Škoda – wszystko to, co ważne

Škoda – wszystko to, co ważne

Kamil Kobeszko
29 lipca 2020

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Konstruowanie samochodów to nie tylko czysta inżynieria, ale także zaszywanie w rozwiązaniach, detalach i funkcjonalnościach cech, które zebrane w jedność budują DNA marki i sprawiają, że wyróżnia się pośród tłumu innych. W trakcie tak złożonej i długiej historii Škody narodziły się zalety, które dziś decydują o sukcesie i wysokiej sprzedaży aut spod znaku skrzydlatej strzały.

Obraz

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Ochrona podróżnych zawsze stała na pierwszym miejscu wartości, które przyświecają podczas budowania kolejnych modeli. Wykorzystanie nowoczesnych materiałów oraz stałe udoskonalanie konstrukcji powoduje, że każda nowa generacja jest bezpieczniejsza od swojego poprzednika.

To zasługa także zmian technologicznych procesu projektowania – nieustanne powiększanie możliwości obliczeniowej komputerów i rozwój sztuki modelowania analiz wytrzymałościowych sprawiają, że obecnie każdy nowy model przechodzi pełne testy zderzeniowe jeszcze przed wyprodukowaniem pierwszych egzemplarzy. Dzięki temu do klienta dociera pojazd sprawdzony w najtrudniejszych symulacjach zderzeniowych, co zwiększa ochronę bierną jego pasażerów.

Adaptacyjny tempomat z funkcją radaru, lidarem i systemem odczytującym znaki drogowe stanowi część aktywnych systemów bezpieczeństwa Škody
Adaptacyjny tempomat z funkcją radaru, lidarem i systemem odczytującym znaki drogowe stanowi część aktywnych systemów bezpieczeństwa Škody© Fot. Materiały prasowe Škoda

To jednak nie wszystko, bo stale poszerza się oferta aktywnych systemów bezpieczeństwa – wszystkie modele Škody są w nie wyposażone, aby zapewniać najwyższy dostępny poziom bezpieczeństwa. Ostrzeganie o pojeździe w martwym polu (Blind Spot Detection), aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control), czy system utrzymujący auto w obrębie pasa ruchu (Lane Assist), to rozwiązania, które zdecydowanie zmniejszają liczbę niebezpiecznych sytuacji drogowych, zwłaszcza na trasach szybkiego ruchu.

W mieście, przed kolizjami i potrąceniem pieszych, chronią systemy automatycznego hamowania. Podczas skrętów układ doświetlania wewnętrznej strony zakrętu oświetla prawą stronę przejścia dla pieszych – dając możliwość wcześniejszego ich zauważenia.

Aktywne światła zapobiegające oślepianiu innych użytkowników drogi
Aktywne światła zapobiegające oślepianiu innych użytkowników drogi© Fot. Materiały prasowe Škoda

Niezależnie od rodzaju trasy, o bezpieczeństwo dbają nowoczesne układy oświetlenia w technologii LED, które potrafią dostosowywać strumień świetlny do warunków i zmieniać rodzaj świateł z mijania na drogowe. Szerokie jest także zastosowanie napędu na cztery koła – to rozwiązanie, które zwiększa przyczepność na każdej nawierzchni.

Wszystkie rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo sprawdzić można na autodromie Škoda Auto Szkoły – marka od lat angażuje się w inicjatywy, które pomagają uzmysłowić kierowcom prawa fizyki jazdy oraz ćwiczyć sposoby opanowania auta w trudnych drogowych sytuacjach. Dobre wyszkolenie kierowcy, w połączeniu z dopracowaną konstrukcją, naszpikowaną systemami bezpieczeństwa, stanowi najlepszą ochronę przed wypadkami.

Manual czy skrzynia dwusprzęgłowa?
Manual czy skrzynia dwusprzęgłowa?© Fot. Materiały prasowe Škoda

Osiągnięcia historii przekute w nowoczesne rozwiązania

125 lat historii pokazuje, że nie można jedynie powielać dostępnych rozwiązań, bo kluczem do sukcesu jest rozwój i definiowanie na nowo tego, co już wymyślono. Škoda swoją gamą modeli stara się trafiać do klienta nowoczesnością, czerpiącą z tradycji dopracowywania i zmieniania istniejących rozwiązań.

Adaptacyjne zawieszenia, bogate w funkcje systemy multimedialne oraz oszczędne i dynamiczne silniki z turbodoładowaniem – dziś znajdziemy to w wielu egzemplarzach z logiem Škody na masce. Cała ta technologia jest opakowana w maksimum funkcjonalności, bo przecież istnieje dla komfortu użytkownika. Nowe rozwiązania w zawieszeniu poprawiają wygodę jazdy i pozwalają łatwiej opanować auto w sytuacji ekstremalnej, a silniki udoskonalane są po to, by zużywały mniej paliwa i były maksymalnie efektywne.

Škoda Fabia w wersji Monte Carlo
Škoda Fabia w wersji Monte Carlo© Fot. Materiały prasowe Škoda

Dokładnie tak samo jest z automatycznymi skrzyniami biegów, które są zaawansowaną konstrukcją z dwoma sprzęgłami (DSG), co pozwala z jednej strony obniżyć zużycie paliwa i uzyskać dobre wyniki przyspieszenia (zawsze optymalnie dobrane przełożenie i szybka ich zmiana), z drugiej zwiększyć komfort jazdy brakiem konieczności ręcznej zmiany.

Design – sztuka użyteczna

Podobnie jest z nadwoziem – atrakcyjny design musi iść w parze z walorami funkcyjnymi. Dlatego ostrze przetłoczenia karoserii są z jednej strony miłe dla oka, z drugiej budują doskonałość aerodynamiczną, która wpływa na osiągi i zużycie paliwa.

Najnowsza Octavia w wersji COMBI
Najnowsza Octavia w wersji COMBI© Fot. Materiały prasowe Škoda

Forma musi podążać za funkcją, dlatego nowoczesne sylwetki modeli Octavia czy Superb kryją ogromnych rozmiarów wnętrza, które mieszczą komplet pasażerów oraz cały ich bagaż. Škoda udowadnia tym samym, że można zbudować przestronne i rodzinne auta, które po prostu dobrze wyglądają.

W trend łączenia designu z praktycznością wpisuje się gama SUV-ów. Kodiaq, Karoq czy Kamiq to modne karoserie ze zwiększonym prześwitem oraz podwyższona funkcjonalność – wyższy prześwit przydaje się zarówno w mieście (krawężniki) jak i podczas wycieczek w nieznane, gdzie nierówności nie stanowią dla nich przeszkody nie do pokonania. Nadwozia pełne stylizacyjnych smaczków można doskonale dopasować do preferencji – zarówno lakierami jak i dodatkami. W końcu dzielność nie musi oznaczać braku uroku.

Škoda Karoq w wersji Scout
Škoda Karoq w wersji Scout© Fot. Materiały prasowe Škoda

Przestronność i funkcjonalność

Czeska marka przyzwyczaiła nas, że jej modele są ponadprzeciętnie przestronne w stosunku do konkurencji. Często mówi się, że są pomiędzy segmentami, czyli oferują miejsce wewnątrz z aut większych, ale ceną i rozmiarami zewnętrznymi pozostają w segmencie niższym. Poukładane projekty kabiny pokazują, że można zmieścić wiele w bardzo kompaktowym nadwoziu.

Model Fabia zachowuje krótkie nadwozie, a we wnętrzu mieści komfortowo dwójkę dorosłych i dwójkę dzieci. Większe modele również starają się dawać więcej niż się od nich oczekuje. Octavia, Superb czy Kodiaq mają tak pokaźne możliwości przewozowe, że zaspokoją potrzeby nawet najbardziej wymagających.

Wykorzystanie tej przestrzeni ułatwiają autorskie rozwiązania funkcjonalne.

Wersja Monte Carlo to zmienione zawieszenie i sportowe akcenty stylizacyjne - na zdjęciu model Scala
Wersja Monte Carlo to zmienione zawieszenie i sportowe akcenty stylizacyjne - na zdjęciu model Scala© Fot. Materiały prasowe Škoda

Systemy aranżacji przestrzeni bagażowej (siatki, haczyki, szyny, podwójne podłogi i schowki) pozwalają sprawnie poukładać wszystkie potrzebne pakunki, co dodatkowo podnosi wrażenie przestronności. Podział na poszczególne strefy załadunku ułatwia znalezienie potrzebnej rzeczy w zapakowanym samochodzie. Załadunek ułatwia także otwierania bagażnika przesunięciem nogi pod zderzakiem – tak, by z pełnymi rękami od razu położyć wszystko do wnętrza, bez ręcznego otwierania klapy.

W modelach Škody spopularyzowano rozwiązania, które są niesłychanie przydatne w codziennym użytkowaniu, a nie są stosowane u konkurencji. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa jest zawsze pod ręką, podobnie jak parasol schowany w dedykowanej kieszeni w drzwiach. Gdy dodamy do tego proste, ale skuteczne, uchwyty na bilety parkingowe czy nowatorskie schowki - takie, jak kieszenie w bokach siedzeń, to otrzymamy obraz auta, które jest po prostu dobrze zaprojektowane, z myślą o pasażerach.

Škoda to matka wszystkich praktycznych rozwiązań, jakie możemy sobie wyobrazić na pokładzie naszych samochodów
Škoda to matka wszystkich praktycznych rozwiązań, jakie możemy sobie wyobrazić na pokładzie naszych samochodów© Fot. Materiały prasowe Škoda

W najnowszej odmianie Octavii zadebiutowało także rozwiązanie zasilania urządzeń montowanych na przedniej szybie z portu USB umieszczonego nad lusterkiem wstecznym – minimalizuje to ograniczanie widoczności i rozpraszanie uwagi wiszącym z urządzenia kablem. Podpięcie rejestratora jazdy czy telefonu jeszcze nigdy nie było tak proste. Analogicznie z uchwytami na tablety, które umożliwiają zamocowanie ich na zagłówkach przednich siedzeń tak, by pasażerowie tylnej kanapy bezpiecznie z nich korzystali.

Sporty motorowe to poligon doświadczalny dla nowych rozwiązań

Bogata tradycja startów aut Škody w rajdach (m.in. Octavia WRC, Fabia WRC, Fabia S2000, Fabia R5) i sukcesy tam odnoszone stanowią o sportowym dziedzictwie marki, które znajduje swoje odzwierciedlenie w autach drogowych. Rozwiązania, które w pierwszej kolejności wpływają na ucinanie kolejnych ułamków sekund na rajdowych trasach później wpływają na doskonalenie prowadzenia i zwiększenie osiągów odmian seryjnych.

Rekordowe okrążenia po północnej pętli Nurburgringu. Za kierownicą Sabine Schmitz
Rekordowe okrążenia po północnej pętli Nurburgringu. Za kierownicą Sabine Schmitz© Fot. Materiały prasowe Škoda

To dlatego Kodiaq RS jest najszybszym siedmiomiejscowym autem typu SUV na torze Nurburgring, a Octavia RS to jedna z najbardziej lubianych przez klientów wersji. Dodatkowo, chcąc uczcić znamienitą historię związaną ze sportem, Škoda postanowiła podzielić się emocjami z klientami i zbudować odmiany Sportline i Monte Carlo, które nawiązują do rajdowych sukcesów, ale można je mieć w wielu, także słabszych, odmianach silnikowych.

Dzięki temu gama sportowych modeli jest całkowicie komplementarna – modele RS dla osób z benzyną we krwi oraz linie stylizacyjne, które potrafią połączyć oszczędną jazdę do pracy z przyjemnością prowadzenia auta usportowionego.

Monitor przepływów energii w hybrydowej Škodzie Superb iV
Monitor przepływów energii w hybrydowej Škodzie Superb iV© Fot. Materiały prasowe Škoda

Troska o ekologię

Zmniejszanie obciążeń środowiskowych to odpowiedzialność, dlatego stanowi fundament projektowania nowych modeli oraz budowy infrastruktury potrzebnej do ich wyprodukowania. W fabrykach poświęca się mnóstwo uwagi na optymalizację zużycia energii i wody. Zmniejsza się także użycie związków organicznych, emisję CO2 i odpady – tak, by w jak najmniejszy sposób obciążać planetę.

Podkreślając dążenie ku ekologii Škoda zmodyfikowała także salony dealerskie i serwisy, aby nowoczesna architektura i oferowane tam usługi były przyjazne dla przyrody, a zużyte części i płyny eksploatacyjne poddawane utylizacji. Pomysłem zaszczepienia ekologii w głowach pracowników jest program sadzenia drzew, w którym pracownicy mogą sami wybrać miejsce, gdzie posadzą nową roślinę – od 2007 roku urosło tym sposobem 730 000 drzew.

Škoda Octavia i Octavia Combi
Škoda Octavia i Octavia Combi© Fot. Materiały prasowe Škoda

Kulminacją takiego podejścia jest zaprojektowanie nowych aut w taki sposób, by mogły być użytkowane możliwie ekologicznie. Stąd tak wielki udział materiałów poddanych recyklingowi i projektowanie aut z myślą o ich późniejszej utylizacji. Wydajne silniki pozwalają zmniejszać emisję spalin oraz zużycie paliwa, a coraz większy udział technologii hybrydowej i elektrycznej to kierunki, które będą intensywnie rozwijane w przyszłości.

W salonach można już wybrać hybrydowy model Superb iV, który naładujemy z gniazdka, a na jesieni dostępna będzie hybrydowa Octavia iV. W najbliższych latach marka skupi się na zaprezentowaniu całej gamy elektrycznych modeli, które pozwolą stać na czele wyścigu elektromobilności, a dodatkowo będą oferowały rozwiązania związane z jazdą autonomiczną. Pierwszym takim samochodem będzie najnowszy SUV marki - Enyaq.

Całkowicie elektryczny model Enyaq - tu jeszcze w kamuflażu
Całkowicie elektryczny model Enyaq - tu jeszcze w kamuflażu© Fot. Materiały prasowe Škoda

Kombinacja najlepszych cech – teraz w specjalnej, urodzinowej ofercie

Nie jest prosto zamknąć wszystkie idee w jednym samochodzie. Tym, co najbardziej odróżnia Škodę od konkurentów, jest to, że potrafi czerpać po trochu z każdej z dziedzin i zaoferować klientom auta, które z jednej strony spełniają wszystkie ich podstawowe potrzeby (są przestronne i funkcjonalne), z drugiej dynamiczne i wydajne.

To wszystko przy trosce zarówno o ochronę pasażerów jak i środowisko, by nie zostało nadmiernie wyeksploatowane działalnością człowieka. Trudna sztuka godzenia pozornych sprzeczności – jak troska o przyrodę z ambicjami sportowymi, może się udać, czego najlepszym dowodem jest hybrydowa i naprawdę szybka, a z drugiej strony w pełni rodzinna i funkcjonalna Octavia RS iV.

Wszystkie generacje Octavii RS obok siebie
Wszystkie generacje Octavii RS obok siebie© Fot. Materiały prasowe Škoda

Nigdy nie było lepszej okazji, by przekonać się na własnej skórze jak wartości, wpisane w DNA marki, wplecione są w rozwiązania dostępne w modelach z oferty wyprzedażowej. Upusty – aż do 18 500 zł, atrakcyjne warunki finansowania (kredyty i leasingi, także te, gdzie spłaca się tylko utratę wartości samochodu) oraz pakiety serwisowe w cenie auta – to wszystko czeka na zainteresowanych.

Niezależnie od tego, które z cech uznajemy dla nas za najbardziej istotne, możemy od ręki kupić nową Škodę i wybrać wersję, która najbardziej nam pasuje – auta dostępne są u dealerów, a mnogość wersji (w tym sportowych, dobrze wyposażonych w układy bezpieczeństwa albo z napędem 4x4) jest imponująca. Trudno nie znaleźć czegoś dla siebie i nie być zadowolonym z użytkowania – w końcu uśmiech na twarzy klienta jest tym, co od 125 lat jest dla marki najważniejsze.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (5)