Hyundai w Polsce, czyli droga usłana sukcesami
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
To niesamowite, że w tak trudnych czasach dla branży motoryzacyjnej Hyundai bije kolejne rekordy popularności. W czym tkwi sukces koreańskiej marki? Z pewnością w nowoczesnej gamie zelektryfikowanych SUV-ów.
W motoryzacji panują trudne czasy. Pandemia oraz wojna za naszą wschodnią granicą sprawiły, że przerwane zostały łańcuchy dostaw kluczowych komponentów, co uderzyło w fabryki największych producentów samochodów. Tym bardziej zaskakujące są raporty Hyundai’a, który podsumował ostatnie kilkanaście miesięcy swojej sprzedaży na polskim rynku – wynika z nich, że mimo przeciwności Koreańczycy biją kolejne rekordy popularności i rosną wbrew rynkowym spadkom.
Dlaczego Polacy tak tłumnie odwiedzają salony Hyundai’a? Powody są co najmniej trzy. Z jednej strony koreańska marka wprowadziła ostatnio nową generację większości swoich samochodów, które dziś wyróżniają się na rynku ciekawym designem oraz nowoczesnymi technologiami. Średnia obecności nowych aut na rynku to około 18 miesięcy, co przy 7-8-letnim cyklu sprzedaży oznacza bardzo „świeżą” paletę modeli. Do tego dochodzi fakt, że Hyundai oferuje kierowcom samochody typu SUV w każdym popularnym segmencie, a także, że większość z nich oferowanych jest z zelektryfikowanymi napędami – jako hybrydy, a nawet modele w pełni elektryczne.
W 2021 roku marka Hyundai zajęła 5. miejsce na liście najpopularniejszych producentów w Polsce, a udział sprzedaży ich samochodów w rynku sięgnął poziomu 6%. W zeszłym roku w naszym kraju zarejestrowano aż 26 838 nowych aut tej marki, co oznacza wzrost o 8 434 sztuk w porównaniu do roku ubiegłego. Dzięki takim liczbom marka była najszybciej rosnącą spośród najpopularniejszej „10” producentów w Polsce, osiągając wzrost o rzadko spotykane 46%. Oznacza to 10-krotnie większy wzrost popularności niż w 2020 roku!
O sile sprzedaży Hyundai’a stanowią modele-bestsellery, takie jak i30, będące ikoną marki. Jednak coraz większy udział mają także SUV-y. Najpopularniejszym modelem marki był nowy TUCSON, bardzo nowoczesny SUV wyróżniający się charakternym designem i futurystycznymi funkcjami. Świetny wynik osiągnął także model BAYON, czyli miejski SUV, który trafił do klientów w liczbie 564 egzemplarzy. Przy czym model ten był wtedy oferowany tylko kilka miesięcy, a swój pełny sezon sprzedażowy zaliczy dopiero w 2022 roku. Wynik ten z pewnością będzie większy.
Dla Hyundai’a – marki planującej osiągnąć do 2045 roku neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, w myśl ich programu „Postępu dla ludzkości” – bardzo ważne są również samochody z nowoczesnymi, zelektryfikowanymi napędami. Już dziś w gamie marki znajdują się tzw. miękkie hybrydy, czyli auta z 48-woltową instalacją elektryczną (MHEV), do tego dochodzą sprawdzone hybrydy (HEV), zaawansowane hybrydy plug-in (PHEV), modele w pełni elektryczne (BEV) oraz auta zasilane energią z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV).
W każdej z wymienionych klas pojazdów Hyundai oferuje nowoczesne samochody typu SUV. Na rynku świetnie radzi sobie model IONIQ 5, przy którego zakupie można teraz otrzymać nawet 27 000 zł dofinansowania w programie „Mój Elektryk”. Łącznie w 2021 roku marka dostarczyła klientom w Polsce 5884 samochody z zelektryfikowanym napędem, które stanowią dziś już 20% całej sprzedaży Hyundai’a! W przypadku modelu TUCSON modele zelektryfikowane stanowią nawet 40% sprzedaży, w największym SUV-ie, Santa Fe – aż 80%
Świetne wyniki w zeszłym roku sprawiają, że w sezonie 2022 poprzeczka jest zawieszona jeszcze wyżej. Można było się spodziewać, że pobicie wspomnianych wyników będzie zbyt trudne, ale nic z tego – już w styczniu marka osiągnęła wzrost sprzedaży o 33%, mimo spadku sprzedaży całego rynku samochodów. Co więcej, bestsellerem ponownie został rodzinny SUV TUCSON, którego sprzedaż wyniosła o 63% więcej niż przed rokiem, czyniąc go jednym z najpopularniejszych nowych samochodów w Polsce.
Zresztą wyniki ze stycznia były tylko przedsmakiem do tego, co widzieliśmy w całym pierwszym kwartale 2022 roku – rynek samochodów w Polsce zanotował aż 13-procentowy spadek sprzedaży, a w tym czasie idący jak burza Hyundai zaliczył rekordowy czas, dostarczając klientom o 25% więcej samochodów niż w tym samym okresie rok wcześniej. To sprawiło, że udział koreańskiej marki w polskim rynku zwiększył się do aż 6,5%. Główną rolę grają w tym oczywiście SUV-y i samochody zelektryfikowane – tych drugich Hyundai dostarczył do klientów przeszło 1000 egzemplarzy!
Obok modeli znanych na rynku od lat, jak popularne ELANTRA, i20 czy i30, w gamie Hyundai’a jest też coraz więcej SUV-ów – wystarczy wymienić miejskiego BAYON-a, kompaktowy model KONA, rodzinnego TUCSON-a, luksusowe SANTA FE czy elektrycznego IONIQ-a 5. Kilka z tych modeli niedawno pojawiło się na rynku, więc ich sprzedaż będzie w kolejnych kwartałach tylko przyspieszała – przykładem niech będzie model ELANTRA, który debiutował na rynku w zeszłym roku, a w sezonie 2022 zaliczył już 5-krotny wzrost popularności.
Słowem podsumowania trzeba przyznać, że dziś na rynku samochodów dominują dwa trendy – stały wzrost popularności SUV-ów i crossoverów, a także „boom” na modele zelektryfikowane. Fakt, że koreańska marka ma za sobą (i przed sobą zapewne też) rekordowe miesiące, jest tego potwierdzeniem, ponieważ niewiele firm postawiło na SUV-y i elektryfikację swojej gamy w takim stopniu, jak Hyundai. Inny dowód? Marka ma w swojej ofercie również model NEXO, elektrycznego SUV-a zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi, czyli model, jakiego nie oferuje nikt inny. A jego sprzedaż? Na tyle dobra, że zapewniła Hyundai’owi miano lidera technologii wodorowej na polskim rynku. Można być pewnym, że przy tak zaawansowanej gamie samochodów, Hyundai wyraźnie zaznaczy swoją obecność na liście najpopularniejszych samochodów w 2022 roku.