Sportowe dodatki to w dzisiejszych czasach codzienność, nawet w samochodach mających ze sportem niewiele wspólnego. Megane GT pozostawia nadzieję, bo pod projektem podpisało się Renault Sport.© © Rafał Warecki

Nowe Megane GT - rozgrzewka u Renault Sport

Rafał Warecki
30 sierpnia 2016

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nowe Renault Megane to obok Opla Astry najbardziej wyczekiwany kompakt minionego roku. Obydwaj producenci mają też w gamie mocne wersje benzynowe, ale trochę w innym kontekście. Opel oferuje 200-konne 1.6 Turbo jako normalny silnik w swojej ofercie, natomiast Renault z jednostki 1.6 Turbo generującej 205 KM stworzyło osobną wersję GT. Na ile rzeczywiście zasługuje ona na miano sportowej?

Renault Megane GT (2016) - test, opinia

Tym co na pierwszy rzut oka wyróżnia wersję GT na tle pozostałych Megane jest oczywiście nadwozie, które wygląda ładnie już w podstawowych wersjach, ale wprowadzone zmiany dodają nieco sportowego uroku. Jednak współczesna moda na pakiety obejmujące inaczej zarysowane zderzaki, srebrny dyfuzor z wyprowadzonymi pod nim końcówkami układu wydechowego i większe obręcze kół uczy, że coraz częściej dodatki te nie mają nic wspólnego z prawdziwym charakterem samochodu. Farbowanych lisów po drogach jeździ całe mnóstwo, a jednak mało który z nich jest w stanie obudzić w kierowcy sportowe emocje. Teoretycznie GT będące peryferyjną wersją Megane nie powinno mieć tego problemu, bo pod całością podpisuje się oddział Renault Sport, który potrafi budować naprawdę sportowe maszyny pachnące wysokooktanową benzyną.

Front samochodu jest bardzo podobny do większego Talismana. To właśnie on nadał Renault nowy język stylistyczny i podobnych cech możemy zapewne się spodziewać również w małym Clio.
Front samochodu jest bardzo podobny do większego Talismana. To właśnie on nadał Renault nowy język stylistyczny i podobnych cech możemy zapewne się spodziewać również w małym Clio.© © Rafał Warecki

Podobnie jak front nadwozia, kokpit Megane mocno nawiązuje do plasowanego segment wyżej i nieco starszego Talismana. Mamy w nim między innymi ten sam system multimedialny R-Link 2, w którym zamknięto mnóstwo funkcji przy zachowaniu intuicyjnej obsługi. Szkoda, że na premierę odmiany GT nie przygotowano nowej wersji RS Monitora, który przekazuje kierowcy informacje o parametrach silnika, wykręcanych osiągach czy przeciążeniach. Ten świetny dodatek zapewne czeka na swój debiut razem z najmocniejszą wersją RS.

W środku Renault Megane GT uwagę zwracają zupełnie nowe, świetne fotele.
W środku Renault Megane GT uwagę zwracają zupełnie nowe, świetne fotele.© © Rafał Warecki

Wnętrze tak, jak w większości nowych modeli Renault skupione jest wokół dużego, pionowego wyświetlacza i podobnie jak w nich, jest naprawdę bardzo dobrej jakości. Zauważalną zmianą względem dotychczasowych wersji GT i RS są zaprojektowane zupełnie od nowa półkubełkowe fotele. Na pierwszy rzut oka wyprofilowanie podparć bocznych wydaje się przesadzone, jednak po zajęciu miejsca okazuje się, że dzięki odpowiedniej szerokości nie przeszkadza ani trochę w codziennej jeździe, a za to rewelacyjnie podpiera ciało podczas pokonywania zakrętów. Pomaga w tym również Alcantara pokrywająca całe siedziska. GT względem normalnych wersji Megane odróżnia się również nieco inną kierownicą oraz kompozycją kolorowych przeszyć, ozdobnych wstawek i charakterystycznych symboli Renault Sport.

Szeroki kompromis

Siedząc w głębokim fotelu na miejscu kierowcy i zerkając na poszczególne detale można nabrać przekonania, że to rzeczywiście samochód przynajmniej usportowiony. Nadzieję na ostrzejszy temperament daje także oznaczenie Renault Sport na aplikacji dekoracyjnej przed pasażerem. To zabawka od inżynierów, którzy już nie raz pokazali, że znają się na rzeczy. Wyobraźnię pobudza dodatkowy przycisk RS Drive umieszczony w dolnej części deski rozdzielczej.

Dodatkowy przycisk RS Drive na desce rozdzielczej to nic szczególnego, pozwala szybciej dostać się do menu Renault Multi-Sense, podobnie jak klasyczny przycisk z "kwiatkiem".
Dodatkowy przycisk RS Drive na desce rozdzielczej to nic szczególnego, pozwala szybciej dostać się do menu Renault Multi-Sense, podobnie jak klasyczny przycisk z "kwiatkiem".© © Rafał Warecki

Niestety, nie jest to jednak piąty tryb jazdy, a jedynie kolejna forma dotarcia do systemu Renault Multi-Sense zawierającego cztery standardowe nastawy pozwalające ułożyć samochód pod różne oczekiwania. Zależnie od wybranej opcji m.in. układ kierowniczy, silnik i sprzężona z nim dwusprzęgłowa skrzynia biegów pracują nieco inaczej.

Skrzynia EDC w nowym Megane GT sprawdza się wyśmienicie.
Skrzynia EDC w nowym Megane GT sprawdza się wyśmienicie.© © Rafał Warecki

Przekładnia EDC nawet w trybie komfortowym potrafi czasem odczuwalnie szarpnąć przy odpuszczeniu gazu, ale stara się trzymać w miarę możliwości niskie prędkości obrotowe. Nastawy sportowe wymuszają wyższe obroty i szybsze, dużo bardziej nerwowe reakcje. Korekty biegów mogą odbywać się za pomocą zadowalająco szybkich, dużych łopatek przy kierownicy. Dzięki funkcji Multi-Change Down można zredukować w razie potrzeby kilka biegów na raz bez schodzenia kolejno przez pośrednie przełożenia. Dobra opcja, której przy skrzyniach dwusprzęgłowych często brakuje, a przydaje się podczas sportowej jazdy w zakrętach. Wystarczy przytrzymać dłużej lewą łopatkę podczas hamowania, aby EDC samo zeszło z tyloma biegami, ile się da.

Wyprofilowanie foteli może wydawać się zbyt mocne, ale po zajęciu miejsca okazuje się, że są niemal idealne.
Wyprofilowanie foteli może wydawać się zbyt mocne, ale po zajęciu miejsca okazuje się, że są niemal idealne.© © Rafał Warecki

Dwusprzęgłówka Renault bardzo szybko i niemal bezbłędnie obsługuje silnik, to idealna konstrukcja do samochodów ze sportowym potencjałem. Nie czeka z odpowiedzią i jest precyzyjnie wysterowana, dzięki czemu w każdej chwili można cieszyć się dostępnością siły napędowej, mimo stosunkowo wysoko dostępnego jak na jednostkę turbodoładowaną maksymalnego momentu. W porównaniu do EDC w mniejszym Clio RS jest naprawdę dużo lepiej.

Reakcja na gaz jest natychmiastowa, a dzięki większej liczbie krótszych przełożeń silnik nie tylko szybciej wchodzi na obroty, ale również pozwala na ekonomiczną jazdę ze średnim wynikiem na poziomie 8 l/100 km. Ciekawym dodatkiem nakierowanym na osiągi jest także popularny w ostatnim czasie Launch Control.

Launch Control? Tak, ale podobno tylko 1500 razy. Taką założono blokadę.
Launch Control? Tak, ale podobno tylko 1500 razy. Taką założono blokadę.© © Rafał Warecki

Jednostka napędowa i układ wydechowy na surowo brzmią dość skromnie, dopiero tryb Sport (lub zmiana pojedynczych ustawień w innych trybach) uruchamia syntezator dźwięku, dzięki czemu samochód gada bardziej rasowo. Sportowe brzmienie to niestety tylko imitacja i pod tym względem to dla mnie spore rozczarowanie, bo podobny pod tym względem jest stateczny i komfortowy Talisman. Sportowa wersja GT zasługuje na coś więcej.

Precyzja czterech kół skrętnych

Ogromne wrażenie podczas jazdy robi za to układ czterech kół skrętnych 4Control, również reagujący trochę inaczej w każdym z wybranych trybów jazdy. Już w spokojniejszych wersjach silnikowych daje mnóstwo frajdy i wyraźnie poprawia pewność prowadzenia auta odczuwalnie zacieśniając skręt zależnie od jego głębokości i aktualnej prędkości. Poniżej 80 km/h skręt tylnych kół odbywa się w przeciwnym kierunku względem przednich, powyżej w zgodnym. Podczas zbierania zakrętów precyzja jest niesamowita, a na twarzy pojawia się szeroki uśmiech nawet w czasie jazdy po rondzie.

Jazda usportowionym autem z systemem 4Control - polecam. Uśmiech na twarzy gwarantowany!
Jazda usportowionym autem z systemem 4Control - polecam. Uśmiech na twarzy gwarantowany!© © Rafał Warecki

Sportowe zawieszenie, oparte na innych amortyzatorach i sprężynach, w Megane GT jest dość twardo zestrojone co dodatkowo poprawia pewność jazdy, ale jeszcze nie usztywniono go na tyle, aby pokonywane codziennie nierówności drogi stały się problemem. Samochód oferuje całkiem rozsądny komfort jazdy przy zachowaniu wysokiej pewności prowadzenia. Mimo sporego momentu obrotowego na przedniej osi nie ma problemu z wyrywaniem kierownicy z rąk, ale układ stabilizacji toru jazdy jest i tak trochę zbyt przeczulony jak na auto o sportowych aspiracjach, które z przyspieszeniem 0-100 km/h schodzi do 7 sekund. Podobnie lekki niesmak zostawia układ hamulcowy, który jest skuteczny, ale wysterowany dokładnie tak samo delikatnie jak w zwykłym Megane.

Czekamy na coś ostrzejszego!
Czekamy na coś ostrzejszego!© © Rafał Warecki

Renault Megane GT jest właśnie takim kompromisem na wielu płaszczyznach. Ma cechy auta sportowego, ale jednocześnie nie chce być zbyt radykalne, aby nadawać się do codziennej jazdy. Płynie w nurcie samochodów, których nie uznam za sportowe, tylko po prostu szybkie, ale przez rezygnację z kilku typowych cech sprawdzające się też w normalnej eksploatacji. Nie jest to samochód, który robi takie wrażenie jak GT220 poprzedniej generacji. Ono granicę kompromisu przesuwało wyraźnie w stronę sportowych wrażeń, a nie uniwersalności. Z niecierpliwością czekam więc na wersję analogiczną do GT220, które nie było tak ekstremalne jak RS, ale miało naprawdę mocny, sportowy sznyt.

Nasza ocena Renault Megane GT (2016):
8/ 10
Plusy
  • Praca skrzyni biegów EDC
  • Rewelacyjny system 4Control
  • Świetne fotele
  • Niskie zużycie paliwa
Minusy
  • Beznamiętny dźwięk układu wydechowego
  • Zbyt opiekuńcza elektronika
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/27]

Renault Megane GT (2016) - dane techniczne, spalanie, cena

Renault Megane GT (2016)

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowany 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1618 cm³ 
Moc maksymalna:205 KM przy 6000 rpm 
Moment maksymalny:280 Nm przy 2400 rpm 
Skrzynia biegów:7-biegowa, EDC 
Typ napędu:Na przednie koła (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna 
Średnica zawracania:10,4 m 
Koła, ogumienie przednie:225/40 R18 
Koła, ogumienie tylne:225/40 R18 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1392 kg 
Ładowność:532 kg 
Długość:4359 mm 
Szerokość:1814 mm bez lusterek i 2058 mm z lusterkami 
Wysokość:1447 mm 
Rozstaw osi:2669 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1591/1586 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:50 l 
Pojemność bagażnika:384 – 1247 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,1 s 
Prędkość maksymalna:230 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):7,8 l/100 km8,9 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,9 l/100 km6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,0 l/100 km8,0 l/100 km
Emisja CO2:134 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Cena testowego egzemplarza:ok. 108 600 zł 
Wersja silnikowa od:102 100 zł 
Wybrane wyposażenie standardowe:
Elementy nadwozia:Pakiet GT, przyciemniane szyby
Elementy wnętrza:Pakiet GT, skórzana kierownica sportowa, fotele sportowe
Koła i opony:Koła 17-calowe z obręczami ze stopów lekkich
Komfort:Centralny zamek, elektryczne szyby, elektryczne lusterka składane automatycznie, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, czujnik światła i deszczu, karta Hands Free, system wspomagający parkowanie z czujnikami
Bezpieczeństwo:ABS, AFU, ESC, HSA, TMPS, 6 poduszek powietrznych, isofix, światła do jazdy dziennej LED, system kontroli pasa ruchu, światła Full LED Vision
Multimedia:System multimedialny z ekranem 7-calowym, radioodtwarzacz, Bluetooth, USB, multimedialne zegary
Mechanika:System Multi-Sense, zawieszenie sportowe, 4Control
Wybrane wyposażenie opcjonalne:
Elementy nadwozia:Lakier niebieski Iron (2800 zł)

 

Elementy wnętrza:-
Koła i opony:Koła 18-calowe z obręczami ze stopów lekkich (1500 zł)
Komfort:Pakiet EasyParking (system wspomagania parkowania EasyPark Assist+ kamera cofania + system kontroli martwego pola) (cennikowo niedostępny dla tej wersji - niektóre elementy w wyposażeniu standardowym)
Bezpieczeństwo:Pakiet Bezpieczeństwa Premium (aktywny system wspomagania nagłego hamowania + aktywny regulator prędkości + system kontroli bezpiecznej odległości) (2200 zł)
Multimedia:HUD, pakiet Multimedia Premium 8,7’’ (system multimedialny R-LINK 2 z ekranem 8,7’’ + mapa Europy w wersji rozszerzonej + system nagłośnienia Bose®) (gratis)
Mechanika:-
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (14)