Nissan Patrol

Nissan Patrol to auto terenowe, należące do segmentu I. Patrol to również sztandarowy model Nissana tej klasy. Historia pojazdu zaczyna się w 1951 roku, kiedy to na zlecenie armii japońskiej ówczesny Nissan (wtedy jeszcze Datsun) skonstruował Datsuna 4W60. Pełna nazwa Nissan Patrol zagościła w 1984 roku. Do roku 2017 wyszło sześć generacji Nissana Patrol wraz z różnymi faceliftingami. W Australii Patrol występował w zmodyfikowanej wersji pod nazwą Ford Maverick. W Europie Nissan Patrol przez krótki czas nosił nazwę Ebro Patrol. Alternatywna nazwa dla Nissana Patrola, to również Nissan Safari.

  • Nissan Patrol to flagowa terenówka od Nissana
  • Nissan Patrol zaczął być produkowany w 1951 roku
  • Nissan Patrol LWB z soft topem, auto to produkowane było w latach 1960-1984
  • Nissan Patrol 160 z hard topem. Auto produkowane było w latach 1983-1987
[1/4] Nissan Patrol to flagowa terenówka od NissanaŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nissan_Patrol_Sixth_generation_Front.jpg#/media/File:Nissan_Patrol_Sixth_generation_Front.jpg) autorstwa Coptic Light / Wikimedia Commons [CC BYSA 4.0](https://creativecommons.org/licenses/bysa/4.0)

Nissan Patrol – historia

Zanim powołano do życia pierwszy model Nissana Patrol, poprzedziło go parę modelów będących dalekimi przodkami dzisiejszego Patrola. Pierwszym z nich była terenówka 4W60. Pod względem konstrukcji, pojazd ten przypominał amerykańskiego Jeepa Willysa . Podstawą konstrukcji 4W60 to stalowa rama, na której opiera się nadwozie, mocny motor oraz nieodzowne podzespoły. Napęd do 4W60 wzięto z niedużej ciężarówki, zaś silnik znajdujący się pod maską, to jednostka z pojemnością 3.6 litra, generująca moc 85 KM. Napęd przekazywany był za pośrednictwem skrzyni biegów z trzeba biegami i reduktorem.

Na podstawie 4W60, w 1953 roku, stworzono niedużą ciężarówkę 4W73 o napędzie na dwie osie. Gdy minęło 5 lat, model 4W73 poddano gruntownej modernizacji i nadano mu nazwę 4W65 (było to pierwsze auto nieoficjalnie nazywane Patrol). Ale dopiero w 4W66 widzimy pierwotne kształty Nissana Patrola, które na przestrzeni lat nieustannie ewoluowały. Model 4W66 mógł zabrać na swój pokład nawet osiem osób, nadwozie było całkowicie zamknięte, a silnik generował 105 KM. Pomimo, że 4W66 posiadał wszystkie cechy auta off roadowego, to jednak czegoś brakowało temu modelowi. Inżynierzy z koncernu Nissana nadal pracowali nad tą właściwą terenówką, którą można by pokazać światu, jako sztandarowy model auta terenowego od Nissana.

Nissan Patrol – flagowa terenówka od Nissana

W 1960 roku pierwszy raz oficjalnie posłużono się nazwą Patrol (mowa tu o modelu Datsun Patrol 60). Pod względem konstrukcji, pojazd podobny był do Land Rovera drugiej serii. Patrol z 1960 roku miał silnik 4.0 z zapłonem iskrowym oraz ręczną skrzynię biegów z trzema biegami. Silnik w Datsunie Patrol 60 to jednostka górnozaworowa, generująca moc 125 KM (moment obrotowy wynosił 305 Nm), a prędkość maksymalną, jaką mogło rozwinąć auto, to 117 km/h. Ponadto, pierwowzór Nissana Patrola posiadał dwubiegowy reduktor, resory piórowe i sztywne mosty. Datsun Patrol 60 występował w wersji z soft topem (L60) i hard topem (KL60, dostępny od 1962 roku).

W1965 Datsuna Patrol 60 poddano modernizacji. Twórcy modelu chcieli ulepszyć głównie jednostkę napędową, co przełożyło się na zwiększenie mocy do 145 KM (moment obrotowy wynosił 319 Nm) oraz poprawieniu maksymalnej prędkości do 127 km/h. Kardynalną zaletą Datsuna Patrol 60, która stwarzała realne zagrożenie dla konkurentów takich jak Land Rover i Toyota Land Cruiser, to niska cena.

Nissan Patrol – debiut

Rok 1980 okazał się okresem przełomowym dla modelu Patrol. Na rynku pojawiła się ulepszona seria 160, nazwana MQ. Prace nad flagową terenówką Nissana nabrały rozmachu ze względu, na oddalającą się konkurencję oraz ukazanie się na rynku niezwykle poważnego rywala, którym był Mercedes Klasy G. W Datsunie Patrol MQ nadal występowała konstrukcja ramowa, dwa sztywne mosty i półeliptyczne resory piórowe. Można było wybierać między dwoma typami nadwozia: małe nadwozie dwudrzwiowe (280 cm) oraz większy wariant o nazwie Station Wagon (300 cm). Pod maską Dastuna Patrol MQ znajdziemy tradycyjne jednostki rzędowe V6 (L28 i SD33), generujące moc 120 i 95 KM.

W roku 1984 Patrol 160 przeszedł kolejny facelifting, który charakteryzował się zmienionym kształtem reflektorów i karoserii. Ponadto, dodano nową jednostkę napędową, a był to silnik turbodoładowany SD33T (generujący moc 110 KM i osiągający moment obrotowy 255 Nm). Również od 1984 roku, sztandarowy pojazd japońskiego koncernu z pierwszego segmentu, oficjalnie nazwano Nissanem Patrol.