Iveco eDaily© Autokult | Filip Buliński

Pierwsza jazda: Iveco eDaily - wciąż jest dzielnym wielozadaniowcem

Filip Buliński
23 listopada 2022

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przejście na elektromobilność nie oszczędza także sektora aut użytkowych. O ile jednak Iveco uczestniczy w tym od 2010 r., tak teraz bierze się za sprawy na poważnie. Nowe eDaily, choć oczywiście ma pewne ograniczenia w postaci zasięgu, stara się zachować największy atut spalinowej wersji — wielozadaniowość. Miałem okazję przekonać się o tym podczas pierwszych jazd we Włoszech.

W ostatnim czasie oferta dostawczych aut elektrycznych znacznie się rozrosła. Dotyczyło to jednak przede wszystkim lekkich pojazdów o stosunkowo "skromnych" możliwościach przewozowych. Potrzebując większej przestrzeni czy ładowności, wybór nie był zbyt duży — Volkswagen oferuje e-Craftera, MAN bliźniaczego eTGE, Mercedes eSprintera, natomiast Ford E-Transita. Teraz do gry wchodzi kolejny, najgroźniejszy z całego towarzystwa gracz — Iveco eDaily.

Iveco od dekad słynie z wytrzymałej konstrukcji dostawczego Daily oraz niezwykle szerokiej gamy wersji, która pozwala dostosować pojazd niemal do każdej potrzeby. Podczas tworzenia elektrycznej odmiany niezwykle ważne było utrzymanie wspomnianej wszechstronności. I muszę przyznać, że Włochom udało się to świetnie.

Iveco eDaily
Iveco eDaily© Autokult | Filip Buliński

Mnogość wersji zarówno tonażowych, wielkościowych, silnikowych, nadwoziowych, jak i akumulatorowych jest naprawdę ogromna. Iveco eDaily może zostać dostosowane niemal do każdych warunków dzięki płasko zabudowanym w ramie akumulatorom. Przestrzeń ładunkowa nie zostaje w żaden sposób naruszona.

W efekcie eDaily może być pojazdem skrzyniowym, chłodziarką, klasycznym furgonem, busem czy śmieciarką. Do zasilania urządzeń wspomagających dany rodzaj zabudowy przewidziano także przystawki ePTO o mocy do 15kW.

Iveco eDailyIveco eDaily
Iveco eDailyIveco eDaily;
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Kilka różnych wersji wysokościowych, długościowych oraz rozstawu osi sprawia, że przestrzeń ładunkowa waha się między 7,2 a 19,6 m3. Co również ważne, ładowność jest taka sama, jak w przypadku spalinowych iveco. W przypadku auta o DMC do 3,5 i 4,25 t z tyłu montowane są pojedyncze koła.

Model DMC 4,25 t ma też opcję podwójnych kół, które są standardem przy DMC 5,2 oraz 7,2 t. A to nie koniec "dylematów", bowiem w zależności od przeznaczenia można zdecydować się na różnie przełożenia tylnej osi — 3,6 lub 4,44 dla wariantu 50C (DMC 5 t) i 4,3 lub 5,13 dla 72C (DMC 7,2 t). Do tego iveco jest zdolne pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 t, o ile zdecydujecie się na pośredni lub największy wariant akumulatorowy. Choć wtedy deklarowany zasięg rzecz jasna już mocno stopnieje.

Iveco eDaily
Iveco eDaily© Autokult | Filip Buliński

A ile ten zasięg wynosi? Do wyboru klient będzie miał trzy wielkości baterii. Podstawowy moduł ma pojemność 37 kWh, waży 260 kg i może zostać zwielokrotniony do wartości 74 oraz 111 kWh. Dokładną rozpiskę zasięgu w zależności od wariantu podwozia oraz ładowności znajdziecie w poniższej tabeli.

DMC

37 kWh

74 kWh

111 kWh

3,5 t

120 km

235 km

Brak wersji

4,25 t

110 km

200 km

300 km

5,2 t

Brak wersji

185 km

260 km

7,2 t

Brak wersji

120 km

180 km

Warto tu zaznaczyć, że to wartości według normy WLTP. Według testów producenta, wersja DMC 4,25 t jest w stanie w mieście pokonać nawet 400 km. Co jednak najciekawsze, jeśli ktoś zdecyduje się na np. na wariant pośredni, a następny właściciel będzie potrzebował większej baterii, jest możliwość dołożenia modułu akumulatorów w serwisie. Cała operacja zajmuje jedynie 4,5 h. Iveco gwarantuje, że sprawność baterii nie spadnie poniżej 80 proc. w ciągu 8 lat lub do przejechania 250 tys. km.

Iveco eDaily
Iveco eDaily© Autokult | Filip Buliński

Przy tak obszernej ofercie trochę zawieść mogą możliwości ładowania auta. Poza przyjęciem prądu zmiennego o mocy 11 lub 22 kW eDaily przyjmie prąd stały o maksymalnej mocy 80 kW. Owszem, przy 40 kW w e-Crafterze robi to wrażenie, ale 115 kW E-Transita deklasuje możliwości iveco. Niemniej uzupełnienie zasięgu o 100 km ma trwać w eDaily 30 min.

Warto jednak wspomnieć o ważnej zalecie akumulatorów. Podobnie jak u Renault, są one wyposażone w specjalną zaślepkę, która w razie pożaru wytapia się i umożliwia dostęp bezpośrednio do ogniw baterii. Dzięki temu możliwe jest zalanie ich wodą, a w następstwie szybkie oraz skuteczne ugaszenie pożaru.

Praktyka nie jest daleka od teorii

Kilkudziesięciokilometrowa pętla po centrum Turynu sprawiła, że Iveco eDaily został po sobie dobre wrażenie. Kilometry z prognozowanego zasięgu topniały proporcjonalnie do pokonywanego dystansu, a zaznaczę, że nie jechałem całkowicie pustym pojazdem. Na pokładzie znalazło się kilkaset kg ładunku. Zużycie oscylowało w granicach 30-35 kWh/100 km. Na pokładzie znalazł się silnik elektryczny, który w szczytowym momencie generuje 190 KM i 400 Nm.

Iveco eDaily
Iveco eDaily© Autokult | Filip Buliński

Takie wartości pozwalają sprawnie poruszać się między destynacjami, ale co ważniejsze, pedał przyspieszenia został tak skalibrowany, że ruszenie z miejsca nie odbywa się gwałtownie, a bardzo łagodnie i płynnie. Dzięki temu nie ma obaw, że ładunek, który wieziemy, zamieni się w lawinę. W połączeniu z podstawowym modułem akumulatorowym występuje słabszy, bo 136-konny silnik o momencie obrotowym równym 300 Nm.

Iveco przewidziało także trzy tryby rekuperacji: Sailing, Standard oraz One Pedal Driving. Niech jednak ostatnia nazwa was nie zmyli — nie umożliwia jazdy operując wyłącznie pedałem przyspieszenia, jak ma to miejsce np. w Nissanie Leaf, a jest po prostu trybem mocniejszej rekuperacji. Zapytałem się przedstawicieli włoskiej firmy, czemu nie nazwali trybu inaczej, skoro samochód nie zatrzyma się do zera, ale nie widzieli w tym problemu i byli przekonani o swojej racji.

Iveco eDailyIveco eDaily
Iveco eDailyIveco eDaily;
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Wnętrze Iveco eDaily nie należy do nowych — w końcu to ta sama generacja, która jest obecna na rynku od kilku lat. Kokpit wykończono twardymi plastikami, ale w końcu ma on służyć ciężkiej pracy, a nie rozkoszowaniu się starannością i misternością. W porównaniu do spalinowego iveco tu zastosowano inne zegary, rozszerzony o napędowe menu system multimedialny, inny wybierak biegów oraz selektor trybów jazdy.

Ten ostatni jest szczególnie ciekawy, ponieważ zarządca floty może zdalnie ustawić, w jakim trybie ma poruszać się kierowca. Oczywiście nie zabrakło także praktycznych rozwiązań dla użytkowników. Pomijając mnogość schowków, przydatnym jest nie tylko możliwość przekształcenia środkowego siedzenia w stolik, ale także wyjmowana podkładka na dokumenty, którą można zaczepić na kierownicy.

Iveco eDailyIveco eDaily
Iveco eDailyIveco eDaily;
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

W aucie, którym jechałem, znalazło się także pneumatyczna amortyzacja fotela oraz pneumatycznie zawieszenie AirPro, które ma redukować drgania o 25 proc. Pierwsze rozwiązanie znacząco wpływa na komfort jazdy kierowcy, natomiast drugie możemy ustawić pod załadowany lub pusty pojazd, a także obniżać próg załadunkowy.

Podczas manewrowania w wąskich uliczkach na pewno zostanie doceniona nieduża średnica zawracania — wynosi ona 11 m, co jest świetnym wynikiem, jak na dużego dostawczaka. Nieco mniej spodobała mi się sama praca układu kierowniczego, który jest stosunkowo mocno wspomagany i przekazuje niewiele informacji zwrotnych kierowcy.

Plany są ambitne, a szanse wcale nie marginalne

Iveco planuje na początek wypuścić eDaily w Szwajcarii. Kolejna fala sprzedaży ruszy w pierwszym kwartale 2023 roku i obejmie m.in. Niemcy, Francję, Niderlandy czy kraje nordyckie. Polska przewidziana jest na drugą turę, ale też w pierwszym kwartale 2023 r.

Iveco eDaily
Iveco eDaily© Autokult | Filip Buliński

Importer na razie nie zdradził cen, jednak zamówienia już wpływają. Petit Forestier zamówił już 2 tys. sztuk elektrycznego iveco do swojej floty. Sądząc po możliwościach oraz szerokim wyborze, takich zamówień będzie jeszcze dużo.

  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
  • Iveco eDaily
[1/37] Iveco eDailyŹródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Komentarze (0)