Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021 - wybieramy najlepsze auto roku! Poznaj kandydatów
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Po raz kolejny redakcje Autokult oraz AutoCentrum wybierają Samochód Roku Wirtualnej Polski. Pomimo pandemicznej rzeczywistości aut walczących o tytuł najlepszego nie brakuje, a niemal każde z nich ma asa w rękawie. Również czytelnicy mogą wybrać najlepsze według nich cztery kółka i zgarnąć atrakcyjne nagrody.
Przestoje w fabrykach, problemy z półprzewodnikami, zamknięte salony – ostatni rok był dla świata motoryzacyjnego wyjątkowo trudny. Producenci dzielnie stawiali czoła skomplikowanej sytuacji i starali się nie zwalniać tempa. Widać to po liście zgłoszonych modeli, które będą walczyć o tytuł Samochodu Roku Wirtualnej Polski. Kandydaci reprezentują naprawdę szeroki przekrój rynku – na liście znajdziemy hothatcha, miejskiego elektryka, luksusowe cabrio czy chociażby masę rodzinnych SUV-ów.
W zeszłym roku tytuł Samochodu Roku Wirtualnej Polski zgarnęła Toyota Supra. Japońskie coupe jest żywym dowodem na to, że w czasach komputeryzacji, coraz ostrzejszych norm emisji spalin i nacisku na pojazdy elektryczne da się wprowadzić na rynek samochód, który dostarcza endorfin już od momentu odpalenia silnika. Supra w godny sposób kontynuuje historię swoich poprzedników, a stylistyka (choć może nie widać tego na zdjęciach) jest doskonała i przyciąga wzrok przechodniów na ulicy.
Jak zwykle również czytelnicy Wirtualnej Polski mogą wybrać najlepszy samochód roku. Na stronie http://samochodroku.wp.pl/ mogą oni zagłosować na swojego kandydata i zgarnąć nawet 7 tys. zł na paliwo do swoich czterech kółek! Głosowanie trwa do 23 maja 2021 roku.
Do rywalizacji przystąpiły 33 modele, które miały swoją premierę w 2020 roku. Poniżej przedstawiamy listę modeli, które wzięły udział w plebiscycie Samochodu Roku Wirtualnej Polski.
Audi A3 Sportback
Nowa platforma, cyfrowe, nowoczesne wnętrze i ten sam, charakterystyczny język stylistyczny Audi. Sportback to propozycja dla osób, które potrzebują nieco bardziej wszechstronnego samochodu. Niemcy nie wycofali się z jednostek wysokoprężnych, a ta pod maską A3 Sportbacka potrafi spalić mniej niż 4 l oleju napędowego na 100 km! A3 rywalizuje w kategorii samochód miejski.
Audi Q5 Sportback
Jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiej marki doczekał się wersji z opadającym dachem. To ukłon w stronę klientów, którzy szukają sposobu, żeby się wyróżnić. Po liftingu na pokładzie znalazły się światła w technologii OLED, które potrafią dawać wskazówki innym uczestnikom ruchu. Q5 rywalizuje w kategorii samochód rodzinny.
Audi e-tron Sportback
Kolejny Sportback w zestawieniu, tym razem jednak całkowicie elektryczny. Pomimo dużej wagi wynikającej z obecności akumulatorów e-tron zagina czasoprzestrzeń podczas przyspieszenia i oferuje spory zasięg na jednym ładowaniu. Audi e-tron Sportback rywalizuje w kategorii "wnętrze" oraz samochód technologiczny.
Alfa Romeo Stelvio Velocie Ti
Jest piękna, dobrze się prowadzi i zaskakuje dynamiką – czego chcieć więcej? Włoski SUV stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej konkurencji, a wersja Veloce wnosi masę emocji do codziennych podróży. Po raz kolejny marka dowiodła, że potrafi tchnąć ducha w segment sporych SUV-ów. Nic dziwnego, że Stelvio rywalizuje w kategoriach samochód sportowy oraz samochód stylowy.
Alpine A110 Legende GT
Francuska odpowiedź na Porsche Caymana i - co ciekawe - równie udana. Choć pod maską znajdziemy "zaledwie" silnik o pojemności 1,8 l z Megane, to A110 stawia na inne atrybuty – lekkość, świetne prowadzenie, komunikację z kierowcą. Pomimo krótkiego stażu rynkowego można stwierdzić, że auto na pewno będzie poszukiwanym klasykiem. Alpine rywalizuje w kategorii samochód stylowy.
BMW M3
Jeśli tylko przestaniemy nabijać się z dużego grilla, okaże się, że nowe M3 to jeden z najciekawszych i najbardziej kompetentnych samochodów sportowych na rynku. Gdy inni producenci stawiają na hybrydy, BMW pozostaje przy 6-cylindrowym silniku, który swoją dynamiką potrafi napędzić stracha mniej doświadczonym kierowcom. Co ciekawe, ma też aplikację do oceny jazdy w poślizgu. Znak czasów… M3 rywalizuje w kategorii samochód sportowy.
Citroën C4/ ë-C4
Francuzi nie byliby sobą, gdyby nie zrobili czegoś "po swojemu". C4 to konkurent Opla Astry czy Volkswagena Golfa, ale teraz stał się podniesionym crossoverem z wyjątkowo miękkim, komfortowym zawieszeniem. Stylistyczne nawiązuje do modelu GS, a oferta obejmuje nie tylko klasyczne jednostki napędowe, ale i pełnego elektryka. C4 rywalizuje w kategoriach samochód kobiecy i samochód miejski.
Cupra Formentor
Cupra stała się niezależną marką, a Formentor to pierwszy autorski twór hiszpańskiego producenta. Układ napędowy to doskonale znana propozycja opierająca się na 300-konnej benzynie i napędzie na cztery koła. Na pewno nie można odmówić mu ciekawego wyglądu, a w ofercie pojawi się nawet wersja z 5-cylindrowym silnikiem! Formentor rywalizuje w kategorii samochód sportowy.
Dacia Duster LPG
Jeden z najtańszych SUV-ów na rynku doczekał się wersji z instalacją gazową. Tym samym stał się jednym z najtańszych sposobów na pokonywanie kolejnych kilometrów. Duster potwierdza, że tanie auto nie musi być złe, a klienci nie muszą rezygnować z komfortu czy niezłego wyglądu. Dacia rywalizuje w kategorii samochód rodzinny.
Ferrari Roma
Ferrari zwróciło uwagę na Astona Martina Vantage'a i przygotowała gran turismo, które trafia do młodszych klientów. Efekt jest wspaniały, a Roma to jedno z najpiękniejszych pojazdów, jakie powstały w Maranello. Nic dziwnego, że startuje w kategorii samochód stylowy.
Fiat 500
Po kilkunastu latach produkcji "klasycznej" 500, Fiat w końcu musiał postawić na elektryfikację. Efekt jest wspaniały - nowe 500 nie tylko wygląda przepięknie, ale i ma znacznie poprawione wnętrze. Opcjonalny spory akumulator pozwoli też na podmiejskiej wycieczki. 500 rywalizuje w kategoriach samochód miejski oraz technologiczny.
Ford Kuga
Ford Kuga stał się samochodem na wskroś nowoczesnym, oferowanym zarówno ze "zwykłą" hybrydą, jak i układem plug-in. Rodzinny SUV zachowuje przy tym charakterystyczne dla aut Forda dobre prowadzenie, ale czy to wystarczy, by pokonać konkurencję? Kuga rywalizuje w kategoriach samochód rodzinny oraz technologiczny.
Hyundai Tucson Hybrid
Jeden z najlepiej sprzedających się samochodów koreańskiej marki doczekał się gruntownego odświeżenia. Kosmiczne, pojawiające się niemal znikąd światła, ostre linie i charakterystyczne wnętrze sprawiły, że Tucson ma w zanadrzu naprawdę mocne karty. A jeśli dodamy do tego bogaty pakiet systemów wspomagających jazdę… Tuscon rywalizuje w kategoriach samochód rodzinny oraz technologiczny.
Jeep Compass 4xe Plug-in hybrid
Jeep z układem hybrydowym? Ładowanym z gniazda? Tak! Amerykańska marka również stawia na napędy przyjazne środowisku. Nie oznacza to oczywiście, że zrezygnowano z legendarnej dzielności terenowej. Jeep rywalizuje w kategorii samochód technologiczny.
Jaguar F-Pace
Największy SUV angielskiej marki doczekał się delikatnego odświeżenia. Dalej stanowi ciekawą propozycję w segmencie premium i w starciu z niemiecką konkurencją może wyjść z tarczą. Niestety, na polskich drogach dalej stanowi ciekawostkę. Jaguar startuje w kategorii "wnętrze".
Kia Sorento
Olbrzymi, 7-osobowy SUV, który mocno czerpie z amerykańskiej oferty marki – przynajmniej stylistycznie. Pod maską znajdziemy np. silnik 1.6 z układem hybrydowym, który o dziwo doskonale sprawdza się w napędzaniu tego kolosa. Kia ma też niezaprzeczalną zaletę w postaci konkurencyjnego cennika. Sorento rywalizuje w kategorii samochód rodzinny.
Lexus LC500 Convertible
Wygląda jak koncept, ale to samochód, który można kupić w salonie. Pod maską znajdziemy 5-litrowy silnik V8, który skutecznie opiera się wszystkim pomysłom unijnych urzędników. O takich pięknych autach można pisać godzinami, ale czy LC500 oferuje swoim właścicielom coś więcej? Lexus rywalizuje w kategorii samochodu stylowego.
Maserati Ghibli Trofeo
Maserati jeszcze nie powiedziało ostatniego słowa i zaprezentowało ostrą wersję Ghibli - Trofeo. Rasowa limuzyna ma pod maską silnik V8, a na celowniku modele z rodziny M czy AMG. Auta z serii Trofeo zdają się krzyczeć: "pamiętamy o swojej wyścigowej historii i nie odcinamy się od niej". Maserati startuje w kategorii samochodu biznesowego.
Mazda MX-30
Ma drzwi otwierane pod wiatr, mały akumulator i zasięg, który kwalifikuje ją jako auto miejskie. Japończycy nie ukrywają, że jest to samochód na dojazdy do pracy, ale jak się okazuje, w takim szaleństwie jest metoda, bo salony nie mogą nadążyć z dostarczaniem MX-30 do klientów. Czy w tym plebiscycie MX-30 poradzi sobie tak dobrze, jak na rynku? Mazda startuje w kategorii samochodu miejskiego.
McLaren 765LT
McLaren wykorzystuje dopisek LT w swoich modelach z rozwiniętą aerodynamiką, choć niewprawne oko może pomylić 765LT z innymi autami wytwarzanymi z Woking. Trudno jednak szukać bardziej efektownego (efektywnego!) supersamochodu na polskich drogach. Poziom przyczepności jest nie do opisania, a przyspieszenie pozostawia pasażerów w szoku. Czy auto sportowe potrzebuje czegoś więcej? McLaren startuje w kategorii samochodu sportowego.
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA mocno ewoluował i nie jest już tylko Klasą A na szczudłach. Pod zachowawczym nadwoziem kryje się zaawansowana technologia i asystent głosowy, który spełni niemal każde nasze życzenie, o ile dotyczy ono np. regulacji temperatury czy doprowadzenia pod wybrany adres. Auto rywalizuje w kategoriach samochód miejski i samochód kobiecy.
Mercedes-Benz Klasy S
Klasa S od zawsze wyznaczała standardy w motoryzacji i pokazuje, co będzie miało twoje auto za 10-15 lat. Ta generacja może wyświetlać znaki na drodze przy użyciu świateł, ma skrętną tylną oś, podnosi nadwozie w przypadku uderzenia bocznego, a jej głośniki umieszczone są nawet w fotelach. Łatwo więc się domyślić, o jaki tytuł powalczy flagowiec Mercedesa. Klasa S startuje w kategorii samochód technologiczny.
Opel Mokka-e
To tylko mały SUV, ale właśnie Mokka pokazuje, jak długą drogę przeszedł Opel pod skrzydłami PSA (dziś Stellantis). Świetna stylistyka i napęd elektryczny mają sprawić, że niemiecka marka wróci do gry. Teraz pozostaje jedynie czekać na pojawienie się klientów w salonach. Mokka-e startuje w kategorii samochód miejski.
Peugeot 3008 HYbrid 4
Francuski SUV nie tylko może zachwycić swoim nieszablonowym stylem, ale i niemal kosmicznym wnętrzem. Producent zdecydował się też na wprowadzenie układu hybrydowego ładowanego z zewnętrznego źródła energii. Styl i nowoczesność w jednym wydaniu – czego chcieć więcej? Peugeot startuje w kategorii samochód technologiczny.
Porsche 911 Turbo S
Są supersamochody, jest i 911 Turbo S. Nowe wydanie kultowego samochodu jest – co oczywiste – jeszcze szybsze i jeszcze łatwiejsze w użytkowaniu. 911 potrafi nawet nasłuchiwać, czy pada deszcz, odpowiednio zmieniając systemy prowadzenia, zwiększając przyczepność. To niemal kosmiczna technologia ukryta pod klasycznymi liniami 911. Porsche startuje w kategorii samochód sportowy.
Renault Captur E-TECH plug-in Hybrid
Jeden z lepiej sprzedających się modeli Renault również doczekał się napędu hybrydowego. Francuzi wykorzystali swoje doświadczenie z Formuły 1 i przenieśli je do małego crossovera. Akumulator zapewnia solidny zasięg na jednym ładowaniu, a w razie potrzeby do gry wchodzi jednostka spalinowa. Captur startuje w kategorii samochód technologiczny.
Rolls-Royce Ghost
To "ten mniejszy", ale nie znaczy "skromniejszy" w gamie Rolls-Royce'a. Zbudowany praktycznie od zera zaskakuje nie tylko grubością dywaników, ale i skupieniem się na najmniejszych szczegółach. Kanaliki odprowadzające wodę zostały zaprojektowane z uwzględnieniem wielkości kropli deszczu, a drzwi otwierają się zawsze z tą samą prędkością, niezależnie od położenia pojazdu. Kwota, jaką przychodzi zapłacić za Ghosta, jest ogromna, ale cóż, za jakość się płaci. Rolls-Royce Ghost startuje w kategorii samochodu biznesowego.
Škoda Enyaq iV
Poważny skok Czechów na rynek elektrycznych crossoverów wydaje się wyjątkowo udany. To duży, przestronny wóz z niezłym zasięgiem i przyjaznymi dla rodziny rozwiązaniami. Nie jest to jednak zaskoczeniem, bo do tego właśnie przyzwyczaiła nas Škoda. Enyaq iV startuje w kategorii samochód rodzinny.
Seat Leon
Hiszpański hit doczekał się kolejnej generacji. Jest większa, bardziej ekologiczna i co oczywiście, jeszcze bardziej cyfrowa. Wydaje się, że Hiszpanie ostrożnie rozgrywają swoje karty, przez co nowe auta kontynuują ścieżkę wyznaczoną przez poprzedników. Leon startuje w kategorii samochód miejski.
Suzuki Vitara Hybrid
Również Suzuki musiało skupić się na hybrydach, choć tutaj mamy do czynienia z małym układem "miękkiej" hybrydy. Vitara odznacza się dużą dzielnością terenową i małymi wymiarami, przez co radzi sobie w mieście. Czy to idealne połączenie? Vitara startuje w kategorii samochód miejski.
Toyota Highlander
Amerykański SUV, który przybył na europejskie drogi. Jest dokładnie taki, jak oczekiwaliśmy: duży, przestronny, robiący wrażenie. W zmniejszeniu spalania pomaga sprawdzony układ hybrydowy o łącznej mocy 248 KM. Highlander startuje w kategorii samochód rodzinny.
Toyota GR Yaris
Wygląda jak zwykły Yaris, ale pod spodem to analogowa rajdówka, która potwierdza, że Toyota potrafi robić szalone, niezwykłe i godne pożądania samochody. Polski przydział wyprzedał się, zanim jeszcze klienci mieli szansę zobaczyć GR Yarisa – i to pomimo tego, że pod maską pracuje 3-cylindrowy silnik. GR Yaris startuje w kategorii samochód sportowy.
Volkswagen ID.4
Całkowicie elektryczny, z fotelami kapitańskimi i wyświetlaczem HUD wykorzystującym rozszerzoną rzeczywistość. To kolejny krok niemieckiego producenta w elektryfikacji gamy, który może sprawdzić się jako auto dla dużej rodziny. I.D 4 startuje w kategoriach samochód rodzinny i samochód technologiczny.
W jakich kategoriach startują samochody?
Na potrzeby plebiscytu przygotowaliśmy 9 kategorii tematycznych. Kolejną, 10. z nich jest nagroda czytelników. Każdy samochód zgłoszony do plebiscytu bierze jednocześnie udział w rywalizacji o tytuł Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2021.