Renault Talisman 1.6 TCe150 4Control - test, opinia, spalanie, cena© © Rafał Warecki

Renault Talisman 1.6 TCe150 4Control - test, opinia, spalanie, cena

Rafał Warecki
29 marca 2016

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ostatni rok to dla Renault wysyp premier – zarówno kolejnych generacji popularnych modeli, jak i zupełnie nowych aut, które mają lepiej odnaleźć się w rynkowych realiach. Wśród nich największą zagadką był bez wątpienia samochód o tajemniczej nazwie Talisman, który miał zastąpić w gamie zarówno chętnie wybieraną Lagunę jak i niszowe, ale bardziej luksusowe Latitude.

Nowa jakość Renault

Ten sporych rozmiarów sedan nakreślony według nowego języka stylistycznego Renault prezentuje się niezwykle lekko i elegancko zarazem. Niespotykana linia świateł z charakterystyczną łezką w połączeniu z dużą atrapą chłodnicy wypełnioną poziomymi żebrami plasuje Talismana w grupie najładniejszych aut w segmencie. Tylny pas z szeroko rozciągniętymi lampami i masywnie zarysowanym zderzakiem skrywającym dwie wkomponowane w niego końcówki układu wydechowego prezentuje się równie atrakcyjnie, a całość ze względu na niedawną premierę wzbudza niemałe zainteresowanie. Zestawienie ze sobą Talismana i debiutującego niedługo po nim Mégane nie pozostawia wątpliwości w jakim kierunku pod względem stylizacji będą szły najnowsze projekty Renault.

Obraz
© © Rafał Warecki

Wnętrze Talismana to pod względem jakości wykończenia liga niespotykana do tej pory w modelach francuskiego producenta. Większość profili wokół kierowcy wygląda świetnie i jest miękka w dotyku. Częściowo "obszyta" pod kolor tapicerki deska rozdzielcza i boczki drzwi w połączeniu z drewnopodobnymi aplikacjami dekoracyjnymi cieszą oko, choć tak naprawdę to tylko zmieniony kolor tworzywa z wklejonym szwem. Sama kompozycja jest bardzo prosta, można by rzec, że minimalistyczna, a w jej centrum umieszczono pionowo duży dotykowy ekran przypominający tablet o przekątnej 8,7 cala.

Wnętrze Talismana to klasa niespotykana do tej pory w samochodach Renault.
Wnętrze Talismana to klasa niespotykana do tej pory w samochodach Renault.© © Rafał Warecki

To rozbudowane urządzenie o nazwie R-Link 2 łączy w sobie funkcje centrum multimedialnego i wielozadaniowego komputera pokładowego do zarządzania niemal wszystkim co znajduje się na pokładzie samochodu. Mimo mnogości funkcji obsługa jest prosta i intuicyjna, ciężko jednak zrozumieć dołożenie peryferyjnego i niezbyt wygodnego w obsłudze kontrolera na tunelu środkowym, w momencie gdy mamy do dyspozycji świetnie działający, duży wyświetlacz dotykowy i to w zasięgu ręki. Tablet z dżojstikiem? Po co.

R-Link 2 oferuje naprawdę mnóstwo ciekawych funkcji, a jego obsługa jest prosta i intuicyjna.
R-Link 2 oferuje naprawdę mnóstwo ciekawych funkcji, a jego obsługa jest prosta i intuicyjna.© © Rafał Warecki

Reakcja samego ekranu na dotyk jest bardzo wyczulona i odczytuje przy tym popularne w urządzeniach mobilnych gesty zbliżania czy przewijania. Wiele elementów interfejsu i jego układ można zindywidualizować pod swoje potrzeby tak aby mieć jak najszybszy dostęp do najczęściej wykorzystywanych opcji. Jedną z ciekawszych i dotąd niespotykanych jest analizator czystości powietrza wraz z wykresem ostatnich kilkudziesięciu minut podróży. Gadżet, ale bardziej przydatny niż wkłady zapachowe w Latitude. Wyświetlacz pojawił się również w miejscu analogowych zegarów, ciekawym dodatkiem jest możliwość wyboru jednej z kilku różnych skórek, zależnie od preferencji i zamiłowania do animacji.

Cyfrowe zegary można ubierać w skórki, również wybrać inną pod każdy tryb jazdy.
Cyfrowe zegary można ubierać w skórki, również wybrać inną pod każdy tryb jazdy.© © Rafał Warecki

Znakomite wykończenie wnętrza oraz ładnie zaprojektowane, bardzo wygodne fotele z szeroką regulacją i wyjątkowo rozbudowanym masażem pozwalają chwilami poczuć się we wnętrzu Talismana niczym w samochodzie z wyższej półki. To zupełnie nowe doświadczenie w kabinie Renault - zarówno Lagunie, jak i Latitude było do tego dość daleko. Kolejnym atutem jest też sporo schowków rozplanowanych po kabinie, dzięki którym można się szybko zadomowić (łącznie ponad 25 litrów pojemności).

Obraz
© © Rafał Warecki

Tylna kanapa jest nie mniej wygodna niż przednie fotele, niestety jednak już nie tak przestronna. O ile pod względem miejsca na kolana zmieszczą się nawet wyższe osoby, o tyle przy stopach i nad głową może być po prostu ciasno, szczególnie dla osoby powyżej 180 cm wzrostu. Tutaj Talisman nie wybija się ponad inne auta z segmentu D, a szkoda, bo informacji o jego przestronności podczas premiery nie brakowało.

Tylna kanapa oferuje przeciętne ilości miejsca dla pasażerów.
Tylna kanapa oferuje przeciętne ilości miejsca dla pasażerów.© © Rafał Warecki

Dużo lepiej wypada bagażnik Talismana, który jest głęboki i pojemny – ma aż 608 litrów. Dla lepszego wykorzystania przestrzeni po bokach wydzielono jeszcze dwie niewielkie półki, ale oparcia tylnej kanapy po złożeniu tworzą sporej wielkości garb. Sama klapa jest bardzo lekka i bezwładnie odskakuje po wciśnięciu przycisku.

Wygląda świetnie, a jeździ jeszcze lepiej

Renault Talisman to zupełnie nowa jakość dla marki Renault, samochód statycznie robi naprawdę świetnie wrażenie zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Zmiany objęły jednak nie tylko to co widać gołym okiem. Świetny system czterech kół skrętnych 4Control znany już z Laguny daje mnóstwo przyjemności z prowadzenia. Samochód jest niezwykle zwrotny i rewelacyjnie wpisuje się w zakręty podczas szybkiej jazdy. Nawet najbardziej delikatny ruch kierownicą przekłada się na natychmiastową, odczuwalną reakcję, a każde pogłębienie skrętu momentalnie przenoszone jest na koła dając na początku specyficzne, ale bardzo przyjemne wrażenie intensywnego zacieśniania toru jazdy. Tylne koła skręcane są o 1 stopień w przeciwnym kierunku na każde 15 stopni skrętu kół przednich do 50 km/h oraz w zgodnym kierunku powyżej tej prędkości, co ma poprawiać stabilność auta na drodze.

Obraz
© © Rafał Warecki

Zawieszenie zestrojone jest niemal idealnie. W trybie komfortowym przyjemnie buja na nierównościach, a po każdym skoku koła miękko wygasza drgania czyniąc jazdę przyjemną i relaksującą. Przy ustawieniach sportowych prowadzenie kół staje się wyraźnie sztywniejsze, a reakcje poszczególnych układów bardziej bezpośrednie.

Silnik TCe150 wystarcza do sprawnego nabierania prędkości, a po aktywacji ECO pozwali zejść ze zużyciem paliwa nawet do ok. 6,0-6,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Różne nastawy obejmujące zawieszenie, układ kierowniczy oraz odpowiedź skrzyni biegów i silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia sprawiają, że charakter Talismana potrafi zmienić się momentalnie, tak samo jak podświetlenie wnętrza czy nawet dźwięk pracy silnika. Normalne brzmienie jest bardzo stonowane, a przez dobre wytłumienie kabiny mało co słychać jednostkę napędową, dlatego żądni bardziej sportowych doznań docenią możliwość włączenia sportowego dźwięku "silnika" w poszczególnych opcjach trybów jazdy, które można indywidualizować pod siebie. Jednostka napędowa najlepiej brzmi i również najchętniej oddaje siłę napędową na koła powyżej 3000 obr./min. i bardzo lubi wyższe obroty, o co sama zadba automatyczna przekładnia ustawiona w trybie sportowym.

Obraz
© © Rafał Warecki

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia EDC nieźle dogaduje się z jednostką napędową i potrafi aksamitnie przebierać biegami, jak i narowiście szarpnąć kiedy trzeba. Nie ma problemów z szybką redukcją czy gwałtownym przyspieszaniem, jednak nawijając na koła kilometry w trybie sportowym w akompaniamencie podbitego dźwięku silnika brakuje trochę łopatek przy kierownicy, które dałyby trochę więcej swobody. Każdorazowe sięganie do lewarka celem przerzucenia przełożenia to raczej wspomnienie dawnych lat.

Obraz
© © Rafał Warecki

Jednym z ciekawszych i przydatnych gadżetów na pokładzie flagowego Renault związanych z samą jazdą, ale nie układem napędowym ani podwoziem są w pełni diodowe reflektory Pure Vision. Barwa emitowanego przez nie światła jest przyjemna dla oka, a oświetlony obszar – zadowalający. Niestety Francuzi nie wykorzystali ich potencjału i zamiast pełnej adaptacji dostępny jest jedynie asystent trybu drogowego.

Nie było się czego obawiać

Może to wielkie słowa, ale Talisman to przełom dla marki, szczególnie patrząc na ostatnie lata i kilka niezbyt udanych modeli. Wyrzucenie z oferty Laguny i Latitude na początku wywołało wśród fanów marki niemałe kontrowersje, ale nowy flagowiec pokazuje, że w tym przypadku nie było się czego obawiać. Renault jest w formie i zbudowało świetny samochód, jeśli będzie w stanie ją utrzymać dłużej już nie mogę doczekać się nowych modeli, a także dłuższego spotkania z kolejną generacją popularnej Mégane.

Nasza ocena Renault Talisman 1.6 TCe 150:
9/ 10
Plusy
  • Wygląd nadwozia i staranne wykończenie wnętrza
  • Bogate wyposażenie i ciekawe opcje, system R-Link 2
  • Świetne prowadzenie i system 4Control
  • Adaptacyjne zawieszenie o skrajnie różnych trybach
  • Praca skrzyni biegów EDC
  • Dynamiczny i oszczędny silnik
  • Duży bagażnik
Minusy
  • Brak łopatek skrzyni EDC
  • Trochę mało miejsca na tylnej kanapie, szczególnie nad głową
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/20]

Renault Talisman 1.6 TCe150 4Control - dane techniczne, spalanie, cena

Renault Talisman 1.6 TCe 150 4Control EDC Intens

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4 z turbodoładowaniem 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1618 cm3 
Moc maksymalna:150 KM (przy 5300 rpm) 
Moment maksymalny:220 Nm (przy 2000 rpm) 
Skrzynia biegów:7-biegowa, dwusprzęgłowa EDC 
Typ napędu:Na przednie koła (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane, 296 mm 
Hamulce tylne:Tarczowe, 290 mm 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna 
Średnica zawracania:10,8 m 
Koła, ogumienie przednie:245/40 R19 
Koła, ogumienie tylne:245/40 R19 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Sedan 
Liczba drzwi:4 
Masa własna:1430 kg 
Ładowność:600 kg 
Długość:4848 mm 
Szerokość:1869 mm bez lusterek, 2081 mm z lusterkami 
Wysokość:1463 mm 
Rozstaw osi:2808 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1614/1609 mm (z kołami 17') 
Pojemność zbiornika paliwa:51 l 
Pojemność bagażnika:608-1022 l z zestawem naprawczym 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,6 s 
Prędkość maksymalna:215 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):7,5 l/100 kmok. 7,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,7 l/100 kmok. 6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,8 l/100 kmlok. 6,6 l/100 km
Emisja CO2:130 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Cena testowego egzemplarza:ok. 124 600 zł 
Wersja silnikowa od:104 900 zł 
Model od:92 900 zł 
Wybrane wyposażenie standardowe wersji Intens:
Elementy nadwozia:-
Elementy wnętrza:Ambientowe oświetlenie wnętrza, tapicerka materiałowa łączona ze skórą ekologiczną
Koła i opony:Koła 17-calowe z oponami
Komfort:Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, elektryczne lusterka i szyby, funkcja EKO, system wspomagania parkowania tyłem, karta Hands Free, fotel kierowcy z regulacją manualną wysokości i części lędźwiowej oraz lędźwiową funkcją masażu
Bezpieczeństwo:ABS, ESP, HSA, TMPS, 6 poduszek powietrznych, isofix, czujnik światła i zmierzchu, światła LED do jazdy dziennej, światła Full LED Pure Vision, Visio System: funkcja automatycznej zmiany
świateł drogowych na mijania, system kontroli
pasa ruchu, system ostrzegania o nadmiernej
prędkości z funkcją rozpoznawania znaków
drogowych
Multimedia:System multimedialny R-LINK 2 z dotykowym ekranem 7’, nawigacją, mapą Europy w wersji rozszerzonej, 2 USB/jack, radioodtwarzaczem z nagłośnieniem 3D Sound by Arkamys i dostępem do usług online, system MULTI-SENSE w wersji podstawowej
Mechanika:Start&Stop
Wybrane wyposażenie opcjonalne auta testowego:
Elementy nadwozia:-
Elementy wnętrza:-
Koła i opony:-
Komfort:-
Bezpieczeństwo:Pakiet City: system wspomagania parkowania przodem, kamera cofania, asystent martwego pola (2000 zł)
Multimedia:System multimedialny R-Link 2 z systemem nagłośnienia Bose (3200 zł)
Mechanika:Pakiet 4Control: 4 koła skrętne, amortyzatory EDC, przyciemniane tylne szyby, koła 19-calowe (7500 zł)
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (56)