Lexus NX. Dwie strony tej samej monety

Lexus NX. Dwie strony tej samej monety

Julian Grabowski
12 października 2020

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Średniej wielkości SUV w dwóch skrajnie różnych odmianach? To musi być Lexus NX, występujący jako samochód z mocnym silnikiem benzynowym lub jako oszczędna hybryda.

Wybór – to jedno z najważniejszych wymagań kierowców. Chcemy wybierać wśród różnych pakietów wyposażenia, układów napędowych, wersji różniących się stylistyką, a także kolorów i wzorów obręczy kół czy kolorów tapicerki. I to wszystko producenci samochodu starają się nam dzisiaj dostarczyć. Idealnym przykładem jest Lexus NX, średniej wielkości SUV, który naprawdę pozwala kierowcy na puszczenie wodzy fantazji.

Hybryda kontra benzyna

O kolorach nadwozia, rodzajach tapicerki i liczbie dostępnych wzorów obręczy kół nie ma sensu się rozwodzić – wszystko można sprawdzić w konfiguratorze, w wirtualnym salonie Lexusa.

Warto natomiast zacząć od tego, że Lexus NX występuje w dwóch wersjach silnikowych i dwóch różnych odmianach napędu – do wyboru jest benzynowy model NX 300 i hybrydowy NX 300h.

Oba dostępne są w odmianach z napędem na przednie lub na wszystkie koła oraz z bezstopniową (NX 300h) i automatyczną (NX 300) przekładnią, co zapewnia odczuwalnie bardziej płyną i komfortową jazdę.

Obraz

Który model lepiej wybrać?

Lexus NX 300 jest napędzany przez 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy, który dzięki turbosprężarce wytwarza moc 238 KM.

Samochód przyspiesza do "setki" w 7,1 sekundy (wersja z napędem na przednie koła – w 7,3 sekundy), a jego prędkość maksymalna to 200 km/h.

Natomiast układ napędowy odmiany hybrydowej, czyli Lexusa NX 300h, składa się z wolnossącego silnika benzynowego, który ma pojemność 2,5 litra (brak turbosprężarki i duża pojemność gwarantują długowieczność silnika), a także jednego lub dwóch silników elektrycznych (dwa montowane są w odmianie z napędem na cztery koła) – łączna moc zespołu napędowego to 197 KM, dzięki czemu samochód przyspiesza do 100 km/h w dobre 9,2 sekundy.

Różnice między tymi dwoma modelami widać jak na dłoni, jednak podkreśli je dopiero wynik spalania – zużycie paliwa przez model NX 300h to od 6,9 l/100 km, natomiast mocniejszy, benzynowy NX 300 potrzebuje około 9 l/100 km. W zasadzie, zużycie paliwa przez hybrydę nie tylko wygląda imponująco na tle SUV-ów z mocnymi silnikami benzynowymi, ale nawet na tle konkurencyjnych aut z silnikiem Diesla – niskie spalanie NX 300h jest nieosiągalne dla innych aut o podobnej mocy, wyposażonych w napęd na cztery koła i automatyczną przekładnię.

NX 300 ze sportowym charakterem

[h4][/h4]

Kierowca w salonie Lexusa może wybrać też jedną z kilku dostępnych wersji wyposażenia – każdy znajdzie taką, odpowiadającą jego potrzebom. Do wyboru są, m.in. Elegance, Prestige i Omotenashi, ale także BUSINESS EDITION (dobra cena i bogate wyposażenie – zaawansowane systemy bezpieczeństwa, interfejsy Apple CarPlay/Android Auto itp.) czy F IMPRESSION (jeszcze więcej systemów bezpieczeństwa, adaptacyjne reflektory LED, el. pokrywa bagażnika – to najpopularniejsza wersja tego modelu).

Obraz

Szczególnie godna uwagi jest natomiast odmiana F SPORT EDITION, którą cechują elementy polepszające właściwości jezdne auta oraz detale znacznie podkreślające sportowy charakter samochodu.

Do tego warto dodać, że odmiana ta jest bardzo bogato wyposażona, więc trafi w gust najbardziej wymagających klientów. Można ją wybrać w obu modelach Lexusa – NX 300 i NX 300h.

Apple CarPlay, Android Auto i Mark Levinson

Najbardziej imponującymi elementami, w Lexusie NX oferowanymi seryjnie, z pewnością są 15-głośnikowy zestaw audio, opracowany przez specjalistów z firmy Mark Levinson, adaptacyjne reflektory LED, które dostosują się do każdej sytuacji na drodze, a także nowoczesny system multimedialny Lexus Navigation Premium z 12-calowym ekranem dotykowym i funkcją wyświetlania zawartości smartfona na ekranie dzięki interfejsom Apple CarPlay i Android Auto. Odmiana F SPORT EDITION posiada też elementy zwiększające komfort jazdy.

Obraz

Wśród nich bardzo wygodne fotele z szeroką, elektryczną regulacją oraz funkcją podgrzewania. A to tylko wybrane elementy, podkreślające ekskluzywny charakter tego nowoczesnego SUV-a.

Design F SPORT

Jeszcze ważniejsze z punktu widzenia modeli F SPORT EDITION są elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na stylizację samochodu oraz sportowe właściwości jezdne.

NX 300 ma duże obręcze kół, oznaczenia F SPORT oraz inaczej stylizowane zderzaki niż pozostałe odmiany, mają one więcej wlotów powietrza, ostrzejsze kształty, a także elementy dekoracyjne wyglądające jak wykonane z włókna węglowego – niewiele detali w tak znaczący sposób wpływa na design całego samochodu jak właśnie karbonowe elementy.

Do detali zewnętrznych dochodzą również te wewnątrz samochodu, wśród nich sportowo wyglądające fotele i trójramienna kierownica F SPORT.

Bezpieczeństwo bez kompromisów

Nie ma znaczenia, którą wersję się wybierze – obie odmiany Lexusa NX są równie bogato wyposażone w systemy asystujące. Już w standardowym wyposażeniu można znaleźć system wspierający kierowcę podczas wjazdu na wzniesienie oraz funkcję wspomagającą awaryjne hamowanie – dziś to Lexus oferuje najwięcej systemów bezpieczeństwa w standardzie.

Jeszcze więcej znajdziemy w odmianie F SPORT EDITION, wyposażanej seryjnie w pakiet Lexus Safety System +2.0 – zawiera on tak nowoczesne elementy jak system monitorowania martwego pola i ostrzegający o ruchu poprzecznym za samochodem, zaawansowanego asystenta pasa ruchu, a także funkcję automatycznego awaryjnego hamowania wykrywającą nie tylko inne pojazdy, ale również pieszych. Dzisiaj nowoczesny SUV klasy premium po prostu musi być naszpikowany techniką.

Obraz

Różnice tkwią w szczegółach

Nowocześnie wyposażone, pełne inteligentnych systemów bezpieczeństwa, sportowo stylizowane i dynamiczne – takie są zarówno hybrydowy model NX 300h oraz benzynowy NX 300. Różnice tkwią jednak w detalach, które sprawiają, że kierowcy od razu wiedzą, który model bardziej pasuje do ich preferencji.

Gdyby chcieć podsumować oba modele w skrócie, to można uznać, że Lexus NX 300 jest lżejszy i mocniejszy, a więc szybszy.

Natomiast NX 300h ma bardziej zaawansowany układ napędowy, więc jest oszczędniejszy i bardziej komfortowy na co dzień, a jego konstrukcja jest wzorem dopracowania i długowieczności. Co równie ważne – model hybrydowy pozwala poruszać się w bezszelestnym trybie elektrycznym.

Model hybrydowy zachwyca też na innym polu, bo dzięki błyskawicznej reakcji układu napędowego – wszak oba silniki elektryczne dają z siebie wszystko, zanim benzynowy na dobre zabierze się do pracy – samochód bez chwili zawahania nabiera prędkości, nie ma znaczenia, przy jakich obrotach pracuje silnik spalinowy.

Oba modele zaskakują również w zakrętach. Lexus NX 300 po zmianie trybu jazdy na Sport staje się bardzo ostry w reakcjach, natomiast w trybie Sport układ napędowy hybrydowego Lexusa NX 300h działa z pełną mocą, a więc praca trzech silników i napęd na cztery koła zapewniają bardzo wysoką stabilność jazdy.

W przypadku świetnych właściwości jezdnych obu modeli bardzo ważne są też elementy typowe dla wersji F SPORT EDITION – dodatkowe stabilizatory zawieszenia, usztywnione amortyzatory oraz zmieniona charakterystyka układu kierowniczego. To detale, które całkiem zmieniają oblicze tych dwóch SUV-ów Lexusa.

Maksymalne osiągi czy błyskawiczna reakcja na gaz? Ostre reakcje czy wysoki poziom stabilności w zakrętach? Moc turbodoładowanego silnika czy komfort jazdy hybrydą?

Obraz

Przewaga jednego modelu nad drugim tkwi w szczegółach i tylko kierowca będzie w stanie zdecydować, który model pasuje bardziej do jego charakteru.

Cena? Model hybrydowy dostępny jest teraz z 7,3-procentowym Ekobonusem, który sprawia, że zakup hybrydy opłaca się bardziej niż kiedykolwiek.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (5)