Peugeot 308 SW, czyli drapieżnik w skórze kombi© Materiał Partnera

Peugeot 308 SW, czyli drapieżnik w skórze kombi

Julian Grabowski
15 września 2022

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wyrazista stylizacja, łącząca w sobie nowoczesność i zadziorny charakter, futurystyczne wnętrze, bogate wyposażenie i przede wszystkim – ogromny bagażnik. Peugeot 308 SW może dziś stanowić wzór metra w klasie kompaktowych kombi.

Obraz

Powiedzmy to sobie szczerze – „308” jest jednym z najważniejszych samochodów w ofercie marki Peugeot. Z tego powodu pewnym było, że Francuzi przygotują coś wyjątkowego podczas pracy nad modelem nowej generacji. Po debiucie hatchbacka, którego pokazano już wcześniej, byliśmy pewni, że o sile tego modelu świadczą wysokiej klasy wnętrze i drapieżna stylizacja, ale teraz wiemy, że zachwyt wywołuje również odmiana SW, czyli kombi.

Zaskoczeni? Spójrzcie tylko na ten samochód – niewiele marek potrafi zaprojektować model, który będzie jednocześnie praktyczny i wręcz zmysłowo atrakcyjny wizualnie. O jego designie oraz najważniejszych parametrach za chwilę, ale teraz zwróćcie uwagę na inną ważną rzecz – karoserię Peugeota 308 SW ozdobiono zupełnie nowym logotypem marki! To swego rodzaju manifest tego, że firma wchodzi w nową erę.

To oczywiste, że Peugeot od zawsze ma swój wyjątkowy styl, dzięki któremu samochody tej marki wybijają się ponad codzienny krajobraz miejskich ulic. Nie inaczej jest w przypadku tego samochodu i trzeba zaznaczyć, że to pierwszy przedstawiciel najnowszego języka stylistycznego marki, a więc wszystkie kolejne będą czerpały z 308 garściami. Co więc wyróżnia ten model? Z przodu hatchback i kombi wyglądają identycznie – bardzo dobrze, bo to jeden z najbardziej atrakcyjnych elementów.

Samochód wyróżniają groźnie przymrużone reflektory, dumnie rozciągnięta osłona chłodnicy w modnym wzorze i duże, wyeksponowane logo marki. Mimo tak wyrazistej stylizacji w oczy i tak najbardziej rzucają się napis „308” na masce oraz światła do jazdy dziennej wyglądające jak kły drapieżnego zwierzęcia. Chodzi o lwa, którego znajdziemy w logotypie marki – można więc spodziewać się, że odważny wzór tylnych lamp imitujący ślady po zadrapaniu, to również dzieło „lwiego pazura”. No cóż, styliści Peugeota wiedzą, co robią – auto z każdej strony prezentuje się spektakularnie.

Przyszłością motoryzacji są silniki elektryczne – to jasne. Dlatego w ofercie kompaktowego 308 SW znajdziemy aż dwie wersje zelektryfikowane, czyli zaawansowane hybrydy typu plug-in. Obie bazują na silniku benzynowym 1.6 turbo oraz jednostce elektrycznej, ale w zależności od wariantu taki zestaw wytwarza 180 lub 225 KM, czyniąc obie wersje najmocniejszymi w ofercie. Co ważne, Peugeot 308 SW w odmianie hybrydowej może poruszać się w trybie elektrycznym na dystansie nawet 72 km, a jego średnie spalanie wynosi tylko 1,1 l/100 km.

Wybór jest jednak bardzo ważny, dlatego kierowcy mogą zdecydować się również na klasyczne napędy, a więc silnik benzynowy 1.2 turbo lub turbodiesla o pojemności 1.5. Ten pierwszy występuje w dwóch wariantach – o mocy 110 lub 130 KM. W opcji jest też 8-biegowa przekładnia automatyczna. Diesel natomiast oferowany jest w wariancie o mocy 130 KM – tu do wyboru też jest skrzynia manualna lub automatyczna. Wybór jest zatem niezwykle szeroki.

Każdy kierowca na pewno w ostatnich latach spotkał się z określeniem i-Cockpit, czyli nowatorskim wnętrzem zaprojektowanym przez stylistów Peugeot. To rewolucyjne rozwiązanie, które oznacza kompaktową kierownicę i wskaźniki umieszczone nad nią, zrewolucjonizowało rynek, a Peugeot stał się jednym z pionierów futurystycznych stylizacji wnętrza. Od pewnego czasu i-Cockpit otrzymał też kilka ekranów – w tym przypadku mówimy o cyfrowych wskaźnikach, centralnym wyświetlaczu i umieszczonym poniżej ekranie dotykowym ze skrótami do obsługi systemu multimedialnego (i-Toggles).

Zresztą, nowoczesny wygląd to nie wszystko, a na świetne wrażenie wpływa też jakość wykonania kabiny. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości i przyjemne w dotyku, a spasowanie poszczególnych elementów jest na topowym w tej klasie poziomie. Tu kolejne zaskoczenie – w Peugeot 308 SW można mieć skórzaną tapicerkę typu Nappa, miękką i przyjemnie pachnącą, a to przecież cechy samochodów znacznie wyższej klasy niż kompakt.

To niezbyt częsty zabieg, dlatego tym bardziej wart podkreślenia – Peugeot 308 w wersji SW jest o 27 cm dłuższy od odmiany hatchback i ma od niej 5,5 cm większy rozstaw osi! To sprawia, że jest też ponadprzeciętnie przestronny, bo we wnętrzu wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby, a i piąta będzie miała dość miejsca. Tunel środkowy niemal w ogóle nie jest zauważalny, więc nie zabiera miejsca na nogi.

Zmienione wymiary oraz nadwozie typu kombi, które nie zmniejsza przestrzeni nad głowami pasażerów sprawiają, że w aucie wygospodarowywano także ponadprzeciętnie praktyczny bagażnik. Nie chodzi nawet o to, że jego pojemność wynosi 608 litrów lub nawet 1634 litrów, po złożeniu oparć kanapy, ale o coś więcej – kufer ma regularne kształty, niski próg załadunkowy, podwójną podłogę i różne schowki, haczyki i siateczki zwiększające jego użyteczność. Tak, w tym samochodzie inżynierowie pomyśleli o wszystkim!

Trzy odmiany silnikowe, cztery wersje wyposażenia – od podstawowej Active Pack, przez Allure i Allure Pack, po topową GT – pięć rodzajów tapicerki, siedem kolorów nadwozia i pięć wzorów aluminiowych obręczy kół to mieszanka pozwalająca stworzyć egzemplarz idealny dla siebie. Jak widać, hasło powtarzane w koncernie Stellantis, czyli „power of choice” odnosi się nie tylko do wersji silnikowych, ale do szerokiego wyboru w wielu innych aspektach.

Słowem podsumowania, trzeba przyznać, że Peugeot 308 jest jednym z najciekawiej stylizowanych samochodów i wyróżnia się wyjątkowo starannie zaprojektowanym wnętrzem, natomiast odmiana SW, czyli kombi, imponuje do tego przestronną kabiną i praktycznym bagażnikiem. Patrząc na te cechy można uznać, że to kompakt tylko z nazwy i bliżej mu do modeli klasy średniej. Aż trudno uwierzyć, że tyle cech, znanych dotąd z aut wyższych klas, znajdziemy w samochodzie, którego cena startuje od 108 300 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)