Lotus Evora Sport 410 (2016) - zgodnie z mantrą
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Obsesją Colina Chapmana, czyli twórcy Lotusa, była niska masa. Jego mottem było "uprość, dodaj lekkości". Teraz brytyjska marka przypomina w czym się specjalizuje, wraz z przedstawieniem lżejszej i mocniejszej Evory Sport 410.
Obecnie Evora jest największym sportowym wozem w gamie Lotusa. Do tej pory najmocniejszą wersją była odmiana z przydomkiem 400. Jej 3,5-litrowe V6 z sprężarką Edelbrock rozwija, jak sama nazwa wskazuje, 400 hp, czyli 406 KM przy 7000 rpm i 410 Nm przy 3500 rpm. Przy masie wynoszącej 1395 kg samochód ten jest w stanie osiągnąć 100 km/h w 4,2 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 300 km/h. Teraz Lotus dołożył do tego jeszcze więcej frajdy w postaci dodatkowych koni mechanicznych i ujętych kilogramów.
Z aluminiowej V6 z doładowaniem Lotus wycisnął jeszcze 10 KM, co oznacza, ze w sumie silnik ten generuje 410 KM. Moment obrotowy pozostał niezmieniony. Dzięki zastosowaniu licznych elementów z włókna węglowego, Evora Sport 410 jest lżejsza od dotychczas topowej wersji o 70 kg. To zmiany znaczne, w szczególności w kwestii masy. Jednak prawdopodobnie będą bardziej odczuwalne na torze, niż w postaci suchych liczb, widocznych na papierze.
Jak się okazuje, mimo zwiększenia mocy i redukcji masy, czas przyspieszenia do 100 km/h oraz prędkość maksymalna pozostały niezmienione względem Evory 400. Za to 0-60 mph poprawiło się o 0,1 s i wynosi teraz 4,0 s. Jeśli właściciel zdecyduje się na automat Evorze Sport 410 przybędzie 12 dodatkowych kilogramów. Ubędzie za to czasu przyspieszenia - po 0,1 s w wypadkach obu wartości: 60 mph i 100 km/h.
Co jeszcze poprawiono? Delikatnie zmodyfikowano aerodynamikę Evory. Wersja Sport 410 generuje przy 150 mph (ok. 240 km/h) 37 kg siły dociskowej. To o 5 kg więcej niż w Evorze 400.
O tym, że inżynierowie Lotusa przygotowali Sport 410 pod mocne wrażenia na torze, może świadczyć fakt, że pojazd ten został też wyposażony w ulepszone zawieszenie. Poprawiona została jego geometria, zwiększono siłę tłumienia, a prześwit zredukowano o 5 mm. Gotową maszynę osadzono na 19-calowych felgach z przodu i 20-calowych z tyłu. Lekkie, kute koła mogą zostać obute w opcjonalne opony Michelin Cup 2.
Lotus Evora Sport 410
[b]Moc maks.:[/b] 416 KM przy 7000 rpm[b]Moment maks.:[/b] 410 Nm przy 3500 rpm[b]0-100 km/h:[/b] 4,2 s[b]Prędkość maks.:[/b] 300 km/h[b]Masa własna:[/b] 1325 kg[b]Cena od:[/b] 107 800 euro (DE)
Sęk w tym, że jeśli ktoś chce torowego bandyty i jest w stanie zrezygnować z większej przestrzeni wewnątrz oraz minimalnie lepszego czasu przyspieszenia do 100 km/h, z pewnością postawi po prostu na Caymana GT4, który w Niemczech startuje od 85 776 euro. Nam pozostaje śledzić poczynania Lotusa i mieć nadzieję, że ta świetna brytyjska firma z historią poradzi sobie z wyjściem z tarapatów, w których jeszcze niedawno była.