Skoda Kamiq© fot. Kacper Mucha

Skoda Kamiq: pierwsza jazda najmniejszym w rodzinie

Mariusz Zmysłowski
24 sierpnia 2019

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Do T-Crossa i Arony dołącza trzeci mały crossover grupy VAG. Skoda Kamiq to najmniejsze auto tego typu w gamie czeskiego producenta. To nie znaczy jednak, że ma mało do zaoferowania.

Różnice w rozmiarach są w wyżej wymienionej trójce minimalne. Pod względem gabarytów jedynie T-Cross wyprzedza Kamiqa – w kategorii wzrostu. Jest minimalnie wyższy.

Bardziej istotne jest wnętrze tych aut. Seat Arona i Skoda Kamiq mają po 400 litrów bagażnika. T-Cross ma o 55 l więcej. Katalogowa wartość wynika prawdopodobnie z tego, że kanapa w tym małym crossoverze jest przesuwna. Jeśli porównać maksymalne pojemności, co najlepiej wskazuje na rozmiar nie tylko bagażnika, ale i części pasażerskiej, kamiq wypada najlepiej: 1395 l w starciu z 1280 l u seata i 1281 l u volkswagena.

Bagażnik Skody Kamiq po położeniu oparcia tylnej kanapy - przestronny, ale bez płaskiej podłogi.
Bagażnik Skody Kamiq po położeniu oparcia tylnej kanapy - przestronny, ale bez płaskiej podłogi.© fot. materiały prasowe / Skoda

Wewnątrz czeskiej marki najbliżej spokrewniony z Kamikiem jest model Scala. Obydwa auta bazują na platformie MQB A0 i mają identyczny rozstaw osi. Gdzie w takim razie się plasują? Kamiqa trudno wkleić w konkretny segment. Teoretyczne dyskusje sobie zatem darujmy, bo poza wciśnięciem tego auta między jakieś modele, nic z tego nie będzie wynikać. Kamiq to po prostu mały, miejski crossover.

Małe gabaryty nie oznaczają jednak niedoboru przestrzeni w środku. Mam 1,82 m i po ustawieniu fotela kierowcy komfortowo pod siebie, mogłem spokojnie usiąść z tyłu na kanapie, mając jeszcze luz między kolanami a fotelem. Ilość miejsca na nogi jest wystarczająca dla czterech dorosłych osób.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq© fot. Mariusz Zmysłowski

Jeszcze lepiej jest z przestrzenią nad głową. Bez problemu usiądzie tu ktoś bardzo wysoki, bez garbienia.

Żeby w autach o niewielkich gabarytach zmieściła się spora kabina, coś gdzieś trzeba było uciąć. Kamiq ma więc nieduży bagażnik – wystarczający jak na tę klasę auta, ale trochę za mały, jak na to, czego polski klient oczekuje od takiego samochodu. Cennik Kamiqa otwiera kwota 67 150 zł. Polski klient jest przyzwyczajony, że za takie pieniądze dostaje już kompaktowy samochód, w którym zabierze rodzinę na wakacje. 400-litrowy bagażnik małej skody takiemu wyzwaniu raczej nie podoła.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq© fot. Mariusz Zmysłowski

Czeski malec ma jednak asa w rękawie – jest przyzwoicie wyposażony już na start. Na liście standardowych dodatków są między innymi relingi. Jeśli zatem przyjmiemy filozofię, że na co dzień jeździmy małym autem, które można wygodnie zaparkować, a na wakacje wypożyczamy dachowy boks – da się.

W modelu kamiq nie tylko się da daleko podróżować, ale nawet się chce. Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra – czeski producent przyzwyczaił nas już do dobrej ergonomii, wygodnego rozmieszczenia instrumentów i intuicyjnych menu. A tych jest tu sporo, jak na tak małe auto. Kamiq dostał nawet wirtualne zegary, które pozwalają na łatwą konfigurację tego, co przed sobą ma kierowca, w tym dużą mapę nawigacji satelitarnej.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq© fot. Mariusz Zmysłowski

Skoda wyposażyła Kamiqa także w bezprzewodowy Apple CarPlay oraz Android Auto. W niektórych krajach dostępna jest nawigacja głosowa, wywoływana przez wypowiedzenie „ok Laura”. Niestety, Laura nie wpadnie do Polski.

W moje ręce trafił egzemplarz wyposażony w litrowy silnik TSI o mocy 115 KM, sparowany z manualną skrzynią biegów. W Polsce dostępny będzie jeszcze 95-konny wariant tej jednostki, a kilka miesięcy po premierze do salonów trafi także 150-konny silnik 1.5 TSI oraz 1.0 G-TEC zasilany gazem. 7-biegowe DSG będzie oferowane w mocniejszym litrowcu oraz w silniku półtoralitrowym.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq© fot. Mariusz Zmysłowski

Co ciekawe, do Polski nie trafi oficjalnie diesel. Na niektórych rynkach Kamiq oferowany jest także z 1,6-litrowym silnikiem TDI o mocy 115 KM.

Na naszym fanpage’u najwięcej emocji pod informacją o tym, że testuję skodę kamiq, wzbudził jej silnik. Czy litrowy motor wystarczy? To zależy, do czego jest wam potrzebny kamiq. Generalnie odpowiedź brzmi – tak, wystarczy. Jednak jeśli chcecie jeździć dynamicznie i planujecie skorzystać z niezłego zawieszenia, w które został wyposażony ten crossover, postawcie na mocniejszy, 115-konny wariant. Po pokonaniu sporej trasy przez góry, jasne dla mnie jest, że jednostka 95-konna to wariant skierowany wyłącznie do klienta miejskiego, rzadko jeżdżącego w trasy.

Skoda Kamiq
Skoda Kamiq© fot. Mariusz Zmysłowski

Litrowy silnik zaskakująco dzielnie spisał się pod względem spalania. Godzinna trasa drogą ekspresową przyniosła zużycie paliwa na poziomie 6,1 l/100 km.

Czy warto kupić skodę kamiq? Jeśli podchodzicie do zakupu samochodu pragmatycznie, lepszym wyborem będzie bardziej praktyczna Scala. Jeśli jednak liczy się dla was choć odrobinę panująca moda na crossovery, model Kamiq będzie niezłym wyborem.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Przy zakupie skody kamiq warto jednak zrezygnować z modelu bazowego. Ma czarne klamki, czarne obudowy lusterek i kołpaki, więc wygląda trochę ubogo. Na pokładzie ma za to Lane Assist, Front Assist, radio z 6,5-calowym ekranem, bluetooth, klimatyzację, reflektory LED do jazdy dzienniej i LED-y z tyłu.

Ok. 6 tys. zł droższe wyposażenie Ambition nie tylko znacznie poprawia wygląd auta, ale dokłada jeszcze alufelgi, kamerę cofania, czujniki parkowania, dodatkowe 4 głośniki, elektrycznie sterowane szyby z tyłu, i skórzaną kierownicę wielofunkcyjną. Jeśli bierzecie pod uwagę zakup Kamiqa, warto rozważyć przyspieszenie decyzji. Na start w ofercie z Ambition jest pakiet z klimatyzacją dwustrefową, czujnikami parkowania z przodu i z tyłu oraz przyciemnianymi szybami za złotówkę zamiast 1950 zł.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski

Jestem bardzo ciekaw jak model Kamiq poradzi sobie na dość wymagającym, polskim rynku. Staje w szranki m.in. z tańszą (61 990 zł) Kią Stonic, która już na starcie ma pod maską 100 KM. Czas to pokaże, a my z pewnością już wkrótce sprawdzimy w testach porównawczych.

Skoda Kamiq - galeria zdjęć z pierwszych jazd

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/17]
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (4)