Nowy CUPRA Leon – porywająca moc stylu i technologii
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
CUPRA przygotowała nową odsłonę swojego kompaktowego bestsellera. Leon zyskał bardziej drapieżny wygląd, szeroką paletę jeszcze mocniejszych silników, zaawansowany układ rozdzielania momentu obrotowego, a także nowoczesny system multimedialny z nagłośnieniem marki Sennheiser. Entuzjaści hiszpańskiego hot-hatcha mogą teraz cieszyć się bardziej dynamiczną jazdą i ekscytującymi doznaniami.
Nowy Leon powstał na bazie cenionego przez klientów poprzednika. Jest jeszcze bardziej wyrafinowany niż dotychczas i korzysta z najnowszych technologii napędowych i cyfrowych. Premiera odbyła się podczas wyjątkowego wydarzenia w pałacu Cibeles w Madrycie. Goście z całego świata przybyli do wnętrz Galerii Kryształowej, specjalnie zaaranżowanej na tę okazję w duchu marki CUPRA. Premierze samochodu towarzyszyły m.in. wirtualny pokaz mody wykreowanej przy wsparciu sztucznej inteligencji.
Podczas wydarzenia można było obejrzeć także kolekcję designerskich ubrań, biżuterii i innych akcesoriów stworzonych wspólnie z hiszpańskimi brandami. CUPRA potrafi zaskoczyć, a styl marki znajduje wyraz nie tylko w kształcie samochodów.
Obecni i przyszli członkowie "plemienia CUPRY" mogą na co dzień doświadczać marki w tzw. CUPRA City Garage’ach – niezwykłych showroomach znajdujących się w centrach różnych metropolii. Najnowsze samochody można tu podziwiać popijając m.in. znakomitą kawę z mieszanki ziaren wybranej specjalnie dla CUPRY i sygnowanej charakterystycznym logo. Filozofia marki wykracza poza klasyczne branżowe ramy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowy język stylistyczny
Patrząc na Leona od razu zauważymy, jak ważny ten model jest dla marki. Styliści zmienili design kierując się zasadami nowego języka stylistycznego CUPRY. Drapieżny przód nie ma już grilla w klasycznym rozumieniu, stał się bardziej szpiczasty i przypomina teraz nos rekina. Znakiem rozpoznawczym sygnatury świetlnej reflektorów z technologią Matrix LED są podświetlane trójkąty. Logotyp CUPRY został teraz umieszczony tuż pod maską.
Nowy Leon wciąż będzie oferowany zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback, jak i kombi: Sportstourer. W obu wersjach sylwetka prezentuje się arcydynamicznie, a nowe, ekskluzywne matowe lakiery Century Bronze i Enceladus Grey doskonale uwypuklają ostre linie i atletyczne proporcje. Sportowe wrażenie wzmacniają także nowe, przyciągające uwagę wzory 18- i 19-calowych felg.
Przeprojektowany tył też mocno podkreśla temperament Leona. Charakterystyczne logo znalazło się teraz na efektownym, LED-owym pasie łączącym tylne światła i jest podświetlone. Przy bliższym spojrzeniu zachwyca finezja kształtów ukrytych w kloszach. To wrażenie nie kończy się na designie karoserii, lecz jest kontynuowane we wnętrzu nowego Leona. Deska rozdzielcza prezentuje zrównoważone podejście do materiałów, ale w luksusowej atmosferze. Obejmujące ciało, sportowe fotele kubełkowe są wykończone mikrofibrą: aż 73 procent surowców do produkcji tej tkaniny pochodzi z recyklingu.
Moc technologii
Ulepszony interfejs cyfrowych zegarów oraz nowy system multimedialny z ekranem o przekątnej 12,9 cala ułatwiają obsługę funkcji samochodu łącząc doznania cyfrowe z fizycznymi. Pod centralnym ekranem znalazł się podświetlany, dotykowy pasek do sterowania klimatyzacją i głośnością.
A propos głośności – takiego audio, jak nowy Leon, nie ma żaden inny samochód na rynku. Odsłuch ulubionych utworów zapewnia teraz 12-głośnikowy system zaprojektowany przez ekspertów marki Sennheiser Mobility. Dedykowane oprogramowanie dba o charakterystyczne, cenione przez artystów brzmienie, z którego ta znana marka słynie.
System multimedialny oferuje oczywiście także integrację funkcji smartfona przez Apple Car Play i Android Auto. Z poziomu telefonu można mieć też zdalny dostęp do wybranych funkcji auta – wszystko dzięki aplikacji My CUPRA. Aby w niespodziewanym momencie nie zabrakło energii w baterii telefonu, Leon oferuje półkę z ładowarką indukcyjną o mocy 15W i chłodzeniem.
Moc napędów
Szeroka paleta układów napędowych pozwala dostosować moc i charakter Leona do preferencji kierowcy. Już podstawowy silnik 1.5 TSI oferuje 150 KM i bardzo dobre osiągi – klienci chętnie się na niego decydowali w dotychczasowym Leonie.
Ta jednostka występuje także jako eTSI, czyli z tzw. układem mild hybrid. Wydajność napędu poprawiają rozrusznik-generator i akumulator działające pod napięciem 48V. Podczas hamowania system odzyskuje energię, natomiast w momencie przyspieszania wspiera jednostkę spalinową. W trakcie jazdy ze stałą prędkością silnik spalinowy potrafi się nawet momentami wyłączać i w ten sposób oszczędzać paliwo. Wyższe napięcie niż dotychczas sprawia, że system działa płynniej i szybciej.
Niskie zużycie paliwa przy bardzo dobrej dynamice zapewnia także wariant 2.0 TDI. W tym wypadku kierowca również ma do dyspozycji moc 150 KM, a przyjemność jazdy zwiększa seryjna dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna. Ten wariant szczególnie powinien się spodobać kierowcom pokonującym często dalekie dystanse.
Połączenie sportowych emocji z bezemisyjną jazdą na prądzie to z kolei domena nowoczesnych hybryd plug-in – do wyboru są teraz warianty o mocy 204 i 272 KM. Ich elektryczny zasięg przekracza nawet 100 km! Ewenementem jest również możliwość ładowania z mocą nawet 50 kW – to pozwala szybko uzupełniać zapas prądu w akumulatorze o pojemności aż 19,7 kWh netto. Z kolei podczas ładowania prądem zmiennym, np. przy pomocy wallboxa w garażu, maksymalna moc wynosi 11 kW.
"Królem Leonów" jest teraz 333-konne 2.0 TSI zarezerwowane wyłącznie dla wersji Sportstourer VZ. Potężną moc przenosi na koła siedmiostopniowa przekładnia DSG, system napędu 4Drive oraz innowacyjny układ rozdziału momentu obrotowego. System ten wykorzystuje dwa sprzęgła wielopłytkowe przy tylnej osi i daje szereg korzyści – pozwala w specjalnym trybie jazdy nie tylko driftować na torze, ale w codziennej jeździe także zwinniej pokonywać zakręty i zarazem zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia w trudnych warunkach zmiennej przyczepności.
Najmocniejsza wersja Leona może być opcjonalnie wyposażona w bardziej wydajne hamulce marki Akebono. Z kolei dla 272-konnej hybrydy przygotowano zestaw od firmy Brembo. Zawieszenie z kolei może być wyposażone w układ adaptacyjnych amortyzatorów DCC, które pozwala dostosowywać sztywność tłumienia do potrzeb kierowcy i sytuacji jazdy.
Nie zapominajmy jednak o najważniejszym…
Bezpieczeństwo prowadzenia zwiększają nowoczesne układy asystujące. Kierowca może liczyć na wsparcie m.in. predykcyjnego tempomatu adaptacyjnego z układem utrzymania pasa ruchu Travel Assist, czujnika martwego pola Side Assist oraz asystenta wysiadania Exit Assist. Ten ostatni wykrywa zbliżające się pojazdy, w tym motocykle i rowery i ostrzega przed nimi, kiedy próbuje się otworzyć drzwi. W razie zaśnięcia bądź zasłabnięcia kierowcy, podczas jazdy aktywuje się system Emergency Assist, który najpierw może zainicjować krótkie hamowanie, a w razie braku reakcji kierowcy zatrzymuje pojazd, uruchamia światła ostrzegawcze i automatycznie wzywa pomoc przez system eCall.
Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego uzupełnia siedem poduszek powietrznych. Z kolei lista wyposażenia opcjonalnego umożliwia zamówienie takich udogodnień, jak m.in. elektrycznie otwierana klapa bagażnika, elektrycznie regulowane fotele, trzystrefowa klimatyzacja czy ogrzewanie postojowe – bo poza stylem, osiągami i bezpieczeństwem na co dzień liczy się przecież także wygoda. Nowy Leon nie pozostawia żadnych niedopowiedzeń.