Samochody używaneFiatUżywany Fiat Grande Punto - typowe awarie i problemy

Używany Fiat Grande Punto - typowe awarie i problemy

Samochody segmentu B wcale nie muszą być nudne co udowodnił Fiat Grande Punto. To bez wątpienia jedno z najciekawszych aut tej klasy, które raz na zawsze zerwało z wizerunkiem nieciekawej blaszanej puszki dla kapeluszników.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak

25.06.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Fiat Grande Punto zadebiutował w 2005 roku we Frankfurcie, rok po premierze do oferty dołączyła wersja 5-drzwiowa. Na niektórych rynkach dostępna była też odmiana Cabrio. W 2007 roku do salonów trafiły usportowione warianty Abarth oraz Abarth EsseEsse.

Rok później w aucie przeprojektowano kokpit, a pod maską zagościły nowe silniki. W 2009 roku u dealerów pojawiło się Punto Evo, jednak Fiat nie zdecydował się na wycofanie z produkcji modelu Grande Punto i obecnie można kupić obydwa te auta. Pod maską Grande Punto znajdziemy kilka motorów benzynowych i jeden zasilany gazem CNG:

  • R4 1,2 (65 KM)
  • R4 1,4 CNG (70 KM)
  • R4 1,4 (77 KM)
  • R4 16V 1,4 (95 KM)
  • R4 16V 1,4 T-Jet (120, 155 - 180 KM)

W palecie silnikowej nie zabrakło także diesli z rodziny Multi-Jet:

  • R4 16V 1,3 (75- 90 KM)
  • R4 16V 1,6 (120 KM)
  • R4 16V 1,9 (120- 130 KM)

W Fiacie Grande Punto napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej bądź 5-stopniowego automatu. Które silniki warto polecić? Pewnie Was to nieco zadziwi, ale spośród motorów benzynowych każdy z nich jest godny uwagi z wyjątkiem 77-konnej jednostki o pojemności 1,4 litra gdzie dochodzi do uszkodzenia czujnika faz rozrządu. Jeżeli zdecydujemy się na 95-konny silnik to warto regularnie kontrolować poziom oleju, 16-zaworowy motor 1,4 potrafi czasem spalić jego większe ilości.

Zwolennikom diesli polecamy przede wszystkim odmianę o pojemności 1,9 litra, która zapewnia dobrą dynamikę i jest nieco tańsza w utrzymaniu niż wariant 1,6 wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Warto również dodać, że zarówno jednostka wysokoprężna 1,4 jak i 1,6 (oprócz kłopotów z filtrem DPF) nie powinny sprawiać większych problemów. W niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii układu wspomagania Dual Drive.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto© mat. prasowe / Fiat

Najsłabszym punktem Fiata jest jednak zawieszenie, w którym bardzo szybko wybijają się łączniki stabilizatora oraz górne łożyska kolumn McPhersona, nietrwałe są również amortyzatory. Użytkownicy Grande Punto skarżą się na niechlujne spasowanie tylnych drzwi, które ocierają o wewnętrzną część tylnego nadkola wycierając lakier.

W aucie nie brakuje też innych niedoróbek: we wnętrzu z przycisków schodzi lakier, tylne lampy parują, spryskiwacze przedniej szyby pryskają pod wycieraczki, zacinają się klamki tylnych drzwi, a niemal każde zarysowanie lakieru kończy się także jego odpryśnięciem.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto© mat. prasowe / Fiat

W niektórych autach dochodzi do uszkodzenia uszczelki tylnej szyby, w konsekwencji do środka wlewa się woda. Nieszczelne są również nadkola przednich kół, co powoduje przedostawanie się do komory silnika piachu i błota. W autach z początku produkcji podczas skręcania z kolumny kierowniczej dochodziły głośne stuki, przyczyną takiego stanu rzeczy był wadliwy wał kierowniczy.

Na szczęście producent zachował się odpowiedzialnie i ogłosił akcję serwisową. Głośny hałas podczas hamowania na nierozgrzanych hamulcach to oznaka przerdzewiałych bębnów hamulcowych, zwykle pomaga ich przeczyszczenie jednak niekiedy konieczna jest wymiana.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto© mat. prasowe / Fiat

Podsumowując, Fiat Grande Punto to ciekawa propozycja dla osób szukających nietuzinkowego miejskiego auta z duszą za niewielką cenę. Większość usterek jakie spotkamy w tym modelu to drobnostki jednak ich natężenie bywa czasem uciążliwe. Mocną stroną Grande Punto są trwałe jednostki napędowe, tanie części eksploatacyjne i ciekawy design. Ceny najtańszych używanych egzemplarzy zaczynają się od około 20 000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Fiatsamochody używaneAbarth
Komentarze (2)