Škoda Octavia RS 245: hot hatch nie do końca. Po prostu szybka skoda
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
To nie tylko najmocniejsza Octavia i jednocześnie najszybsza Škoda jaka kiedykolwiek powstała. RS 245 to również samochód tak wszechstronny, że łatwo zapomnieć o jego sportowych genach.
Škoda Octavia RS 245 - test, opinia
Czy Octavia jest hot hatchem? Nawet jeśli nosi oznaczenie RS, to rodzaj nadwozia pozwala powątpiewać. Myśląc hot hatch, widzimy klasycznego hatchbacka, a tu mamy liftbacka. To nic. Niebawem będzie miała konkurenta w postaci Hyundaia i30 N Fastback. Należy do klasy kompaktów, a silne powinowactwo z Golfem GTI pozwala zakwalifikować Octavię do tzw. klasy hot hatch.
Škoda Octavia RS 245 jest spokrewniona z Golfem GTI Performance. Testowy egzemplarz ma napęd na przednią oś oraz skrzynię DSG z siedmioma przełożeniami. Manual też jest dostępny i obniża cenę o 8000 zł, ale to jedyny szybki kompakt, do którego bardziej pasuje automat. I choć jest to najmocniejsza kompaktowa Škoda, to jest jednocześnie najsłabszym kompaktowym hot hatchem na rynku.
Konkurenci oferują silniki o mocy 260 KM i wyższej. Biorąc pod uwagę tylko samochody z przednim napędem, Octavii daleko do rekordzistów takich jak Seat Leon Cupra R czy Honda Civic Type R. Brakuje jej 30 KM do i30 N Performance czy 35 do Megane R.S. Nie jest to jednak żaden problem.
Ciasno zestopniowana i szybka przekładnia oraz solidna porcja momentu obrotowego – 370 Nm przy 1600-4300 - i tak generują przyspieszenie do setki w czasie 6,6 s, a subiektywnie dają osiągi na właściwym poziomie. Choć silnik 2.0 TSI nie wciska mocno w fotel od średnich obrotów, to liniowe, mocne przyspieszenie od samego dołu sprawia, że jest ono porównywalnie z mocniejszymi konkurentami.
I tak przednia, dobrze zeszperowana elektronicznie oś nie do końca radzi sobie na dwóch pierwszych, a gdy jest mokro, także na trzech pierwszych biegach. Opony Pirelli P Zero nie dają takiej trakcji na starcie, jakiej można by się spodziewać, ale ujawniają inne talenty, o których za chwilę. Trochę marnują natomiast potencjał systemu launch control.
Jedynym zgrzytem w zespole napędowym jest kickdown. Trwa bardzo długo, nawet w ustawieniu sportowym. Po wciśnięciu pedału gazu trzeba wyraźnie odczekać, skrzynia zbija bieg odpowiednio do prędkości i dopiero następuje przyspieszenie. Jakby chciała zrobić nam kawał i zaskoczyć. I choć obiektywnie jest to wada, to łatwo się domyślić, dlaczego tak jest - ochrona skrzyni biegów przed nadmiernym zużyciem. Potem zmienia przełożenia szybciej niż jakikolwiek manual, dobrze dobierając je do sytuacji na drodze. Nie zaskakuje w skręcie nagłą zmianą biegu.
Z drugiej strony, akurat tu nie ma typowej ostatnio dla DSG tendencji do "zamulania" przy ruszaniu czy też do korzystania z nadmiernie niskich obrotów nawet w trybie Eco. Swoją drogą w tym ustawieniu jest tryb żeglowania, działający świetnie.
Jeśli chodzi o wrażenia akustyczne, to uważam, że są na niezłym poziomie. O niebo lepsze od Peugeota 308 GTI czy nieco przesadzonych popierdywań Golfa GTI z DSG. Jednak nie jest to coś, co robi szał. Strzału z wydechu niestety nie uświadczyłem.
Do podwozia trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia, bo w zakresie, w jakim ma być sportowe, spełnia wszelkie oczekiwania. Amortyzatory nie są adaptacyjne, zatem ich zestrojenie jest wynikiem kompromisu. Układ jezdny trzyma auto w ryzach, opony pirelli dają dokładną informację o poziomie przyczepności i poślizgu, a układ kierowniczy choć pracuje lekko, pozwala dobrze sterować przednią osią. Szpera z kolei sprawdza się w skręcie, a jej spięcie jest na tyle mocne, by dało się jej zaufać na wyjściu. W tej całej układance brakuje tylko dwóch elementów.
Życzyłbym sobie większej przyczepności przy hamowaniu, ale to nic. Prędzej widziałbym wyłącznik systemu ESC. I nie chodzi o to, bym go używał nie wiadomo jak często, w zupełności wystarcza tryb sportowy, ale jednak to odróżnia gorące od tylko ciepłych hatchbacków, że w tym pierwszych da się ESC wyłączyć.
Mimo to tryb Sport pracuje bardzo dobrze. Pozwala na poślizg, nawet tylnej osi i wyraźnie wspomaga, a nie przeszkadza. Octavię RS 245 prowadzi się lekko i bez stresu, a łatwe wyczucie poziomu przyczepności przypomina jazdę po trochę śliskiej nawierzchni. Wszystko dzieje się subtelnie, a poślizg pojawia się powoli, jakby dawał czas nawet kierowcom bez refleksu. To sprawia, że najszybsza Škoda w historii jest jednocześnie samochodem sportowym dla tych, którzy nie do końca potrafią jeździć i nie mają jednocześnie bardzo wysokich wymagań odnośnie szybkości. Bo jedno jest pewne - Octavia RS245 nie jest tak szybkim autem jak konkurenci.
Mistrz w jednej kategorii
Nie znam innego samochodu tej klasy o tak wysokiej wszechstronności i przydatności na co dzień. Tak dużej, ze trudno w ogóle porównać ją do konkurentów.
Pamiętacie moją skalę klasyfikacji hot hatchy przytoczoną przy okazji testu Peugeota 308 GTI? 10 to samochód maksymalnie sportowy, nieprzydatny na co dzień, a 1 to jego przeciwieństwo - wybitny daily car o niesportowym charakterze. Przy czym żadna z ocen nie jest obiektywna i nie ma tu lepszych czy gorszych.
W tej klasyfikacji przyznaję Octavii RS245 ocenę 2, bo 1 mają takie auta jak Octavia RS TDI czy Golf GTD. Jest samochodem tak cywilizowanym, że najbardziej pasującym do niej określeniem jest po prostu „szybka skoda”.
Zawieszenie daje sporo komfortu, a kabina jest bardzo dobrze wyciszona. Byłoby jeszcze wygodniej, gdyby 19-calowe obręcze zamienić na 18-calowe z tą samą średnicą całego koła. Podczas normalnej jazdy w trybie comfort czy eco, w ogóle nie ma się wrażenia prowadzenia hot hatcha. Co więcej, bardzo niskie jest zużycie paliwa.
Rekordowo niskie spalanie na autostradzie - 8,3 l/100 km - czy przy prędkości 90 km/h - 5.0 l/100 km - nie wymaga komentarza. Podczas normalnej jazdy z okazjonalnym wykorzystaniem osiągów nie przekroczyłem 7,5 l/100 km. Taka wartość jest praktycznie nie do osiągnięcia w żadnym z testowanych przeze mnie w tym roku hot hatchy segmentu C.
O takich oczywistościach jak przestronność kabiny czy ogromna pojemność bagażnika chyba nawet nie trzeba mówić - Octavia jest klasą samą dla siebie w segmencie. Fotele pomimo mocniejszego profilu oraz zintegrowanych zagłówków są wygodne, a pozycja za kierownicą wyśmienita. Gdybym miał sobie czegoś życzyć, to lepszego spasowania elementów wnętrza lub wyższej sztywności nadwozia, bo na nierównościach słychać trzeszczące tworzywa.
Po liftingu Octavia dostała kilka systemów bezpieczeństwa, takie jak asystent pasa ruchu czy monitoring martwego pola. Nie każde auto konkurencji ma te rozwiązania, choćby za dopłatą.
Całość wraz z ceną wynoszącą 130 420 zł czyni z Octavii RS 245 wybitne auto codzienne w tym coraz obszerniejszym gronie szybkich hatchbacków. Szybkim, ale ekonomicznym, dobrze jeżdżącym a komfortowym, no i rzecz jasna bardzo przestronnym. Nic dziwnego, że tatusiowie się nad nią zastanawiają.
Moja opinia o Škodzie Octavii RS245:
RS 245 to po prostu nieco lepiej wyposażona Octavia RS, która nie różni się osiągami czy charakterem. Za ponad 13 tys. zł różnicy można skonfigurować po swojemu zwykłego RS-a i mieć auto równie atrakcyjne jak RS245, albo zamówić sportowy układ wydechowy i mieć więcej charakteru. Moim zdaniem zbyt duża różnica w cenie, a za mała w mocy, by było się czym ekscytować, co nie zmienia faktu, że to porządny kawał samochodu. Szybki? Tak. Hot? Raczej nie.
- Cichy i bardzo ekonomiczny napęd
- Duża przestronność kabiny i bagażnika
- Ogromna funkcjonalność i przydatność na co dzień
- Pozycja za kierownicą i wygoda
- Trochę za słabe wykończenie wnętrza
- Problem z trakcją przy szybkim starcie
- Za mało charakteru, by nazwać ją hot hatchem
- Zbyt wysoka cena w porównaniu ze zwykłą Octavią RS
Škoda Octavia RS 245 - dane techniczne, spalanie
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, turbo | |
Rodzaj paliwa: | benzyna | |
Ustawienie: | poprzeczne | |
Objętość skokowa: | 1984 cm3 | |
Moc maksymalna: | 245 KM przy 5000-6700 obr./min | |
Moment maksymalny: | 370 Nm przy 1600-4300 obr./min | |
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, automatyczna DSG | |
Typ napędu: | przedni | |
Hamulce przednie: | tarczowe wentylowane | |
Hamulce tylne: | tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | kolumny MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | wielowahaczowe | |
Koła, ogumienie: | 225/35 R19 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | liftback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1445 kg | |
Ładowność: | 542 kg | |
Długość: | 4689 mm | |
Szerokość: | 1814 mm | |
Wysokość: | 1448 mm | |
Rozstaw osi: | 2680 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Pojemność bagażnika: | 590 / 1580 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 6,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,3 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,3 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,4 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (autostrada): | b.d. | 8,3 l/100 km |
Emisja CO2: | 146 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | nie testowany | |
Cena: | ||
RS 245 liftback od: | 130 420 zł | |
RS 245 Combi od: | 135 700 zł | |
RS (230 KM) od: | 116 860 zł |