Dla wielu klientów będą to pierwsze auta tych niemieckich marek. Ich zadanie to sprawić, by nie były ostatnimi.© fot. Mariusz Zmysłowski

Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient

Mateusz Lubczański
25 listopada 2020

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nawet mniejsze modele marek premium nie mogą sobie pozwolić na słabsze chwile. W segmencie kompaktów rywalizacja jest zacięta. Audi od lat dopracuje formułę modelu A3. BMW z kolei próbuje przekonać do siebie klientów przednionapędową (!) serią 1. Od razu zaznaczę – wybór jest kosmicznie trudny.

BMW 118i, Audi A3 35 TDI - test, porównanie, opinia

Audi A3 zostało w naszej redakcji na dłużej, przez co mogliście przeczytać np. porównanie tego egzemplarza z hybrydowym mercedesem klasy A. Teraz audi stanie w szranki z propozycją z Monachium – BMW serii 1. Ten model wywołał niemałe poruszenie wśród fanów, nie tylko z racji napędzanej osi (BMW jest niemal synonimem napędu na tył), ale i specyficznego wyglądu. Nerki są duże, a mój dobry znajomy stwierdził, że wygląda jak pies, który został użądlony w nos przez osę. Miałem nie komentować wyglądu, ale chyba coś w tym jest.

Kwestię designu nadwozia pozostawię jednak indywidualnej ocenie, gdyż nie o to w tym wszystkim chodzi. Zagłębianie się w kolejne, mierzalne parametry wskazuje, że samochody kompaktowe trzymają bardzo równy, wysoki poziom. Każde z porównywanych aut ma bagażnik o pojemności 380 l, w każdym wygodnie siądę za sobą (mam 180 cm wzrostu), a różnice pod względem wymiarów okazują się naprawdę kosmetyczne. BMW, choć jest krótsze, ma nieco większy rozstaw osi, co nieznacznie odbija się na średnicy zawracania.

Pod względem miejsca z tyłu różnice – dosłownie – sięgają milimetrów. Kształt drzwi w BMW (z obowiązkowym zagięciem zwanym Hofmeister kink) sprawia, że przy ich otwieraniu można… się uderzyć wystającą szybką, lecz – podobno – łatwiej jest zapakować przez nie dzieci z całym wyposażeniem. Najlepiej sprawdzić to osobiście.

Segment doszedł do równego poziomu pod względem wymiarów, więc kolejnym punktem ataku są wnętrza. To dwie zupełnie inne filozofie. W BMW mówimy o dość klasycznej kresce, z fizycznymi przyciskami, stosunkowo małym (ale wysokiej jakości i świetnie wpasowanym) ekranie, rewelacyjnych multimediach (które, w zależności od wybranej opcji, mogą mieć bezprzewodowy Android Auto i reakcję na gesty). Jakość materiałów jest świetna, gruba kierownica – nie do podrobienia.

Obraz
Obraz;

Audi z kolei przyjmuje filozofię "zimnych" powierzchni, solidnego ekranu i efektownego podświetlenia kabiny. Nie ukrywam, że pierwsze wrażenie jest jak najbardziej pozytywne – typowo niemieckie, skromne podejście do prezentowanych danych robi wrażenie. Skromny jest też wybierak przełożenia, do którego można się przyzwyczaić (choć klasyczna wajcha czy mercedesowska dźwignia przy kierownicy są lepsze). Szkoda jednak, że tańsze plastiki pojawiły się na drzwiach, środkowy (plastikowy!) tunel jest zawsze ufajdany odciskami i kurzem, a nasz egzemplarz cierpiał na wpadki jakościowe (odklejające się uszczelki czy niedopasowane osłony). Podkreślę jednak, że był jednym z pierwszych, które zjechały z linii produkcyjnej.

W panującej erze zmniejszania silników i nagonki na diesla, nasze audi staje okoniem – mamy tu 150 KM z 4-cylindrowego silnika Diesla o pojemności 2 litrów. Tak, jak zestawiliśmy nasz egzemplarz z hybrydową wersją mercedesa, tak i w BMW szukaliśmy jak najoszczędniejszej wersji, która mogłaby rywalizować pod względem niskiego spalania. Wybór padł na wersję 118i, czyli z 3-cylindrową benzyną pod maską. To był błąd.

Różnice w rozmiarach sięgają kilkunastu milimetrów
Różnice w rozmiarach sięgają kilkunastu milimetrów© fot. Mariusz Zmysłowski

"Coś się chyba zepsuło" – stwierdził Mariusz Zmysłowski, gdy uruchomiłem przy nim BMW. Rzeczywiście, kaszlnięcie trzycylindrowego silnika zabrzmiało, jakby czekała mnie nie lada naprawa. Poza tym niemiłym doświadczeniem odpalania (które w korku ma przecież miejsce co chwila), jednostka o pojemności 1,5 l bardzo skutecznie maskuje swoją warkotliwą naturę. Przez kilka chwil dałem się nawet nabrać, że pod maską pracuje coś większego.

Ceny tych modeli są bardzo zbliżone - wszystko zależy od dobranych dodatków.
Ceny tych modeli są bardzo zbliżone - wszystko zależy od dobranych dodatków.© fot. Mariusz Zmysłowski

Zwłaszcza, że moc 140 KM jest wystarczająca. Nie pobijecie rekordu prędkości, nie zrobicie wrażenia startując spod świateł, prawdopodobnie nawet nie zwrócicie uwagi na osiągi. Ale tak naprawdę do jeżdżenia z punktu A do B (i na zakupy) więcej nie trzeba. Szkoda tylko, że taki nijaki w sumie napęd zużywa tyle paliwa. W mieście, podczas kilku prób, udało mi się uzyskiwać spalanie na poziomie ok 10 (!) l/100 km. Na autostradzie to ok. 7,8 – 8 l, pod miastem udało mi się jakoś zejść do 6,5 l. Być może jest to kwestia automatycznej skrzyni, ale i tak wyniki nie są zadowalające. Zwłaszcza, jeśli bak w standardzie ma tylko 42 litry!

Na tym polu niewątpliwie bryluje Audi. Pomijając to, że jest nieznacznie szybsze (8,3 s zamiast 8,5 s), na naszej miejskiej trasie testowej zużyło 4,3 l oleju napędowego. Mariusz podjął się wyzwania i na pustych, płaskich jak stół podmiejskich drogach Mazowsza zszedł do poziomu 2,9 l (!). Gdy ja ruszyłem w trasę do Poznania i z powrotem przez zatłoczoną autostradę A2, średnia wyniosła 5,5 litra oleju napędowego. Doskonale wiem, że porównanie benzynowej "trójki" z jednostką Diesla nie ma sensu, ale jeśli nie macie specjalnych preferencji na czas leasingu, widać szerokie spektrum możliwości.

Trudno jest porównywać dokładne ceny kompaktów klasy premium, gdyż nie wyjeżdżają one z salonów w podstawowych wersjach, a wszystko jest kwestią odpowiednio dobranego finansowania. Spójrzmy jednak na to w inny sposób. Modele zaczynają się psychologicznej granicy kilku złotych poniżej pułapu 100 tys. zł. BMW 118i wycenione jest na 106 400 zł (choć jest to tzw. golas). Gdyby podciągnąć serię 1 pod specyfikację A3, wówczas 118d kosztuje już 123 100 zł. Audi z kolei w wersji 35 TDI (co za głupia polityka nazw!) wyceniono na 132 tys. zł. Różnią się? Tak – do BMW wypadałoby jeszcze dołożyć skrzynię automatyczną, co podnosi cenę do… 132 tys. zł. Jeśli więc patrzycie na auta przez kryterium ceny, lepiej porównać oferty poszczególnych dilerów.

Moja opinia dot. porównywanych aut

Diesel jeszcze nigdzie się nie wybiera, a w klasie kompaktowych nie ma złych wyborów. Zarówno Audi A3, jak i Mercedes Klasy A czy widoczne na zdjęciach BMW nie mogą pozwolić sobie na wpadki. Tak naprawdę to, co stanie w waszym garażu, zależy od elastyczności dilera i własnych preferencji. Niezależnie co wybierzecie, będziecie zadowoleni.

Mateusz LubczańskiMateusz Lubczański
Nasza ocena BMW 118i:
7/ 10
Plusy
  • Przyjemne w użytkowaniu wnętrze
  • Świetne multimedia, które po aktualizacji otrzymały bezprzewodowy android auto
  • Silnik całkiem nieźle ukrywa swoją naturę...
Minusy
  • ...ale pali koszmarnie dużo w połączeniu z automatem
  • Przeciętna dynamika
  • Dyskusyjna stylistyka (to zdarza się BMW coraz częściej)
Nasza ocena Audi A3 35 TDI:
7/ 10
Plusy
  • Ponadprzeciętnie oszczędny silnik
  • Robiące wrażenie wnętrze...
Minusy
  • ...które cały czas trzeba przecierać i czyścić
  • Pomniejsze wpadki jakościowe
  • Sztuczne wspomaganie, przez co trudno mówić o sportowych emocjach
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/30]
Audi A3 35 TDI 2.0 150 KM
Pojemność silnika1 968 cm³ 
Rodzaj paliwaOlej napędowy 
Moc maksymalna:150 KM przy 3000 rpm 
Moment maksymalny:360 Nm przy 1600-2750 rpm 
Przekładnia:dwusprzęgłowa automatyczna, 7-stopniowa 
Pojemność bagaznika:380 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,3 s-
Prędkość maksymalna:224 km/h-
Zużycie paliwa (miasto):4,3 l/100 km4,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):3,7 l/100 km3,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,3 l/100 km4,0 l/100 km
BMW 118i 1,5 l 140 KM
Pojemność silnika1499 cm³ 
Rodzaj paliwabenzyna 
Moc maksymalna:140 KM przy 4200-6500 rpm 
Moment maksymalny:220 Nm przy 1480-4600 rpm 
Przekładnia:dwusprzęgłowa automatyczna Steptronic, 7-stopniowa 
Pojemność bagaznika:380 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,5 s-
Prędkość maksymalna:213 km/h-
Zużycie paliwa (miasto):7 l/100 km9,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,8 l/100 km8 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,7 - 5,0 l/100 km8,6 l/100 km
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (6)