Mazda CX-7
CX-7 to crossover SUV produkowany przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation od 2006 roku.
CX-7 jest pierwszym tego typu samochodem Mazdy. Auto koncepcyjnie jest bliskie prototypowi o nazwie MX-Crossport. W Japonii i na kontynencie amerykańskim CX-7 zastąpił większy model Tribute. Ten ostatni charakteryzował się lepszymi własnościami terenowymi od nowej Mazdy. CX-7 jest spokrewniona technicznie z kilkoma innymi modelami, takimi jak: Mazda 5, Mazda 6 i Mazda MPV.
W zakresie stylistyki model CX-7 odpowiada trendowi zapoczątkowanemu przez Mazdę RX-8, a więc jest autem wyglądającym dynamicznie i potężnie. Dzięki mocno uwydatnionym przednim i tylnym błotnikom auto sprawia wrażenie większego niż faktycznie, z kolei spore wycięcia w błotnikach dają efekt większych możliwości terenowych CX-7, niż jest w rzeczywistości.
Samochód ma przód typowy dla innych modeli japońskiego producenta. Front wyróżnia się więc niewielkimi światłami i małym wlotem do chłodnicy, ale za to wielkim otworem wentylacyjnym w przednim zderzaku. Z tyłu projektanci zastosowali światła z przezroczystymi kloszami.
CX-7 nie tylko na zewnątrz wygląda na samochód sportowy. Te same linie przeniesiono do wnętrza, które jest bardzo atrakcyjne. Materiały użyte do obudowania całej kabiny są bardzo wysokiej jakości i dokładnie je ze sobą zmontowano.
Siedzenia samochodu są duże i wygodne, ale cierpią na słabe podparcie boczne, przez co przy szybkiej jeździe na łukach kierowca i pasażerowie mogą zsuwać się na boki foteli. Miejsca we wnętrzu jest wystarczająco dużo nawet dla wysokich osób, ale Mazda CX-7 nie poraża ilością przestrzeni i na pewno nie jest liderem na rynku pod tym względem. Auto ma sporo schowków, dzięki czemu łatwo schować drobniejsze przedmioty. Problem może być za to z tymi naprawdę dużymi, bo bagażnik Mazdy należy do mniejszych w segmencie.
Na polskim rynku Japończycy proponują swój produkt z tylko dwoma poziomami wyposażenia: Exclusive Plus i Sport. W tym pierwszym standardem są: automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, kamera cofania, 18-calowe aluminiowe felgi, przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, tempomat, ABS i ESP. W odmianie Sport są też 19-calowe koła, skórzana tapicerka, ksenonowe reflektory główne. Na innych rynkach dostępne są też niższe pakiety wyposażenia.
W Polsce CX-7 sprzedawana jest z jednym z dwóch silników. Pierwszy jest motorem benzynowym, a drugi jednostką wysokoprężną. Benzynowiec ma turbosprężarkę i objętość skokową 2,3 l, i rozwija moc aż 260 KM i maksymalny moment obrotowy 380 Nm. Z kolei turbodiesel o objętości skokowej 2,2 l ma moc 173 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W niektórych krajach dostępny jest też 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 161 KM. Wszystkie jednostki napędowe są bardzo chwalone przez właścicieli modelu CX-7.
W naszym kraju ta Mazda jest oferowana wyłącznie z napędem na przednie koła i wyłącznie z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Z kolei na niektórych rynkach można zamawiać CX-7 z napędem na przednie koła, a także z 5-biegowymi i 6-biegowymi automatycznymi skrzyniami biegów.
W 2010 roku ta Mazda przeszła niewielki lifting, który polegał na zbliżeniu wyglądu samochodu do modeli RX-8, MX-5 i 3. W związku z tym przemodelowano przednie i tylne zderzaki. Do tego producent odświeżył wnętrze, zmieniając w niewielkim stopniu deskę rozdzielczą i poprawiając ekran komputera pokładowego. Wzbogacono też wyposażenie m.in. o Bluetooth®.
W Polsce najtańsza wersja Mazdy CX-7 (z 2,3-litrowcem o mocy 260 KM) kosztuje 158 900 zł.