżynierowie z Zuffenhausen z pewnością nie zawiodą, choć po teście schodzącego wydania wiem, że poprzeczka wisi ekstremalnie wysoko.

992 jest z nami od pięciu lat, a wciąż dowozi na każdym polu. Jest zaskakująco dobre także w aspektach, w których (jako auto sportowe) wcale nie musi błyszczeć. Właśnie tym kwestiom miałem okazję przyjrzeć się w dłuższej trasie z Warszawy do Gdańska i z powrotem.

Przyjazne jak porsche

911 Carrera 4S to stuprocentowo sportowe coupe. Zajęcie miejsca w kabinie wymaga więc nieco wysiłku - im bardziej wysportowany (lub młodszy) jesteś, tym lepiej sobie poradzisz. Potem jest jednak tylko łatwiej. Wnętrze stanowi bowiem wzór ergonomii i wspaniałą mieszankę nowoczesności z klasyką.

Sportowe fotele nie męczą nawet w długiej trasie
Sportowe fotele nie męczą nawet w długiej trasie© Autokult | Aleksander Ruciński

Współczesnym, w pełni konfigurowalnym ekranom na bokach zestawu wskaźników towarzyszy analogowy obrotomierz, a główny wyświetlacz multimediów zgrabnie wkomponowano w kokpit. Korzystanie z cyfrowych rozwiązań jest bardzo przyjemne, gdyż wszystko działa płynnie i zachwyca jakością obrazu. W razie co jednak wciąż mamy do dyspozycji masę fizycznych przycisków - zarówno na kierownicy, jak i konsoli środkowej.

Wszystko to wykończono topowymi materiałami i zmontowano tak solidnie, jak tylko się da, co w połączeniu ze świetnie trzymającymi i jednocześnie bardzo wygodnymi fotelami czyni z kabiny 911 wyjątkowo przyjemne miejsce.

Kabina 911 to bardzo przyjemne miejsce
Kabina 911 to bardzo przyjemne miejsce© Autokult

Swoją drogą, dożyliśmy ciekawych czasów, w których to kokpit ekstremalnego sportowca jest bardziej tradycyjny i przyjazny kierowcy niż wnętrze przeciętnego kompaktu.

Ciasno? To zależy

Kabina 911 (992) zaskakuje przestronnością, choć oczywiście tylko z przodu. Nawet bardzo wysokie osoby nie będą narzekać na brak miejsca. Za to tylna kanapa istnieje wyłącznie teoretycznie. Co prawda znajdziecie tam nawet zaczepy isofix, ale wciśnięcie fotelika będzie graniczyć z cudem.

Bagażnik też nie zachwyca, choć nie jest aż tak mały, jak wskazują na to liczby. Porsche mówi o 132 litrach pojemności, lecz na zwykłe zakupy czy weekendowy wypad powinien w zupełności wystarczyć. Druga opcja jest szczególnie kusząca, gdyż Carrera 4S to zaskakująco dobre gran turismo.

Kufer wydaje się większy niż "na papierze"
Kufer wydaje się większy niż "na papierze"© Autokult | Aleksander Ruciński

Supersamochód na co dzień

Przyznacie, że miejskie korki, dziurawe nawierzchnie i zatłoczone ekspresówki nie brzmią jak idealny scenariusz dla typowo sportowego auta, lecz 911 Carrera 4S radzi sobie świetnie w każdych warunkach.

Adaptacyjne zawieszenie mimo 21-calowych felg zaskakująco dobrze izoluje od nawierzchni, a opcjonalny system podnoszenia przedniej osi pozwala wyjść z opresji na wyższych progach zwalniających czy parkingowych zjazdach.

Lakier Ruby Star Neo wymaga dopłaty w wysokości 13 957 zł
Lakier Ruby Star Neo wymaga dopłaty w wysokości 13 957 zł© Autokult

W trybie Normal dwusprzęgłowa 8-stopniowa przekładnia pracuje niemal niewyczuwalnie, a reakcja na gaz jest stłumiona na tyle, by przypadkowo nie zrobić sobie krzywdy. Całości dopełnia (również opcjonalny) system skrętnej tylnej osi, dzięki któremu auto zawraca niemal w miejscu.

W kabinie jest też cicho, nie tylko dzięki skutecznemu wygłuszeniu, ale i bardzo kulturalnym nastawom wydechu. Nawet zbyt kulturalnym - w trybie Sport+ chciałoby się czegoś więcej. Tymczasem sześciocylindrówka niezależnie od ustawień pozostaje grzeczna w brzmieniu.

Porsche 911 Carrera 4S
Porsche 911 Carrera 4S© Autokult | Aleksander Ruciński

Z pewnością jednak trudno określić ją grzeczną w kwestii osiągów. Trzy litry pojemności, podwójne doładowanie i sześć cylindrów owocują mocą 450 KM i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 530 Nm. W dzisiejszych czasach takie parametry już nie robią na nikim wrażenia, ale więcej naprawdę nie trzeba.

W realnym odczuciu osiągi są bowiem fantastyczne. Auto katapultuje się do setki w 3,4 s i jedzie maksymalnie 306 km/h, zapewniając niczym nieograniczony przypływ mocy niemal w każdym momencie. Pozostaje przy tym niewiarygodnie wręcz oszczędne. Dzięki temu, że siódmy i ósmy bieg są tak naprawdę nadbiegami, obroty podczas jazdy drogami szybkiego ruchu nie przekraczają 2 tys. Efekt? 8 litrów na 100 km przy 140 km/h. W 450-konnym aucie z napędem na cztery koła!

Porsche 911 Carrera 4S
Porsche 911 Carrera 4S© Autokult

Mokro? Żaden problem

Napęd na 4 koła to specjalność Carrery 4S i jej ogromna zaleta, która owocuje świetną trakcją w każdych warunkach. Choć testowy egzemplarz nie był ubrany w jakieś szczególnie wybitne opony (Goodyear Eagle F1), niechętnie tracił przyczepność nawet na bardzo mokrej nawierzchni i zapewniał pełne poczucie bezpieczeństwa także podczas ekstremalnej ulewy.

Pogoda zachęciła mnie do wypróbowania trybu Wet, który obok "Normal", "Sport" i "Sport+" można wybrać pokrętłem z kierownicy. Głównym zadaniem ustawienia "Wet" jest optymalizacja jazdy w deszczu - zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i osiągów. Zmieniają się nie tylko nastawy kontroli trakcji czy adaptacyjnego zawieszenia, ale i aerodynamiki.

Ta linia się nie starzeje
Ta linia się nie starzeje© Autokult | Aleksander Ruciński

Zmienia się też krzywa momentu obrotowego, która przybiera bardziej płynną formę, przekładnia PDK zaczyna zmieniać biegu płynniej, na przednią oś trafia więcej mocy, a blokada tylnego dyferencjału działa łagodniej i w mniejszym stopniu. Choć wszystko to brzmi jak marketingowe obiecanki, działanie i wsparcie trybu "Wet" jest wyczuwalne natychmiast, czyniąc jazdę 450-konnym porsche łatwą nawet w trudnych warunkach.

Choć "Wet" jest dostępny także w innych wersjach, moim zdaniem stanowi kwintesencję i idealne dopełnienie Carrery 4S, jako zaskakująco przyjaznego auta na co dzień, które pozwala cieszyć się ponadprzeciętnymi osiągami bez wad wielu podobnych konstrukcji. To bardzo szybki i bardzo skuteczny supersamochód, który podczas zwyczajnej jazdy jest naprawdę wygodny, bezpieczny i oszczędny. Po kilku dniach spędzonych z Carrerą 4S rozumiem już, dlaczego tak wielu właścicieli 911 korzysta z tych aut na co dzień.

Nasza ocena Porsche 911 Carrera 4S:
10/ 10
Plusy
  • Świetnie wykonane i ergonomiczne wnętrze
  • Bardzo dobre osiągi
  • Niewiarygodnie dobra trakcja
  • Wysoki komfort jazdy
  • Zaskakująco niskie spalanie
  • Przyjazny charakter jak na auto o takiej mocy
Minusy
  • Brzmienie mogłoby być bardziej agresywne
Porsche 911 992 Carrera 4S 3.0 450KM 331kW 2019
Rodzaj jednostki napędowejSpalinowa
Pojemność silnika spalinowego2981 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napędu4×4
Skrzynia biegówAutomatyczna, 8-stopniowa
Moc maksymalna450 KM przy 6500 rpm
Moment maksymalny530 Nm przy 2300-5000 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h3.6 s
Prędkość maksymalna306 km/h
Pojemność zbiornika paliwa64 l
Pojemność bagażnika132/‒ l
Zobacz więcej
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Generacja 992 ma już 5 lat, lecz jak każde 911, w ogóle się nie starzeje.
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Lakier Ruby Star Neo wymaga dopłaty w wysokości 13 957 zł
  • Ta linia się nie starzeje
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Sportowe fotele nie męczą nawet w długiej trasie
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Kabina 911 to bardzo przyjemne miejsce
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Porsche 911 Carrera 4S
  • Kufer wydaje się większy niż "na papierze"
[1/32] Porsche 911 Carrera 4SŹródło zdjęć: © Autokult | Aleksander Ruciński
Źródło artykułu:WP Autokult
testy samochodówPorschePorsche 911
Komentarze (6)