Telematyka to zysk dla firmy i pracownika. Przedsiębiorstwo oszczędza, a zatrudniony lepiej pracuje i zarabia

Telematyka to zysk dla firmy i pracownika. Przedsiębiorstwo oszczędza, a zatrudniony lepiej pracuje i zarabia

Robert Lubański
20 listopada 2019

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dodatkowe benefity za większą wydajność i lepszą organizację pracy. Większe zyski firmy i budżety na wynagrodzenia. Do tego mniej frustracji i zniecierpliwienia wśród pracowników. Telematyka i nowoczesne systemy informatyczne pozwalają wnieść biznes na wyższy poziom. Z korzyścią dla wszystkich.

Telematyka wchodzi do polskich firm. To technologia, która umożliwia wysyłanie, odbieranie i gromadzenie informacji dotyczących zdalnych obiektów (najczęściej pojazdów lub firmowych maszyn) za pośrednictwem urządzeń telekomunikacyjnych.

Inteligentne urządzenie rejestruje i raportuje różne dane, w pełni automatyczny system je zbiera i prezentuje w przystępny sposób. Na telefonie, tablecie, służbowym komputerze - wszędzie tam, gdzie dane są potrzebne.

Wielu uważa, że telematyka to po prostu lokalizacja pojazdu za pomocą systemu GPS. I są daleko od prawdy. Takie spojrzenie na tę technologię nie obejmuje nawet ułamka przydanych danych, które zapewnia. I dlatego rozwiązania z tego zakresu są dobre nie tylko dla firm transportowych. Są korzystne dla każdego przedsiębiorstwa, którego pracownicy korzystają ze służbowych pojazdów.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Co ważne telematyka to zysk i dla firmy, i dla pracownika. Obie strony mogą wydajniej, łatwiej i lepiej pracować. I jednocześnie obie strony mogą na rozwiązaniach telematycznych po prostu zarabiać.

Zyskuje i firma, i pracownik

Dlaczego monitoring GPS i rozwiązania telematyczne opłacają się też pracownikom? Bo stanowią niepodważalny dowód, że pracują dobrze. Wskazują, którzy pracownicy osiągają dobre wyniki, którzy dbają o służby sprzęt. Są atutem.

Dzięki monitoringowi GPS właściciel i zarządzający firmą doskonale wiedzą, którzy kierowcy jeżdżą wyznaczonym trasami, prowadzą ostrożnie i dostarczają towary na czas. A gdy są wyniki, są dodatkowe benefity.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Pracodawca może pomyśleć na przykład nad kuponami podarunkowymi, premiami, dodatkowym czasem wolnym lub innymi nagrodami za zwiększoną wydajność floty oraz indywidualne osiągnięcia.

Dane, które dostarczy firmie telematyka, będą też istotnym czynnikiem podczas negocjacji płacowych. Nie są subiektywnym odczuciem kierownika. Są obiektywnymi wartościami, prezentowanymi w przejrzysty sposób.

Jednocześnie warto pamiętać, że nadrzędnym celem stosowania rozwiązań telematycznych w firmach jest zmniejszenie części kosztów. Każdy procent zaoszczędzonego paliwa to wielka zaleta, a widać ją oczywiście w wydatkach ponoszonych na bieżącą działalność przedsiębiorstwa. W zbijaniu zbędnych kosztów doskonale sprawdzają się właśnie nowoczesne technologie.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Powody są oczywiste. Po pierwsze rozwiązania telematyczne pokazują, jaki styl jazdy mają firmowi kierowcy. Agresywna jazda znacznie zwiększa zużycie paliwa, a na dodatek znacznie zwiększa ryzyko wypadku w pracy. A to i dla firmy, i dla jej pracownika byłby ogromny problem. Firma mogłaby mieć problemy kadrowe, pracownik z kolei długotrwałe problemy zdrowotne. Każda ze stron traci.

Wiedząc, że kierowcy w firmie mają agresywny styl jazdy, przedsiębiorca może reagować. Może wysłać ich na kursy doszkalające jazdę lub po prostu uczulić, by zmienili sposób prowadzenia. Już czasem samo zwrócenie uwagi pomaga wiele zmienić.

Dlaczego oszczędności firmy powinny interesować też jej pracowników? Bo niższe koszty prowadzenia biznesu, to wyższy zysk. A wyższy zysk to więcej środków m.in. właśnie dla pracowników w postaci budżetu płacowego.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Narzędzia telematyczne dają wgląd w gospodarkę paliwową każdego podłączonego do systemu pojazdu. Mogą wskazywać też nadmiernie przejechane kilometry i sugerować lepszy dobór trasy. To też sposób na uniknięcie nieautoryzowanego użycia służbowych samochodów czy innych sprzętów - przez pracownika lub złodzieja. Systemy telematyczne wskazują również niepotrzebne użycie biegu jałowego, co również podnosi zużycie paliwa.

Pełen obraz floty

Nowoczesne rozwiązania gwarantują w czasie rzeczywistym pełny widok tego, jak jest eksploatowana firmowa flota. To pozwala zwiększyć wydajność, lepiej kontrolować terminy konserwacji pojazdów i wykorzystywać do maksimum każdy dzień roboczy.

A to z kolei sprawia, że pracownicy nie mają poczucia zmarnowanych godzin, nie czują zniecierpliwienia wykonywanymi zadaniami.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Każdy pracodawca musi wiedzieć, że pozyskanie zaufania kierowców jest kluczem do sukcesu we wprowadzaniu nowinek technologicznych. Tym bardziej takich, które dość znacznie zmieniają dotychczasowy sposób pracy.

Jeśli wdrożenie ma zakończyć się pomyślnie, warto też pokazać im, jak rozwiązanie GPS usprawni ich codzienną pracę, zwiększy ich bezpieczeństwo oraz podniesie wydajność floty. Wtedy telematyka nie będzie się kojarzyć z monitoringiem lub - co gorsze - ze śledzeniem. Bo warto wiedzieć, że nie ma z nim nic wspólnego.

I tak na przykład rozwiązania telematyczne firmy Verizon Connect są w stanie pomagać w dobrym planowaniu pracy. System identyfikuje zadania, które zajęły dłużej niż przewidywał to wstępny plan. Dzięki temu firma może ustalić, czy plan jest błędny i wymaga zmiany, czy może w zachowaniu pracownika należy coś usprawnić. Wysłać go na dodatkowe szkolenie, zapewnić inne narzędzia pracy. Z kolei zmiana planów może być przyczyną renegocjacji kontraktów i wystawiania wyższych rachunków.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Warto pamiętać, że nowoczesne rozwiązania telematyczne można wykorzystać również w celu motywacji pracowników.

Na podstawie danych o ich pracy mogą być tworzone na przykład raporty ekonomicznej jazdy - a najlepszy w tym zakresie pracownik może być nagrodzony. To pozytywnie motywuje zespół do zmian.

Grywalizacja to zastosowanie zasad charakterystycznych dla gry (czyli na przykład zdobywanie punktów albo po prostu rywalizowanie z innymi) w kontekście niezwiązanym z grą. Grywalizację bez problemu można zastosować w firmie, na przykład wśród kierowców - im rzadziej będą przekraczać dozwoloną prędkość, tym lepsze noty dostaną. Im sprawniej dostarczą towar lub zrealizują usługę, tym więcej punktów zgarną.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Grywalizacja przy wykorzystaniu nowych technologii jest wniesiona na jeszcze wyższy poziom, gdyż o swoich osiągnięciach każdy dowiaduje się na bieżąco. Wystarczy delikatnie modyfikować styl pracy, by osiągać dodatkowe sukcesy.

Producenci oprogramowania używają grywalizacji w aplikacjach biznesowych, które zwiększają zaangażowanie i uczestnictwo. Grywalizacja wykorzystuje naturalną potrzebę współzawodnictwa. I można ją spokojnie wykorzystać w firmowych warunkach.

Wystarczy realnie ustawić cele i podzielić się nimi z zespołem dla wytworzenia przyjaznej konkurencji. Pracownicy sami będą rywalizować o miejsce na szczycie tablicy wyników. I znów: z korzyścią dla siebie i dla swojej firmy.

Partnerem treści jest Verizon

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (1)