Porsche Macan S - test
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Choć już z samego skrótu nazwy segmentu SUV powinny wynikać sportowe aspiracje tego typu samochodów, większość producentów całkowicie zapomina, aby w przepisie na nowy model uwzględnić choć szczyptę prawdziwej pikanterii. Porsche projektując swojego kolejnego SUV-a wzięło sobie do serca rozwinięcie Sport Utility Vehicle i doprawiło go na ostro. Macan to chyba najbardziej sportowy członek tego grona, jakiego można obecnie kupić w polskich salonach.
Porsche Macan S - test
Mniejszy SUV Porsche jako najmłodsze dziecko w rodzinie z Zuffenhausen wygląda nowocześnie i odważnie. Pas przedni jest niemal identyczny jak w większym Cayenne i na razie wiele osób myli na drodze te dwa modele, ale z tyłu wyraźnie widać, że starszy brat ma już na karku swoje lata. Agresywnie wyrzeźbione lampy Macana wyglądają niezwykle nowocześnie i elegancko zarazem.
Różnice w charakterze aut zdradza też sportowa, niska i szeroka sylwetka, która podpowiada, że mały SUV Porsche ma naprawdę ostry pazur, którym oddziela się od reszty bulwarowego towarzystwa. Nie znaczy to oczywiście, że Macan nie nadaje się do postawienia pod drogą knajpą czy wybrukowanym domowym podjeździe. Jego pełna szyku prezencja nie przeszkadza po prostu w byciu drogowym zawadiaką z krwi i kości, dlatego już po pierwszym odpaleniu silnika na twarzy kierowcy rysuje się bardzo szeroki uśmiech.
Choć konserwatywni przeciwnicy wszystkiego co ma w nazwie Porsche i nie jest modelem 911 będą z pewnością temu zaprzeczać to Macan wydaje się być kolejnym autem godnym herbu Stuttgartu na masce. Widać to także po wnętrzu, które nie ustępuje najdroższym modelom w gamie.
Wykończenie kabiny to jakość reprezentowana przez Porsche od lat. Mimo niższego miejsca małego SUV-a w typoszeregu modelowym materiały są najwyższej jakości, okraszone pieczołowicie dobranymi dodatkami. Wystarczy rzut oka na kompozycję i dotyk dłoni pierwszego lepszego elementu, który jest pod ręką żeby stwierdzić, że konkurencja musi nadgonić bo jeszcze trochę jej brakuje.
Sam projekt wnętrza również wyraźnie nawiązuje do pozostałych Porsche, bije od niego elegancja połączona z klasycznym sportem. W Macanie można poczuć się jak w dobrym garniturze skrojonym na miarę, z tą różnicą, że wymiar dla każdego będzie taki sam. Dużą liczbę przełączników na tunelu środkowym spina wysoka ergonomia i ich sensowne rozmieszczenie. Dzięki osobnym przyciskom do zmiany trybów jazdy oraz nastaw samego podwozia można sobie dobierać pewne parametry jazdy zgodnie z upodobaniami - na przykład zachowując komfortowe zawieszenie z wyostrzeniem reakcji silnika i skrzyni biegów na gaz.
Ciekawa kierownica z żebrowanymi ramionami o niedużym i dość cienkim wieńcu wygląda świetnie i jeszcze lepiej się trzyma, a obszyte wysokogatunkową skórą fotele z szerokim zakresem podparcia lędźwiowego i kolan dbają o komfort i dobre trzymanie podróżnych niezależnie od tego czy korzystamy z trybu sportowego czy powoli toczymy się przez miejskie arterie zbierając spojrzenia przechodniów zaciekawionych niespotykanym jak dotąd samochodem ze znaczkiem Porsche.
Podczas normalnej jazdy w środku jest naprawdę cicho, przyjemnie i relaksująco, jeśli pasażerowie nie są zbyt rośli zadowoleni będą też z tylnej kanapy czy dużego bagażnika, który w prezentowanym egzemplarzu wyłożono antypoślizgową matą skutecznie utrzymująca w bezruchu nawet mniejsze położone na niej przedmioty. Małemu SUV-owi Porsche mimo charakteru nie brakuje funkcjonalności, którą można spotkać w innych przedstawicielach segmentu.
Nie ważne jednak czy poruszamy się na pusto, czy z pełnym obciążeniem, Macan S z ustawieniami komfortowymi może wydawać się nieco ospały jak na 340 KM mocy, jednak po zmianie trybu jazdy czuć, że pamięta o swoich korzeniach i ma z nimi całkiem sporo wspólnego.
Kiedy pod obrotomierzem pojawia się napis "sport" auto momentalnie nabiera wigoru i osiągi mimo otoczki komfortu naprawdę stają się odczuwalne. Macan S jedzie jak po szynach, a system zarządzania napędem dość mocno faworyzuje tylną oś dzięki czemu prowadzi się go bardzo sterownie i przyjemnie.
Stosunek rozdziału momentu obrotowego podczas normalnej jazdy wynosi 80% na tylną oś do 20% na przód. Auto jest do tego dość niskie i szerokie, co sprzyja stabilnemu pokonywaniu zakrętów, odpowiedni opór na wieńcu kierownicy również dodaje pewności przy narzucaniu toru jazdy.
Macan mimo tego, że figuruje jako mniejszy SUV w gamie jest stosunkowo duży i ciężki, jednak masa własna na poziomie 1865 kg dzięki nisko osadzonemu środkowi ciężkości oraz płaskiej i szerokiej sylwetce praktycznie nie wymusza przechyłów nadwozia.
Samochód ten daje niesamowitą pewność zbierania łuków. Nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów jedzie niemal równolegle do nawierzchni co potrafi miło zaskoczyć kierowcę i wprawić w konsternację czekających na bujanie pasażerów. To naprawdę najlepiej prowadzący się SUV jakim miałem okazję jeździć.
Tryb sportowy to jednak nie tylko zmiany w nastawach zawieszenia czy układu kierowniczego. Po odpaleniu jednostki napędowej w tym trybie do uszu dociera charakterystyczny pomruk, który ma przypomnieć, że nie jest to zwykły SUV, tylko nadal członek rodziny Porsche. Sport skutecznie spina podzespoły tak aby podkreślić drapieżny charakter małego SUV-a. Zawieszenie, które mimo rewelacyjnego zachowania w zakrętach dotąd miękko wybierało nierówności staje się dużo twardsze, opór na kierownicy rośnie jeszcze bardziej, a dwusprzęgłowa skrzynia PDK ciągnie obrotomierz dużo wyżej generując wyciągając przy tym rasowy dźwięk przerywany strzałem po każdorazowym, gwałtownym odpuszczeniu pedału gazu.
W porównaniu do bulgotu zagotowanej lawy nie ma podejścia nawet zamontowany w kabinie zestaw drogi nagłośnieniowy firmy Burmeister. Wydech udało się naprawdę przyjemnie zestroić, jednak nawet mimo takiej orkiestry szkoda że silnik to V6, a nie pięknie brzmiące i kojarzące się z marką Porsche B6.
Porsche Macan S 3.0 V6 - exhaust & engine sound
Wspomniana jednostka o litrażu 3,0 potrafi jednak zaskoczyć podczas spokojnej jazdy miejskiej. System Start&Stop w połączeniu z mądrze zarządzającą obrotami skrzynią biegów potrafią zejść ze spalaniem poniżej 12 l/100 km. Mocniejsze deptanie pedału gazu niezależnie od miejsca podnosi tę wartość do okolic 16 l/100 km.
Macan to niewątpliwe obecnie najciekawsza propozycja spośród droższych konfiguracji SUV-ów z półki premium. To świetnie wyglądające auto pełne elegancji i wdzięku, które zachowało sporą funkcjonalność i ma w sobie naprawdę dużą cząstkę prawdziwego, sportowego Porsche. Porsche, które cały czas pokazuje, że odkąd podniosło się z kolan potrafi dobrze robić samochody pod każdy autosegment, nawet jeśli po prostu tak jak w tym przypadku "poprawia" je po Audi.
- Rewelacyjne prowadzenie przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy
- Bardzo dobra dynamika
- Dźwięk układu wydechowego
- Świetne wykończenie wnętrza
- Prawdziwy sportowo-użytkowy SUV
- Porsche odjeżdża konkurencji
- Cena również odjeżdża konkurencji
Podziękowania dla Rezydencji Szafran za pomoc w realizacji zdjęć.
Porsche Macan S - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Porsche Macan S | ||
---|---|---|---|
Silnik i napęd: | |||
Układ i doładowanie: | V6, turbodoładowanie BiTurbo | ||
Rodzaj paliwa: | Benzyna | ||
Ustawienie: | Wzdłużnie | ||
Rozrząd: | 24V | ||
Objętość skokowa: | 2997 cm3 | ||
Stopień sprężania: | 9,8 | ||
Moc maksymalna: | 340 KM przy 5500-6500 rpm | ||
Moment maksymalny: | 460 Nm przy 1450-5000 rpm | ||
Objętościowy wskaźnik mocy: | 113 KM/l | ||
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, dwusprzęgłowa PDK | ||
Typ napędu: | AWD (wszystkie koła) | ||
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane 350 mm | ||
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane 330 mm | ||
Zawieszenie przednie: | Wielodrążkowe, amortyzacja pneumatyczna | ||
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe, amortyzacja pneumatyczna | ||
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | ||
Średnica zawracania: | b.d. | ||
Koła, ogumienie przednie: | 235/60 R 18 (seryjnie) | ||
Koła, ogumienie tylne: | 255/55 R 18 (seryjnie) | ||
Masy i wymiary: | |||
Typ nadwozia: | SUV | ||
Liczba drzwi: | 5 | ||
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,36 | ||
Masa własna: | 1865 kg | ||
Stosunek masy do mocy: | 5,5 kg/KM | ||
Długość: | 4681 mm | ||
Szerokość: | 1923 mm | ||
Wysokość: | 1624 mm | ||
Rozstaw osi: | 2807 mm | ||
Rozstaw kół przód/tył: | b.d. | ||
Pojemność zbiornika paliwa: | 65 l | ||
Pojemność bagażnika: | 500-1500 l | ||
Osiągi: | |||
Katalogowo: | Pomiar własny: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,4 s | ||
Prędkość maksymalna: | 254 km/h | ||
Zużycie paliwa (miejskie): | 11,6 l/100 km | od 12,0 l/100 km | |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 7,6 l/100 km | od 9,0 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 9,0 l/100 km | 11,0 l/100 km | |
Emisja CO2: | 212 g/km | ||
Test zderzeniowy EuroNCAP: | b.d. | ||
Cena: | |||
Testowany egzemplarz: | ponad 66 572 € + ponad 150 000 zł za wyposażenie opcjonalne | ||
Model od: | od 66 572 € | ||
Wyposażenie | |||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji Macan S: | Standardowe: | Opcjonalne | |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | - | Lakier metalizowany (4592 zł) | |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | - | Skórzana tapicerka, skóra Natural (22 648 zł) | |
Koła i opony: | Obręcze 18 cali | Koła RS Spyder Design 20 cali (12 854 zł) | |
Komfort: | Centralny zamek, elektryczna klapa bagażnika, szyby i lusterka, podgrzewane przednie fotele, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna | Porsche Entry & Drive (3612 zł), kamera cofania (6734 zł), 3-strefowa klimatyzacja (1989 zł), adaptacyjny tempomat z Porsche Active Safe (6978 zł), adaptacyjne fotele sportowe z 18-pozycyjną elektryczną regulacją ipakietem pamięci ustawień (9181 zł) | |
Bezpieczeństwo: | TPMS, Porsche Stability Management (PSM) z ABS, ASR, ABD, MSR i układem stabilizacji przyczepy, Hill Holder, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, 8 poduszek powietrznych, isofix | Reflektory Bi-Xenon z Porsche Dynamic Light System (8018 zł), system czyszczenia przednich reflektorów (1530 zł) | |
Multimedia: | Porsche Communication Management (PCM), radio z podwójnym tunerem RDS i pojedynczym napędem CD/DVD, z możliwością odtwarzania muzyki w formacie MP3, 11 głośników i zewnętrzny wzmacniacz, łączna moc 235 W | Porsche Communication Management (PCM) z systemem nawigacji (15 180 zł), Burmeister ® High-End Surround Sound System (24 424 zł) | |
Mechanika: | Start&Stop, funkcja żeglowania na luzie | Pneumatyczne zawieszenie z systemem samopoziomowania, regulacji prześwitu i Porsche Active Suspension Management (PASM) (13 528 zł), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) (7651 zł), pakiet Sport Chrono (5559 zł), wspomaganie układu kierowniczego Plus (1348 zł) |