Koenigsegg Agera
W 2010 roku Koenigsegg przedstawił następcę aut z rodziny CC – model Agera. Nazwa samochodu nie jest przypadkowa i w wolnym tłumaczeniu ze szwedzkiego oznacza ‘podjęcie działania’, ‘rozpoczęcie akcji’.
W zakresie stylistyki maszyna mocno nawiązuje do starszego brata, ale jest od niego zdecydowanie ładniejsza, a jednocześnie agresywniejsza. Z przodu uwagę przyciągają niewielkie klosze, które wypełniają soczewki ksenonowych reflektorów. Do przednich świateł Agery podobne są światła wprowadzonego niedawno na rynek SRT Vipera. Koncepcja karoserii typu targa pozostała z modelu CC. Można więc zdjąć panele dachowe i schować je do niewielkiego, znajdującego się z przodu bagażnika, by cieszyć się jazdą pod gołym niebem.
Podobnie jak w przypadku poprzednika strukturę nośną stanowi monocoque z włókien węglowych, a ramy pomocnicze wykonane są ze stopów aluminium. Do ramy pomocniczej jest przykręcony m.in. silnik, który umieszczono centralnie.
Jednostka napędowa to 5-litrowa V-ósemka wspomagana nie dwoma kompresorami, jak to miało miejsce w przypadku większości model CC, tylko dwiema turbosprężarkami. Silnik uzyskuje moc 940 KM przy 7000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1100 Nm przy 5100 obr./min.
Początkowo Agera miała być dostępna z 6-biegową zautomatyzowaną skrzynią biegów o jednym sprzęgle, która miała mieć specjalny system przyspieszający zmianę biegów. Ostatecznie, po jej testach, Koenigsegg zdecydował się na skrzynię dwusprzęgłową z siedmioma biegami.
Gotowy do jazdy Koenigsegg Agera waży 1435 kg (z połową zbiornika paliwa) i do 100 km/h przyspiesza w 3,1 s. Jego prędkość maksymalna jest szacowana na 398 km/h.
W 2011 roku producent zaoferował wersję Agera R, która jest przystosowana wyłącznie do jazdy na bioetanolu E85. Dzięki temu paliwu silnik rozwija moc 1115 KM przy 6900 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 1200 Nm już przy 3300 obr./min. Dokładne dane techniczne nie są znane, ale Koenigsegg zapewnia, że prędkość maksymalna tej maszyny znacznie przekracza 400 km/h (oscyluje wokół 420 km/h), a przyspieszenie do 100 km/h trwa 2,9 s.
W 2011 roku Koenigsegg ustanowił kilka nieoficjalnych rekordów, wśród których jest próba rozpędzania i hamowania 0-320-0 km/h. Temu bolidowi zajęła ona zaledwie 24,96 s. Na razie firma ze Szwecji nie podjęła próby pobicia rekordu prędkości ustanowionego przez Bugatti.
Dla klientów w krajach, w których bioetanol nie jest popularny, Koenigsegg przeznaczył model Agera S, będący pomostem między zwykłą Agerą a Agerą R. Samochód napędzany wyłącznie benzyną charakteryzuje się mocą 1044 KM i momentem obrotowym 1100 Nm.
Od połowy 2012 roku Szwedzi oferują nieco zmodernizowane modele Agera i Agera R pod nazwą MR 2013. Poprawki w jednostkach napędowych są niewielkie i obejmują zwiększoną do 960 KM moc silnika w Agerze i podniesioną do 1140 KM moc w wersji R. Producent szacuje, że prędkość maksymalna nowej Agery R będzie bliska 440 km/h, jednak zamierza montować elektroniczny ogranicznik, który sprawi, że kierowca nie pojedzie szybciej niż 415 km/h.
Od rocznika 2013 Agera jest pierwszym w historii seryjnie produkowanym samochodem dopuszczonym do ruchu drogowego, który będzie można wyposażyć w całkowicie kompozytowe felgi. Obręcze cechujące się tą samą wytrzymałością co odlewane ze stopów metali lekkich są przy tym lżejsze od nich o około 40%. Poprawia to prowadzenie samochodu, bo nowe felgi redukują masy nieresorowane.
W wyposażeniu seryjnym Koenigseggów Agera, podobnie jak w poprzedniku, znajdują się m.in. klimatyzacja oraz zawieszenie z komponentami firmy Öhlins, które ma funkcję unoszenia karoserii o kilkadziesiąt milimetrów.