Sukces w trzech aktach: opowieść o tym jak Octavia stała się najpopularniejszym modelem w 122‑letniej historii Škody
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ponad pięć milionów sprzedanych egzemplarzy w 20 lat, obecność na stu rynkach całego świata oraz już od wielu lat niekwestionowana pozycja lidera w Polsce – Octavia to model, który naprawdę Škodzie wyszedł. Śledzimy drogę, która doprowadziła ją do tej szczególnej rynkowej pozycji.
Tak jak Led Zeppelin ma swoje „Schody do nieba”, a Arnold Schwarzenegger rolę w Terminatorze, tak i Škoda nie byłaby tym, czym jest, gdyby nie Octavia. To model, który najpełniej oddaje wartości tej czeskiej marki. Walory opierające się na uczciwym stosunku jakości do ceny i zawsze trochę większej przestrzeni wewnątrz samochodu niż ta oferowana przez konkurentów. Co wcześniej można było postrzegać jako “aspiracje” Škody w regionie, teraz, gdy bez kompleksów staje się ona jednym z trendsetterów przemysłu motoryzacyjnego pod względem designu i technologii, symbolizuje globalny sukces i konkurencyjność odmienionej przez grupę VAG firmy.
Octavia była pierwszym samochodem Škody od A do Z stworzonym przez inżynierów z Mladá Boleslav ale już pod kierownictwem Niemców z Volkswagena. Gdy weszła na rynek w 1996 roku, była bliźniaczą konstrukcją Golfa IV, korzystającą z jego płyty podłogowej i silników (począwszy od ośmiozaworowego 1.4 o mocy 60 KM po 180-konną wersję RS).
Już ta pierwsza inkarnacja Octavii stworzona była według założeń, które w kolejnych latach miały przynieść jej ogromny sukces rynkowy: sprawdzone podzespoły niemieckiego koncernu połączone z konkurencyjnym pozycjonowaniem cenowym, solidna jakość, neutralny wygląd i, przede wszystkim, wystające pół rozmiaru ponad standard segmentu rozmiary, dodające trochę więcej miejsca w kabinie oraz w bagażniku. Już wtedy Octavia wyróżniała się możliwością pomieszczenia aż 528 litrów, do których łatwy dostęp zapewniała duża klapa bagażnika wersji liftback. Obecna od początku w ofercie Octavia Combi poprawiła ten wynik o kolejne 20 litrów.
Od 1996 do 2010 roku Octavię pierwszej generacji kupiło 1,4 miliona nabywców.
Druga generacja, która nadeszła w roku 2004, nie musiała już robić nic więcej niż wzmocnić silne punkty sprawdzonej formuły. Korzystając z nowej płyty podłogowej Golfa V, mogła zapewnić jeszcze więcej miejsca pasażerom tylnej kanapy. Miała też nowocześniejsze wyposażenie. Duży postęp zanotowano także na froncie silników, których gama z czasem ograniczyła się wyłącznie do jednostek TDI i benzynowych z wielopunktowym lub bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Zapotrzebowanie na bestseller Škody rosło w takim tempie, że obok czeskich fabryk w Mladá Boleslav i Vrchlabí, druga generacja Octavii była produkowana także w Bratysławie i Szanghaju oraz montowana w kolejnych sześciu różnych zakątkach świata. Przez dziewięć lat zbudowano w nich w sumie rekordowe dwa i pół miliona egzemplarzy drugiej generacji.
Dojrzały design o już dobrze rozpoznawalnej jako Octavia formie został uaktualniony wraz z face liftingiem, który nastąpił w roku 2008. Wtedy też czeski kompakt po raz pierwszy zyskał opcję nowoczesnej skrzyni dwusprzęgłowej DSG, do której w całym imperium Volkswagena dostęp miały wówczas tylko najważniejsze modele.
Ta szczególna i coraz ważniejsza rola Octavii w grupie VAG została potwierdzona na sam koniec roku 2012, gdy świat ujrzał trzecią generację tego modelu. To do tej pory największy jednostkowy skok jakościowy w karierze tego modelu – radykalny postęp zanotowano praktycznie na wszystkich możliwych polach. Odmieniony, dojrzały i coraz śmielszy design zapowiedział metamorfozę, która w następnych latach miała przemienić całą markę.
Nowa kabina postawiła duży krok naprzód pod względem jakości, podczas gdy paleta nowoczesnych silników i długa lista systemów zapobiegających lub niwelujących skutki zderzeń zaprowadziły ten model do samej technologicznej czołówki przemysłu motoryzacyjnego. Octavia stała się czymś naprawdę wielkim – także dosłownie, dzięki wymiarom zwiększonym o kolejne 9 cm na długość i 4,5 cm na szerokość.
Wyciągnięty o kolejne centymetry rozstaw osi pozwolił Octavii utrzymać tytuły najbardziej przestronnej tylnej kanapy i największego bagażnika w segmencie, ale nowoczesna płyta podłogowa MQB (opracowana kosztem wydanych przez Volkswagena miliardów euro) oprócz jeszcze efektywniejszego rozplanowania wnętrza przyniosła dalsze ograniczenie wagi nawet o 102 kg. Niższa waga, szczególnie wobec nieustannie rosnących wymiarów, to wśród inżynierów Święty Graal – poprawia najważniejsze parametry związane z dynamiką prowadzenia, zużyciem paliwa i emisją spalin.
Od listopada 2012 roku do końca 2016 roku wyprodukowano już w sumie 1,4 mln egzemplarzy aktualnej generacji Octavii.
Czeski bestseller już nie tylko jest na czasie, ale nawet zaczyna współczesne trendy wyprzedzać, umacniając swoją pozycję na globalnym rynku. Od listopada 2012 roku do końca 2016 roku wyprodukowano już w sumie 1,4 miliona sztuk najnowszej generacji Octavii – tyle, ile pierwszej generacji w całej jej czternastoletniej karierze. Historia sukcesu najpopularniejszego samochodu z Czech jest więc cały czas daleka od zakończenia…
Materiał powstał przy współpracy z marką Škoda.