Mercedes-AMG GT R najlepszym sportowym autem świata?
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mercedes-AMG GT R miał niedawno swoją premierę a już pobił dość ważny rekord szybkości. Chodzi o czas przejazdu toru Nürburgring Nordschleife, który wyniósł niespełna 7 minut i 11 sekund!
O tym jak szybki jest samochód nie zawsze świadczy moc silnika czy jego przyspieszenie, ale całokształt. Nie ma na świecie miejsca, które tak dobrze weryfikowało by to jak Północna Pętla toru Nürburgring. Niemiecka redakcja Sportauto od lat testuje tam sportowe maszyny ostatecznie sprawdzając ich potencjał.
Przez bardzo długi czas najszybszym produkcyjnym autem drogowym był Gumpert Apollo Sport badany w 2009 roku, z którym zrównało się Porsche 911 GT2 RS testowane rok później. Wynik obu tych samochodów to 7 minut i 24 sekundy. Rekord Gumperta i Porsche utrzymał się do połowy 2014 roku, do momentu, kiedy okrążenie pomiarowe zrobiło Porsche 918 Spyder. Czas 7:13 min postawił go na szczycie i wydawało się, że tylko prawdziwy hipersamochód może go pokonać. Pod koniec tego roku wykręcono 7:22 min Ferrari 488 GTB, ale to daleko do rekordu.
Wystarczył miesiąc oczekiwania by przekonać się, jaką pracę wykonali inżynierowie Mercedesa-AMG. GT R zrobił miazgę ze wcześniejszych rekordów. Owszem, wynik 7:10,92 min nie jest dużo lepszy od Porsche, ale warto zwrócić uwagę na różnicę klas samochodów i to, o ile jest szybszy od samochodów o podobnej koncepcji i mocy. Mercedes osiąga 585 KM i ma napęd na tylną oś, podczas gdy 918 Spyder rozdziela pomiędzy obie osie 608 KM i ma silnik umieszczony centralnie. Warto wspomnieć o Mercedesie AMG SLS Black Series z 631-konnym silnikiem, który w 2013 roku uzyskał czas 7:35 min.
Mercedes-AMG GT R 7.10,92 min Nordschleife HOT LAP sport auto World's Exclusive First Test
Oto 10 najszybszych samochodów na torze Nürburgring Nordschleife testowanych przez redakcję Sportauto:
Samochód | Moc silnika | Czas okrążenia |
---|---|---|
Mercedes-AMG GT R | 585 KM | 7:11 min |
Porsche 918 Spyder | 608 KM | 7:13 min |
Ferrari 488 GTB | 669 KM | 7:22 min |
Gumpert Apollo Sport | 700 KM | 7:24 min |
Porsche 911 (997) GT2 RS | 544 KM | 7:24 min |
Lamborghini Aventador LP700-4 | 700 KM | 7:25 min |
Lamborghini Huracán LP 610-4 | 610 KM | 7:28 min |
McLaren MP4-12C | 625 KM | 7:28 min |
Porsche 911 (997) GT3 RS 4.0 | 500 KM | 7:30 min |
Audi R8 5.2 FSI Quattro Plus | 610 KM | 7:32 min |
*samochody testowane wg zasad w redakcji Sportauto |
Zobacz także
Jak widać z powyższego, w pierwszej dziesiątce GT R jest jedynym z klasycznym układem napędowym - silnik z przodu i napęd na tylną oś. Drugie najszybsze auto w tej konfiguracji to Ferrari F 12 Berlinetta z czasem 7:33 min. Wyraźnie ma miejsce postęp techniczny, ale jest jeszcze jeden czynnik - odnawianie toru.
Nie jest żadną tajemnicą, że tor Nürburgring Nordschleife nie jest dokładnie taki sam jak kilka lat temu i z pewnością sprzyja to wynikom uzyskiwanym przez nowo badane samochody. Nie warto jednak wyciągać zbyt pochopnych wniosków. Znaczna większość aut z przedstawionego tutaj top 10 to modele testowane przed 2015 rokiem. Jednym ze świeższych samochodów jest w tym zestawieniu Huracán LP 610-4, któremu daleko do wyniku Mercedesa-AMG.
Oczywiście absolutny rekord na Północnej Pętli dla samochodów produkcyjnych dzierży cały czas Porsche 918 Spyder z wynikiem 6:57 min, który ustanowił Marc Lieb. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przejazd był wykonany pod okiem redakcji Sportauto. Drugie miejsce należy do Lamborghini Aventadora SV (7:00 min), natomiast trzecie do Nissana GT-R Nismo (7:09 min). Powyższe wyniki budzą jednak pewne wątpliwości co do sposobu ich uzyskania, może poza przejazdem Porsche. Producenci stosują różnego rodzaju sztuczki by uzyskać lepszy czas, niż zrobiłby to bardzo dobry kierowca używający auta z salonu.