Fiat Croma
Fiat Croma to auto z segmentu D, którego produkcja trwała od 1985 do 1996 roku. Po prawie dziesięcioletniej przerwie, w 2005 roku koncern Fiata reaktywował Fiata Croma. Za projekt pierwszej i drugiej generacji Cromy odpowiedzialny był sławny projektant Giorgetto Giugiaro. Croma została stworzona, aby zastąpić Fiata 132 (znanego również jako Fiat Argenta). Gdy w 1996 roku zakończono produkcję I generacji Cromy, Fiat zrezygnował z walki o segment D na blisko dziewięć lat, zostawiając pole popisu Alfie Romeo i Lancii. W roku 2005 nowoczesna Croma powróciła do salonów Fiata. Co ciekawe, Croma w języku włoskim to ósemka (rodzaj nuty).
Fiat Croma – informacje o modelu
Croma to owoc kooperacji Alfy Romeo z Saab-em. Wspólny projekt zrodził różne modele oparte o płytę podłogową Saab-a, a były to: Fiat Croma, Alfa Romeo 164, Lancia Thema i Saab 9000. Wszystkie trzy modele, oprócz Alfy Romeo, posiadały także zbliżony wygląd nadwozia.
Fiat Croma wyróżniał się poważnym i subtelnym wyglądem. Pięciodrzwiowe nadwozie Cromy podobne było do sedana, jednak Croma to liftback (klapa bagażnika uchylana jest wraz z tylną szybą). Pierwsza modernizacja Fiata Croma dokonała się w 1991, w której przeprowadzono lifting pasu przedniego i pasu tylnego, samo zaś wnętrze auta nabrało nowoczesnego charakteru. W 1993 roku dokonano drugiej modernizacji, a wraz z nią pojawiły się nowe silniki.
W 1996 roku produkcja Fiata Cromy została zamknięta (na 9 lat), a nowy model, mający zastąpić Crome, to Fiat Marea.
Fiat Croma – silniki
Fiat Croma – diesel
Warto zauważyć, że Fiat Croma to pierwszy samochód osobowy, wykorzystujący motor wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (silnik ten pojawił się w 1987 roku). Ten turbodoładowany silnik posiadał pojemność wynoszącą 1,9 litra i generował moc 92 KM. W ofercie silników Cromy pojawiły się również diesle wolnossące o pojemności 2,5 litra. Generowały one 75 KM, a diesle turbodoładowane generowały moc rzędu 100, 105 i 115 KM.
Fiat Croma – benzyniaki
Oczywiście Croma oferowała także szeroką gammę silników benzynowych. Na początku był to jednostki o pojemności 1,6 i 2,0 litra, generujące 83 i 90 KM oraz 155 KM (silnik z turbosprężarką). Następnie ukazały się silniki 2.0, generujące (zależnie od daty produkcji i sposobu zasilania – albo gaźnik albo wtrysk) 97, 114, 117, 121 i 138 KM (z turbosprężarką: 151 i 153 KM). Wraz z ostatnim liftingiem, w ofercie pojawił się silnik 2.5 V6 pochodzący od Alfy Romeo i generujący moc rzędu 160 KM. Jednostka napędowa współpracowała z pięciobiegową ręczną skrzynią biegów, która przekierowywała moc na przednią oś.