Mercedes-Benz CLA 220 Coupe: klasa średnia zamknięta w kompakcie
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pod względem rozmiarów podgryza Mercedesa Klasy C, a stylistycznie jeszcze większego CLS, choć jest rywalem Mercedesa Klasy A Limuzyna. Z nieukrywaną radością przetestowałem Mercedesa CLA, który moim zdaniem jest najbardziej atrakcyjnym wizualnie autem kompaktowym na rynku. I jednym z najciekawszych modeli tej marki.
Mercedes-Benz CLA 220 Coupe 4MATIC - test, opinia
Obecna generacja Mercedesa CLA w ofercie producenta zajmuje dość dziwną pozycję. Pomimo klasyfikowania go jako samochodu segmentu C (stąd A w nazwie) ze względu na bazę, jaką stanowi Klasa A, jest większy od Klasy C, czyli sedana segmentu D. Jest nie tylko minimalnie dłuższy, ale także o 2 cm szerszy, a to już prawdziwy wyjątek. Jedynie rozstaw osi jest mniejszy o 9 cm, ale już bagażnik większy o 25 litrów. Z kolei Klasa A Limuzyna (czyli sedan) jest znacząco krótszy i węższy od CLA, choć wygląda jak mniejsza wersja Klasy C.
Zasadnicza różnica pomiędzy CLA i Klasą C to ustawienie silnika i napęd, bo w CLA silnik zamontowano poprzecznie, a podstawowym napędem jest przedni. W Klasie C oczywiście na odwrót – wzdłużnie umieszczony silnik napędza tylną oś. Aby wyrównać "szanse", wystarczy dopłacić do CLA 9500 zł za napęd na cztery koła (do CLA 250) i już jest bardziej "premium". Natomiast wersja testowa, CLA 220, ma w standardzie system 4Matic i auto kosztuje 159 700 zł, a to – uwaga – o 200 zł więcej niż Mercedes Klasy C 200.
To nie koniec zaskoczeń. W Klasie C 200 pod maską pracuje silnik 1,5 litra, a w modelu CLA 220 4Matic 2-litrówka i to mocniejsza o 6 KM! Co jest więc bardziej premium? Jeśli będziecie przeglądać cennik importera czy przewijać kolejne modele w konfiguratorze, okaże się, że CLA jest samochodem wyżej pozycjonowanym od Klasy C. Takie trochę pomieszanie z poplątaniem, prawda? Zostawmy to.
Jaki jest Mercedes CLA?
Zachwycony Mercedesem Klasy A Limuzyna ciekaw byłem, w czym lepszy i gorszy będzie Mercedes CLA. Pomimo 19-centrymetrowej różnicy w długości nadwozia nie czuć w ogóle większej przestrzeni w kabinie, ponieważ rozstaw osi jest dokładnie taki sam (2729 mm), a fotele zamontowano w taki sam sposób.
Miejsca na nogi jest sporo, a pozycja za kierownicą znakomita. Inne są natomiast fotele, zarówno przednie, jak i tylne. Przednie fotele i dwa miejsca na tylnej kanapie mają zintegrowane zagłówki, co stwarza pewne problemy – z przodu nie można ich regulować, z tyłu wyjąć. Do tego z tyłu jest nieco mniej miejsca nad głowami pasażerów, ale w razie czego osoby o wzroście do 175 cm pojadą w miarę wygodnie. Pod warunkiem, że nie przeszkadza im nisko umieszczona kanapa i wysoko ustawione kolana.
Różnice są też w przestrzeni bagażowej, ale tym razem na plus dla dłuższego CLA. Przestrzeń o pojemności 460 litrów to o 40 litrów więcej niż w Klasie A Limuzynie. Łatwiejszy jest też dostęp, choć szkoda, że CLA nie jest liftbackiem. O prostym haczyku na zakupy można pomarzyć.
Kokpit każdego Mercedesa Klasy A jest taki sam. W bogatej specyfikacji ma system MBUX z dwoma ekranami, inteligentną nawigacją, a tu dodatkowo znajdziemy kamerę, która włącza się na skrzyżowaniach, by pod nisko poprowadzoną linią dachu widać było umieszczoną nad jezdnią sygnalizację świetlną. Kierowca, zamiast się wychylać, po prostu patrzy na ekran. Natomiast do tyłu widzi niewiele, chyba że przez lusterka lub znakomity system kamer.
Monitor przed kierowcą można konfigurować, zmieniając styl wyświetlania wskaźników, co jest dobrą zabawą. Po zapoznaniu się z systemem łatwo zapamiętać, jak to szybko zrobić, choć dla mnie obsługa Mercedesów to wciąż trudne zadanie. Estetom do gustu przypadnie mnogość kolorów oświetlenia nastrojowego, a wybranie tego jednego może zabrać godzinę. Mnie przypadł do gustu także czytelny wyświetlacz head-up.
Odnośnie jakości spasowania elementów czy materiałów wykończeniowych, CLA jest w czołówce swojego segmentu, a spokojnie dorównuje wielu modelom klasy średniej innych marek. Wizualnie wszystko wygląda tak, jak trzeba za to zapłacić. Gruba i perforowana kierownica bardzo dobrze pasuje do charakteru auta, tak jak aluminiowe wstawki czy ładnie zaprojektowane boczki drzwi, które… brzęczą, kiedy z głośników wydobywają się głębsze basy. Mała wpadka chyba jednego egzemplarza, bo czegoś takiego w A Limuzynie nie było. Wsiadając do tego auta, po prostu robi się przyjemnie, a włączając znakomite audio, nie trzeba niczego więcej.
Dobrze, że 2-litrowy
Dobre audio spełnia także funkcję syntezatora dźwięku tępo brzmiącego, 2-litrowego silnika, który powyżej 3000 obr staje się trochę za głośny. Kiedy słyszę takie brzmienie, doceniam dobre jednostki trzycylindrowe, ale trzeba pochwalić Mercedesa za pozostawienie takiego motoru w CLA. Jest na rynku coraz mniej zwykłych kompaktów – nie hot hatchy - z dwoma litrami pod maską.
Silnik o oznaczeniu 220 ma nie tylko wyższą moc (190 KM) niż o pół litra mniejszy odpowiednik z Klasy C200, ale też wyższy moment obrotowy (300 Nm) dostępny od 1800 obr./min. Motor ma mocny dół i rozpędza samochód w 7 sekund do setki.
Dynamika w połączeniu z bystrą dwusprzęgłówką o 7 przełożeniach jest godna najwyższej oceny. Właściwie nie ma obrotów, w których brakowałoby tu mocy. W trybie sportowym z dodatkiem głośnikowego warkotu jeździ się CLA tak dobrze, jak się go ogląda.
Na co dzień silnik jest przyjazny i bardzo ekonomiczny. Jeżdżąc nim normalnie, średnie spalanie wyniosło 7,5 l/100 km. Dynamicznie – wzrosło o litr. Na drodze krajowej wystarcza 5,2 l/100 km, natomiast na autostradzie 7,8 l. Ten ostatni wynik jest dokładnie taki sam jak w testowanej obecnie przeze mnie Mazdzie 3 z silnikiem 2.0, ale o mocy 122 KM. Być może to zasługa aerodynamiki mercedesa, którego współczynnik oporu powietrza to tylko 0,23.
Niestety, w normalnej jeździe może przeszkadzać trochę szarpiąca skrzynia biegów, która lepiej spisywała się z dieslem w Klasie A. Komfortu nie dodaje także dość sztywno zestrojone podwozie i 19-calowe obręcze kół, na które nałożono gumy o rozmiarze 225/40. Trochę przerost formy nad treścią, bowiem zawieszenie nie jest aż tak sportowe i zamiast usztywnić jego pracę niskim profilem opon, zyskujemy jedynie niższy komfort tłumienia głębszych dziur. Mnie takie zestrojenie nie przekonuje, nie jest w moim guście, ale wielu osobom się podoba.
Natomiast oceniając ogólnie, CLA 220 4Matic prowadzi się bardzo dobrze i pewnie, lekko i precyzyjnie, a szybko pokonywane zalety nie są wyzwaniem ani dla podwozia, ani systemów stabilizujących.
Duży plus należy się za systemy wspomagania jazdy, które działają wyśmienicie, a pomysł z utrzymaniem auta na pasie ruchu w wykonaniu Mercedesa uważam za najlepszy ze wszystkich dotychczas mi znanych. Pod względem nowoczesnych rozwiązań i zaawansowanej elektroniki CLA to prawdziwie premium wśród kompaktów.
200 tys. zł w górę
Cena bazowa testowej wersji to 159 700 zł, a model startuje od kwoty 125 500 zł (benzynowe 1.3 o mocy 136 KM). Kiedy jednak zaczniesz konfigurować auto, szybko przekroczysz 200 tys. zł i okaże się, że jeszcze dużo brakuje do "full wypasu". To odróżnia auta segmentu premium od klasycznych - na przykład za wyśmienicie wyposażoną Mazdę 3 w najlepszej wersji zapłacisz ok. 150 tys. zł. Choć z drugiej strony nie dostaniesz tego, co daje Mercedes.
Uważam, że cena modelu CLA Coupe jest dobra jak na samochód, który wymiarami dorównuje Klasie C, a prowadzi się go lekko i jest poręczny jak zwykły kompakt. Nic dziwnego, że tyle ich jeździ po ulicach.
- Bardzo wygodne wnętrze z przodu
- Dobra pozycja za kierownicą
- Materiały i wykonanie
- Silnik - osiągi i spalanie
- Systemy wspomagania jazdy
- Przyczepność na zakrętach i stabilność przy wysokiej prędkości
- Szarpiąca skrzynia biegów
- Niewyjmowane zagłówki tylnej kanapy
- Brak haczyka na zakupy w bagażniku
- Zestrojenie zawieszenia - nie jest komfortowe czy sportowe, a trudno to nazwać udanym kompromisem
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Objętość skokowa: | 1991 cm³ | |
Moc maksymalna: | 190 KM | |
Moment maksymalny: | 300 Nm | |
Skrzynia biegów: | 7-biegowy automat | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 7,0 s | |
Prędkość maksymalna: | 237 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | --- | 7,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | --- | 5,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (autostrada): | --- | 7,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 7,0 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Cena: | ||
Model od (C180): | 125 500 zł | |
Diesel od (C180d): | 132 300 zł | |
Wersja testowa od: | 159 700 zł |