Ferrari California
Ferrari California zadebiutowało w 2008 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Jest to pierwszy produkt włoskiego producenta wyposażony w dach typu hardtop i jednostkę V8 umieszczoną w przedniej części nadwozia. Mierzące 4563 mm długości, 1902 mm szerokości oraz 1308 mm wysokości Ferrari California oferowane jest wyłącznie w jednej wersji nadwozia: jako 2-drzwiowe coupé-cabrio. W ciągu około 15 s California może przeobrazić się z rasowego coupé w kabriolet z prawdziwego zdarzenia. Auto oferuje miejsce dla czterech osób i plasowane jest w segmencie GT.
Pod maską Ferrari California znajduje się 4,3 l silnik V8 o mocy 460 KM, który pozwala na przyspieszenie do pierwszej setki w 3,9 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 310 km/h. Napęd jest przekazywany na tylne koła za pomocą 6-biegowej manualnej lub 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Co ważne, California została wyposażona w wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Płyta podłogowa i nadwozie są wykonane z aluminium.
W ciągu pierwszych dwóch lat produkcji z fabryki zlokalizowanej w Maranello wyjechało 5000 egzemplarzy modelu California. Nadwozie zostało zaprojektowane przez znane i cenione włoskie studio stylistycznej Pininfarina, a wnętrze jest popisem możliwości firmy Bertone, która została założona w 1912 roku. Co ciekawe, Ferrari poświęciło ponad 1000 godzin na dopracowanie nadwozia Californii w tunelu aerodynamicznym. Współczynnik oporu powietrza wynosi Cx 0.32, co czyni model California najbardziej aerodynamicznym Ferrari w historii.
Zdecydowani na zakup Californii mają do wyboru 27 kolorów nadwozia, 12 barw skórzanej tapicerki oraz 3 wzory felg. Najwięcej zainteresowanych Ferrari z twardym dachem pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Nie powinno to jednak dziwić - California jest ukłonem w stronę Amerykanów i konkurentem Corvette.
W 2012 roku Ferrari California doczekało się pierwszego faceliftingu. Zmiany zewnętrzne są niemal niezauważalne, ograniczają się m.in. do nowej osłony chłodnicy. California została jednak wzbogacona o dodatkowe 30 KM i 20 Nm, dzięki czemu 4,3 l jednostka V8 generuje 490 KM oraz 505 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odchudzono również nadwozie o 30 kg. Taki zabieg pozwolił na skrócenie czasu potrzebnego do osiągnięcia pierwszej setki z 4 s do 3,8. Prędkość maksymalna pozostała bez zmian. Ferrari Californię po faceliftingu zaprezentowano podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 2012 roku.
California zalicza się do modeli najchętniej modyfikowanych przez firmy tuningowe. Własną wizję Californii stworzyło na przykład Edo Competition. W zależności od życzenia klienta auto może zostać wyposażone w 20- lub 21-calowe aluminiowe felgi, obniżone zawieszenie oraz specjalne kolory wewnątrz. Specjaliści z Edo przeprogramowali również jednostkę sterującą pracą motoru, dzięki czemu moc 4,3 l jednostki V8 wzrosła do 500 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm. Taka moc pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w 3,9 s oraz rozwinięcie prędkości maksymalnej 315 km/h.
Do głównych konkurentów Ferrari California zaliczamy modele Astona Martina, Porsche, Lamborghini oraz Chevroleta Corvette.
W 2014 roku pojawiła się zmodernizowana wersja oznaczona California T. Główną modyfikacją jest nowy widlasty 8-cylindrowy silnik o objętości skokowej 3,9 l, który jest wspomagany dwiema turbosprężarkami. Motor ma moc 560 KM i jest pierwszą turbodoładowaną jednostką napędową w drogowym Ferrari od czasów modelu F40.