Air|Water Warszawa 2025© Autokult | Filip Buliński

Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce

Filip Buliński
18 czerwca 2025

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Gdzie okiem sięgnąć, tam Porsche. Miniony weekend stał w Warszawie pod znakiem kultowej marki z Zuffenhausen. Impreza Air|Water, która narodziła się dwa lata temu w Kalifornii, w tym roku pierwszy raz zawitała do Europy i od razu odbyła się w Warszawie. Na miejscu – ponad 270 aut. Powiedzieć, że było na co popatrzeć, to jak nie powiedzieć nic.

Wśród właścicieli Porsche można dokonać jednego podstawowego podziału – na tych, którzy posiadają modele chłodzone powietrzem i tych, których auta chłodzone są już cieczą. Według niektórych fanatyków ta zmiana techniczna istotnie wpłynęła na odbiór oraz charakter flagowego produktu z Zuffenhasuen, czyli 911. Inni po prostu widzą w tym granicę między nowożytnymi a klasycznymi Porsche i podchodzą do całej sprawy z przymrużeniem oka.

Air|Water Warszawa 2025
Air|Water Warszawa 2025© Autokult | Filip Buliński

Niezależnie od przekonań, pierwsza z wymienionych grup ma od wielu lat okazję celebrować swoje zamiłowanie przy okazji imprezy Luftgekühlt, która każdego roku przyciąga solidne grono zainteresowanych. Inicjatorzy postanowili rozwinąć zapoczątkowaną ideę, tym razem porzucając techniczne wytyczne. W ten sposób powstało wydarzenie, którego sama nazwa najlepiej oddaje przenikające się charaktery – Air|Water.

Stworzona przez Patricka Longa i Jeffa Zwarta inicjatywa, podobnie jak w przypadku Luftgekühlt, spotkała się ze znakomitym odbiorem – impreza była szeroko komentowana nie tylko w miejscu, gdzie się odbywała (w USA, a dokładniej, w Kalifornii), ale także za granicą. Dzięki staraniom Porsche Polska, wydarzenie pierwszy raz zawitało w tym roku do Europy. I to nie byle gdzie, bo do Warszawy.

Air|Water Warszawa 2025
Air|Water Warszawa 2025© Autokult | Filip Buliński

W dniach 13-14 czerwca miejsce wypełnione na co dzień zabytkowymi lokomotywami, a w weekendy także ludźmi spragnionymi streetfoodu, zostało uzupełnione o historię i dziedzictwo Porsche w najlepszej, bo fizycznej, postaci. Na Nocny Market oraz perony muzealnej części Warszawy Głównej zjechały zarówno mniej, jak i bardziej wiekowe auta. Te bardziej wychuchane, jak i nadszarpnięte zębem czasu. Mogące pochwalić się certyfikatem autentyczności, jak i przygotowane do specjalnych zadań. Aż wreszcie egzemplarze wprost z muzeum.

Ten pozornie eklektyczny zbiór pozwalał przenikać się różnym okresom historycznym, tworząc przy okazji cudowną harmonię. Mimo niepodważalnie ogromnej wartości materialnej aut, które zjechały do Warszawy, na próżno szukać było nadęcia i sztucznie napompowanej, podniosłej atmosfery. Tu panowała otwartość i luz, które trafnie opisał Mateusz Żuchowski już podczas odbywającej się zaledwie tydzień wcześniej imprezy Hel Riders.

W kwietniu tego roku Air|Water odbyło się także w Kalifornii, gromadząc tysiąc samochodów i aż 10 tys. odwiedzających – jak twierdzili organizatorzy, ponad połowa z nich nie ma własnego Porsche, a do wydarzenia przyciągnęła ich "historia, kultura marki i chęć dobrej zabawy". Nietrudno było wyczuć podobne motywacje podczas europejskiej odsłony imprezy.

Air|Water Warszawa 2025
Air|Water Warszawa 2025© Autokult | Filip Buliński

Co czekało na odwiedzających?

Porsche postarało się, by żaden z 4 tys. odwiedzających nie opuścił miejsca bez podniesionego ciśnienia. W zacisznym placu dawnego dworca towarowego stał jeden z dwóch powstałych egzemplarzy Porsche 909 Bergspyder – to ważący zaledwie 384 kg samochód wyścigowy, który mimo niedużej z dzisiejszego punktu widzenia mocy 275 KM przyspieszał do 100 km/h w 2,4 s.

Air|Water Warszawa 2025
Air|Water Warszawa 2025© Autokult | Filip Buliński

Zaraz obok – jego współczesna interpretacja, czyli jedyny Bergspyder zbudowany na Boxsterze generacji 981. Nie trzeba było daleko sięgać wzrokiem, by dostrzec kolejną perłę — Porsche 911 GT3 R rennsport to limitowany do 77 egzemplarzy wyczynowy wóz, będący hołdem dla tradycji wyścigowej. Choć bazuje na modelu klasy GT3, podczas jego projektowania porzucono ograniczenia wynikające z przepisów FIA.

Zaraz po opuszczeniu zadaszonego obszaru czekała na nas piaskownica. W niej – godne terenu zabawki: od rajdowego Cayenne S Transsyberia (jeden z 26 egzemplarzy), aż po dzieła ekipy P-Rally, w tym 911 G Surfari i dakarowe 924, którym polska załoga na historycznej edycji kultowego rajdu zajęła świetne 4. miejsce.

Air|Water Warszawa 2025
Air|Water Warszawa 2025© Autokult | Filip Buliński

Nieco dalej, na szczycie peronu między lokomotywami, wydawałoby się, że całkiem zapomniane, stało Porsche 908/03, które w 1970 r. nie dawało szans rywalom na Nürburgringu czy podczas Targa Florio. Na głównym placu z kolei największe zainteresowanie wywoływały Porsche 918 RSR Studie oraz przyprowadzony przez ekipę La Squadra Singer.

Cały ten tort obficie ozdobiono posypką, na którą składały się liczne egzemplarze 911 wszelkich generacji, mniejsze Caymany i Boxstery, różne warianty historycznego 356, dwie Carrery 2.7 RS, 930 Johnny’ego Silverhanda z Cyberpunka, często niedoceniane 968, 928 w wydaniu tunera Strosek, a także kilka sztuk 911 Serii F oraz 912. Nad całościąn na podwyższeniu, "czuwały" auta z odległych sobie pokoleń – Porsche 356 Speedster i jedyny na świecie 911 Dakar w wydaniu RED58 Special.

Air|Water Warszawa 2025
Air|Water Warszawa 2025© Autokult | Filip Buliński

Lista obecnych aut mogłaby się ciągnąć niemal w nieskończoność. Żadne słowa nie oddadzą jednak klimatu, jakie zostało roztoczone wokół surowego i industrialnego klimatu Nocnego Marketu. Dlatego zapraszam was do obejrzenia galerii. Natomiast organizatorom – chylę czoła.

  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
  • Air|Water Warszawa 2025
[1/103] Air|Water Warszawa 2025Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)