Samochód Roku Wirtualnej Polski: Na wielką podróż z rodziną© fot. Konrad Skura

Samochód Roku Wirtualnej Polski: Na wielką podróż z rodziną

Mateusz Żuchowski
15 marca 2018

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Radość z jazdy nie kończy się na wozach typu GT dla par. Jak przekonują nasi finaliści z tej kategorii, komfortowo, ze stylem i satysfakcją z siedzenia za kierownicą można zabrać nawet na dłuższe dystanse także całą rodzinę.

Jak można sądzić po nazwie przedstawianej kategorii, jest ona podobna do tej, w której wyłaniamy najlepszy samochód z 2017 roku na wielką podróż we dwoje, ale zgłoszone do niej konstrukcje stoją przed trudniejszym zadaniem. Muszą się bowiem zmierzyć z tymi samymi wymaganiami – dowiezieniu w komforcie i stylu pasażerów na dłuższe dystanse – ale tym razem przewożąc nie spokojną parę, a całą, nie zawsze tak dostojnie znoszącą całe godziny podróży, rodzinę.

W kategorii tej cenimy więc samochody rodzinne, ale nie oceniamy ich wyłącznie przez pryzmat przestronności, pojemności bagażnika czy ułatwień. Coraz częściej bowiem współczesnym rodzinom nie chodzi w końcu o samą ilość miejsca w kabinie, co znalezieniu wyrazistego auta z charakterem, będącym w stanie zaoferować dodatkowy walor wyróżnienia się z tłumu i frajdę z jazdy. Tę z kolei można znaleźć zarówno w rozpoczynającej się od ceny poniżej 40 000 zł zupełnie nowej Dacii Duster, jak i kosztującym blisko dwadzieścia razy więcej Porsche Panamera Turbo w wersji Sport Turismo – tłumacząc na nasze, pierwszym kombi w historii tej legendy z Zuffenhausen.

Dorzucając do tego jeszcze mającą parę trików w zanadrzu Škodę Karoq, bardzo charakterną i świetnie prowadzącą się Alfę Romeo Stelvio oraz nową odsłonę bardzo lubianej na polskim rynku Insignii Sports Tourer, dostajemy ciekawą kategorię, którego zwycięzcy z pewnością większość osób będzie wypatrywać z dużym zainteresowaniem. Tego poznamy już czwartego kwietnia, w przeddzień Poznań Motor Show, gdy obejmujący patronat nad tym wydarzeniem portal Wirtualna Polska przedstawi wyniki plebiscytu Samochodu Roku WP. Więcej o plebiscycie przeczytasz tutaj.

1. Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo jest jedną z tych marek, które współtworzyły gatunek gran turismo u zarania jego dziejów jeszcze przed II wojną światową. Jej bogata historia jest wypełniona eleganckimi, wzbudzającymi pożądanie coupé stworzonymi do transkontynentalnych podróży ze stylem. Gdy więc ta kultowa marka po latach oczekiwań wprowadziła na rynek swojego pierwszego SUV-a, to naturalnie najlepiej musi się on spełniać właśnie w takich warunkach. Stelvio ma więc wyróżniający się, epatujący włoskim charakterem design, ma elegancką kabinę wyłożoną jakościowymi materiałami, ma też w końcu satysfakcjonujący, wciągający model prowadzenia. A na dodatek jest zupełnie uczciwym SUV-em – bagażnik o pojemności 525 litrów powinien wystarczyć na potrzeby całej rodziny, a podwyższona pozycja za kierownicą góruje dosłownie i w przenośni nad konkurentami o innych typach nadwozia.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]

2. Dacia Duster

Nawet jeśli druga generacja Dustera wygląda tylko na symboliczny lifting tego najpopularniejszego modelu rumuńskiej marki, to w rzeczywistości to zupełnie nowa, gruntownie poprawiona pod każdym względem konstrukcja. Warianty napędowe i rozstaw osi pozostały co prawda takie same, ale zmieniła się cała reszta, od każdego z elementów nadwozia po bez porównania lepiej wykonaną i skuteczniej wyciszoną kabinę. Nowe pozycje w wyposażeniu sprawiły, że cała rodzina może się tu poczuć jakby luksusowo: Dustera można wyposażyć między innymi w bezkluczykowy dostęp do kabiny, dwusprzęgłowy automat czy system audio z sześcioma głośnikami. Duster może być już traktowany na serio nie tylko w tych kategoriach, w których decyduje wyłącznie cena, choć ta zaczyna się od bezkonkurencyjnie niskiego poziomu 39 900 zł.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/10]

3. Opel Insignia Sports Tourer

Tak, Opel zgłosił do naszego plebiscytu odmianę kombi, po czym na sesję zdjęciową dostarczył nam odmianę liftback, równie wzniośle nazywaną teraz Grand Sport. Tak czy inaczej, Insignia jest przeogromna: nowa wersja ST jest aż o 12,5 cm dłuższa od dotychczasowego Guliwera wśród kombi, Škody Superb. Teraz nie można więc już jej zarzucić żadnych problemów z pojemnością kabiny, które można było zaobserwować u poprzednika. Na samym rozciągnięciu jednak talenty nowego modelu się nie kończą: konstruktorzy bardzo chcieli, by była to jedna z najbardziej wciągających w prowadzeniu pozycji w segmencie, dlatego dla wersji 4x4 sięgnęli nawet po sprzęgło Twinster, które wcześniej uczyniło z Focusa RS nowego mistrza driftu. Insignia może nie ślizga się na zawołanie, ale wielką podróż z rodziną rzeczywiście jest sens planować tak, by prowadziła przez jakieś bardziej kręte, rozrywkowe drogi.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/8]

4. Porsche Panamera Sport Turismo

Po romansie z traktorami i SUV-ami, teraz Porsche rozpoczyna flirt z kombi. Niestety dla konserwatywnych fanów marki, po raz kolejny z takim utylitarnym typem nadwozia radzi sobie bardzo dobrze. Nowa generacja Panamery zachwyca nie tylko pod względem jakości wykonania i wyposażenia, ale i właściwości dynamicznych. Wersja Sport Turismo nie zmieniła nic na tym polu, a tylko dorzuciła do tej mieszanki pojemniejsze (520 praktycznie rozplanowanych litrów bagażnika) i według wielu nawet przyjemniejsze dla oka nadwozie. Z portfolio silników o mocy od 330 do nawet 680 KM to kombi dla rodzin, które lubią bardzo szybkie podróżowanie, ale są dwa obostrzenia: muszą to być rodziny czteroosobowe (nawet samo Porsche uczciwie określa konfigurację kabiny jako 4+1) i majętne. Cena modelu rozpoczyna się od blisko pół miliona złotych i, tak jak w przypadku testowanego przez nas egzemplarza, może przekroczyć nawet milion.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/6]

5. Škoda Karoq

Nowy dodatek do gamy Škody w formie kompaktowego SUV-a teoretycznie nie jest niczym odkrywczym, ale zawiera wszystkie te cechy, które uczyniły wszystkie pozostałe modele czeskiej marki jednymi z najpopularniejszych pozycji na naszym rynku. Jak można się spodziewać, w przypadku Karoqa mamy niezły stosunek ceny do tego, co za nią dostajemy (zaczyna się wysoko, bo od 87 900 zł, ale od razu jest to mocno wyposażona wersja) i pakowną kabinę, ale w bonusie nowy model dorzuca jeszcze design, który potrafi w końcu wzbudzić jakieś emocje i pomysłowy system VarioFlex, dzięki któremu każde z trzech siedzisk drugiego rzędu można indywidualnie przesuwać, składać czy nawet całkiem wyjmować. Może się to przydać w podróżach, tak samo jak dający wiele możliwości system multimedialny Škoda Connect.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]

Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy firmie Autlet.pl

Źródło artykułu:WP Autokult
Alfa RomeoDaciaOpel
Komentarze (5)