Check engine[/h4]"Kontrolka silnika" - to brzmi groźnie, ale nie zawsze oznacza duże problemy. Zwykle zapala się wtedy, gdy występują nieprawidłowości w pracy jednostki napędowej. Nawet nie musicie czuć, że coś nie działa tak jak trzeba.
Check engine to dosłownie: sprawdź silnik. Nie zmusza do natychmiastowego przerwania jazdy, ale sugeruje, by możliwie jak najszybciej trafić z autem do serwisu. Tam zostanie przeprowadzony test diagnostyczny, gdzie mechanik znajdzie usterkę. Najczęściej kontrolka ta zapala się wtedy, gdy przestaje działać któryś z czujników lub wykrywa on jakiś błąd.Często w
autach z instalacją gazową kontrolka ta świeci się nieustannie, co nie jest dobre dla silnika. Informuje najczęściej o złym składzie mieszanki, co z kolei oznacza nieprawidłowe działanie instalacji. Nie zawsze jednak tak jest. System kontroli po prostu wykrywa nietypową pracę silnika, a instalator LPG nie zamontował odpowiedniego emulatora, który ma za zadanie oszukać sterownik.Jak się zachować?Najlepiej możliwie szybko odwiedzić serwis, ale nie jest to pilne. Można kontynuować jazdę do domu lub do warsztatu. Pamiętajcie, że to jedna z tych kontrolek, która musi się zapalić na chwilę po włączeniu zapłonu i zgasnąć po włączeniu silnika.[
][h4]Kontrolka EPC[/h4]W niektórych samochodach - m.in. Grupy VW - występuje kontrolka EPC, będąca uzupełnieniem kontrolki check engine. Informuje ona o usterce elektroniki sterującej silnikiem, np. jakiegoś czujnika. Nie zapali się, kiedy na przykład wystąpi zaburzenie procesu spalania.Jak się zachować?Dokładnie tak, jak przy kontrolce check engine, czyli udać się do serwisu na diagnostykę.[][h4] kontrolka ABS[/h4]Kontrolka z napisem
ABS w okręgu oznacza nieprawidłowe działanie systemu antypoślizgowego. Ostrzega kierowcę o tym, że podczas hamowania może wystąpić poślizg kół. Zwykle oznacza awarię jednego z czujników, ale nie zawsze. Na przykład podczas jazdy z kołem dojazdowym ta kontrolka niemal zawsze się zapali, ponieważ układ rozpoznaje dużą różnicę w prędkości obrotowej kół, co interpretuje jako awarię.[ilink image lead]28771[/ilink]Jak się zachować?Należy być ostrożnym podczas hamowania, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Warto w bezpiecznym miejscu mocniej zahamować, by sprawdzić, jak zachowa się układ hamulcowy. Zazwyczaj system antypoślizgowy działa tak długo, jak pozwalają mu na to jego elementy, zatem drobna awaria nie oznacza wyłączenia ABS całkowicie.[
][h4]kontrolka ESP/VSC[/h4]Podobna do ABS kontrolka z napisem ESP lub VSC oznacza nieprawidłowe działanie systemu stabilizacji toru jazdy. Gdy się zaświeci, włącza się także kontrolka ABS. Podczas poślizgu samochód może nie pomóc kierowcy w sytuacji kryzysowej.Warto dodać, że występuje także kontrolka oznaczająca wyłączenie systemu antypoślizgowego przez kierowcę. Najczęściej ma postać ikony samochodu zostawiającego zygzakowate ślady. Zapala się także wtedy, gdy system ESP pracuje, co ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem utraty panowania nad autem.[ilink image lead]24070[/ilink]Jak się zachować?Gdy zapali się ta kontrolka, można kontynuować jazdę, ale radzę zachować ostrożność przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Warto możliwie szybko odwiedzić serwis, by sprawdzić co się zepsuło.[][h4]Kontrola klocków hamulcowych[/h4]Kontrolka informująca o konieczności sprawdzenia stanu klocków hamulcowych ma postać okręgu, ale bez żadnego napisu, z półokręgami po bokach. Oznacza, że klocki hamulcowe są zużyte, ale nie całkowicie.Jak się zachować?Należy umówić się w serwisie na kontrolę i ewentualnie wymianę klocków hamulcowych. Jazdę można kontynuować, ale warto mieć na uwadze tę informację.[
][h4]kontrolka układu kierowniczego[/h4]Kontrolka w postaci koła kierownicy zapala się zaraz po włączeniu zapłonu. Nie każde auto jest w nią wyposażone. Oznacza to, że system kontroluje układ, po czym lampka gaśnie.Jak się zachować?Przed uruchomieniem silnika kontrolka w niczym nie przeszkadza. Powinna zgasnąć po najwyżej dwóch sekundach. Jeżeli zaświeci się podczas jazdy, natychmiast zatrzymajcie auto. Zacznijcie od kontroli poziomu płynu hydraulicznego w układzie kierowniczym. Najczęściej jego niski stan powoduje zapalenie się tej kontrolki. Jazda z niskim poziomem płynu może nie tylko uszkodzić pompę wspomagania, ale także spowodować nieprawidłowe działanie układu kierowniczego.[][h4]Niskie ciśnienie w oponie[/h4]Kontrolka z ikoną opony oraz wykrzyknikiem oznacza, że w którymś z kół jest niski poziom ciśnienia w ogumieniu. Równie często zapala się wtedy, gdy awarii ulegnie któryś z czujników, ponieważ system
TPMS bywa zawodny.Rozróżniamy dwa rodzaje systemu sprawdzającego ciśnienie w ogumieniu (TPMS). Jeżeli jest to system aktywny, to na tablicy wskaźników pojawi się informacja, w którym z kół jest niskie ciśnienie, a często możecie samodzielnie to sprawdzić bez wychodzenia z auta.W systemie pasywnym nie ma czujników, które mierzą ciśnienie. Zapalenie się kontrolki niskiego ciśnienia w rzeczywistości oznacza, że któreś z kół przez dłuższy czas kręci się szybciej od innych.[ilink image lead]28040[/ilink]Jak się zachować?Jeżeli zapali się ta kontrolka, należy zatrzymać pojazd i chociaż wzrokowo ocenić ciśnienie w oponach. Przy niedużej różnicy w systemie pasywnym, różnica w ciśnieniu poszczególnych kół może być tak niewielka, że nie da się jej zauważyć, ani odczuć. Mimo to warto odwiedzić miejsce z kompresorem i sprawdzić ciśnienie dokładnie, ewentualnie korygując je.Jeżeli powietrza jest naprawdę mało, koniecznie załóżcie koło zapasowe lub dojazdowe, ponieważ jadąc z małą ilością powietrza, można zniszczyć oponę. Jeżeli nie macie w samochodzie dodatkowego koła, skorzystajcie z zestawu naprawczego.[
][h4]Niski poziom płynu chłodzącego[/h4]Żółta kontrolka z ikoną termometru zanurzonego w cieczy oznacza niski poziom płynu chłodzącego. Ostrzega ona przed możliwością przegrzania silnika, ale nie o wysokiej temperaturze jak kontrolka czerwona.Jak się zachować?Należy przy najbliższej okazji sprawdzić i uzupełnić płyn chłodzący.[][h4]Niski poziom oleju silnikowego[/h4]Kontrolka z ikoną olejarki (konewki), jeżeli jest w kolorze pomarańczowym, oznacza niski poziom oleju w silniku. Ikona może mieć także postać bagnetu olejowego.[ilink image lead]2217[/ilink]Jak się zachować?Należy bezzwłocznie zatrzymać auto i uzupełnić olej w silniku. Nie radzimy kontynuować jazdy, ponieważ poziom oleju może być już bardzo niski i zagrażać silnikowi. Lepiej dolać jakiegokolwiek oleju, niż jeździć ze zbyt małą jego ilością. Tylko w nowoczesnych silnikach Diesla z DPF trzeba wlewać wyłącznie odpowiedni olej (
niskopopiołowy), ponieważ dolewka niewłaściwego, może spowodować awarię układu oczyszczania spalin.[
][h4]Kontrolka fitra cząstek stałych[/h4]Kontrolka filtra cząstek stałych (tzw. DPF/FAP) w postaci ikony tłumika z kropkami w środku informuje o zapchanym filtrze. Może też się włączać w czasie procesu wypalania sadzy z tego urządzenia, zatem nie zawsze jest to zły symptom.Jak się zachować?Świecenie się kontrolki jest ważną informacją, ponieważ gdy się zapali, należy utrzymywać średni zakres obrotów przez pewien czas, do momentu zgaśnięcia kontrolki. Jeżeli nie gaśnie, oznacza to, że filtr jest napełniony i nie ma możliwości jego wypalenia w sposób naturalny. Wtedy trzeba się udać do serwisu przy najbliższej okazji.[ilink image lead]2449[/ilink][][h4]kontrolka świec żarowych[/h4]W samochodach z silnikami Diesla zawsze przed rozruchem włącza się kontrolka
świec żarowych, której wygląd przypomina spiralę w okręgu. Kilka sekund po włączeniu zapłonu powinna zgasnąć, co oznacza, że świece się zagrzały. Jeżeli nie gaśnie, oznacza to awarię układu lub samych świec.Jak się zachować?Normalnie nie należy się przejmować tą kontrolką, ponieważ pomimo żółtego koloru oznacza ona jedynie proces rozgrzewania świec żarowych. Dopiero gdy nie gaśnie przez dłuższy czas, udajcie się do serwisu.[ilink image lead]24689[/ilink][*][h4]Kontrolka świateł
Hamulce[/h4]Kontrolka w kształcie okręgu z wykrzyknikiem, przy którym są dwa półokręgi, to awaria układu hamulcowego. Jest to także ostrzeżenie o zaciągnięciu
hamulca postojowego, zatem nie zawsze wiąże się to z niebezpieczeństwem.Pojawia się także kontrolka informująca o zużyciu
klocków hamulcowych - dokładnie taka, jak ta, która wskazuje na konieczność kontroli. Różni się tym, że nie ma w okręgu wykrzyknika. Zwykle świeci się wcześniej na żółto, więc nie powinna was zaskoczyć.Jak się zachować?Jeżeli zapali się czerwona kontrolka hamulców, należy być bardzo ostrożnym. Może oznaczać na przykład nagły wyciek
płynu hamulcowego. Ta, która informuje o zużyciu okładzin, ostrzega przed nagłą utratą hamulców. Najlepiej zatrzymać się w najbliższym serwisie i sprawdzić stan okładzin, bo może to być również odłączenie przewodów od klocków.[ilink image lead]28144[/ilink][
][h4]Poduszka powietrzna (SRS)[/h4]Najczęściej w postaci napisu SRS lub ikonki obrazującej poduszkę powietrzną - oznacza wyłączenie lub uszkodzenie poduszki. Również informuje o odłączeniu przewodu zasilającego poduszkę powietrzną, na przykład gdy kostka jest umieszczona pod fotelem. Występuje także w kolorze pomarańczowym, co daje nam informację o prawidłowym działaniu poduszek - pod warunkiem, że kontrolka ta znika po około dwóch sekundach od włączenia zapłonu.W przypadku samochodów po wypadku, handlarze często wyłączają kontrolkę, by ukryć wadę w postaci niedziałającej poduszki powietrznej. Dlatego warto wiedzieć, że kontrolka ta zawsze się włączy po uruchomieniu zapłonu i zgaśnie po kilku sekundach.Jak się zachować?Nie trzeba przerywać jazdy. System może rozpoznać nieprawidłowość, ale nie oznacza to, że poduszka na pewno się nie otworzy. Co ciekawe, nawet jeżeli występuje przerwanie obwodu, może ona zadziałać podczas wypadku.[ilink image lead]6086[/ilink][][h4]Ładowanie akumulatora[/h4]Kontrolka w postaci
akumulatora oznacza niski poziom naładowania lub całkowity brak ładowania. Najczęściej informuje o awarii
alternatora.Jak się zachować?Jak najszybciej przerwać jazdę, stając w bezpiecznym miejscu, ponieważ w każdej chwili może zabraknąć prądu i wcześniej czy później auto zgaśnie, a wszystkie urządzenia elektryczne przestaną działać.[
][h4]Niskie ciśnienie oleju[/h4]Czerwona olejarka (konewka) oznacza niskie ciśnienie w układzie smarowania. Może to być spowodowane brakiem oleju lub awarią któregoś z elementów, np. pompy oleju. Kontrolka ciśnienia oleju musi się zapalić przed uruchomieniem silnika i zgasnąć niemal natychmiast po jego włączeniu.Jak się zachować?Należy bezwzględnie przerwać jazdę, ponieważ ta kontrolka zapala się wtedy, gdy poziom oleju znacząco spada poniżej wymaganego minimum. Często jest tak, że po zaświeceniu się kontrolki nawet nie można sprawdzić poziomu oleju, ponieważ bagnet pozostaje suchy po wyjęciu. Należy dolać olej do silnika i sprawdzić, czy kontrolka zgaśnie.[ilink image lead]25518[/ilink]Warto wiedzieć, że kontrolka ta może zapalić się na ułamek sekundy podczas hamowania lub wykonania gwałtownego skrętu. Oznacza to chwilowy spadek ciśnienia ze względu na niski poziom oleju. Pamiętajcie, by dolać go najszybciej, jak się da i do tego czasu unikać dynamicznej jazdy.Jeżeli kontrolka pali się przez sekundę lub dwie po uruchomieniu silnika, oznacza to, że macie niewłaściwy olej o zbyt dużej lepkości. Warto go jak najszybciej wymienić, ponieważ wielokrotne uruchomienie motoru z takim olejem skończy się jego przytarciem lub uszkodzeniem turbosprężarki.[][h4]Wysoka temperatura silnika