Dzięki zmianom na rynku rośnie dostępność popularnych aut miejskich
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
2018 rok to rekordowy okres dla branży motoryzacyjnej w Polsce. W naszym kraju zarejestrowano niemal 1,6 miliona aut. To najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek osiągnął nasz rynek! Aż 1/3, czyli 532 tysiące sztuk spośród sprzedanych aut to samochody nowe tzw. "z salonu".
Tak dobre rezultaty, to w dużej mierze zasługa klientów instytucjonalnych - firm posiadających własne floty samochodowe. W tym gronie znajdują się spółki zajmujące się wynajmem długoterminowym, które zakupiły niemal 82 tysiące pojazdów. Co wpływa na tak dobre wyniki?
-Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jednoznacznie wskazują, że rok 2018 był najlepszym w historii wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce. Oszczędności w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań, stałe koszty związane z finansowaniem i kompleksową obsługą pojazdów oraz po prostu wygoda, to zalety wynajmu długoterminowego - komentuje Grzegorz Szymański, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Jeśli chodzi o udział w rynku poszczególnych segmentów aut, to na czele znajdują się małe SUV-y, których w zeszłym roku sprzedano aż 151 986 sztuk. My postanowiliśmy przyjrzeć się innej grupie - małym autom miejskim. Trzy podgrupy (mini, mini plus i małe), na których się skupiliśmy osiągnęły sprzedaż na poziomie 106 601 sztuk. To aż 20 procent udziału w ogólnym wyniku.
Jak wyglądają szczegółowe wyniki sprzedaży małych aut? Oto zestawienie:
Małe auta miejskie to, rzecz jasna, najtańszy segment w zestawieniu. Ceny nowych egzemplarzy w podstawowej konfiguracji mieszczą się w przedziale 30 – 50 tysięcy złotych. To relatywnie niewiele. Trzeba jednak pamiętać, że eksploatacja fabrycznie nowych modeli samochodów powoduje duże spadki wartości w niedługim czasie. Jak uniknąć strat? Rozwiązaniem zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm może być wspomniany wynajem długoterminowy.
- Długoterminowy wynajem samochodu to jeden z najbardziej ekonomicznych i wygodnych sposobów korzystania z nowego auta. Nie dotyczą nas koszty utraty wartości pojazdu, ubezpieczenia czy serwisu. Dostajemy wybrane nowe auto, w pełni bezpieczne i zaawansowane technologicznie, które możemy zmieniać co 2-3 lata – komentuje Michał Knitter, współzałożyciel i wiceprezes Carsmile – firmy zajmującej się długoterminowym wynajmem aut na abonament.
Jak w praktyce wygląda cały proces na przykładzie firmy Carsmile? Na stronie firmy klient wybiera interesujący go model, jego konfigurację, wyposażenie, okres trwania umowy i wysokość miesięcznej raty. Po podpisaniu umowy (można to też zrobić on-line, udzielając zgody smsem) wybrane auto jest przygotowywane do odbioru lub - co niezwykle wygodne - do dostarczenia go pod wskazany adres.
Czas oczekiwania zależy od wybranego modelu i jego wyposażenia. Pod tym względem usługodawca zapewnia pełną swobodę, ponieważ w ofercie znajduje się aż 500 modeli 30 najpopularniejszych marek, które można dowolnie konfigurować. Od momentu otrzymania samochodu, klienta obowiązuje stała miesięczna rata, w której uwzględnione są już takie koszty jak ubezpieczenie, serwis i dwa komplety opon wraz z ich co sezonową wymianą. Do stałego abonamentu doliczyć należy opłatę za realnie przejechane kilometry.
Brzmi wygodnie, ale jak wyglądają realne koszty? Sprawdziliśmy wybrane modele wymienionych już wcześniej popularnych aut miejskich i przyjrzeliśmy się opłatom.
Fiat 500: miesięczna opłata – 522 zł, opłata za przejechany kilometr – 13 gr.
Renault Clio: miesięczna opłata – 637, opłata za przejechany kilometr – 17 gr.
Opel Corsa: miesięczna opłata – 606 zł, opłata za przejechany kilometr – 18 gr.
Skoda Citigo: miesięczna opłata – 617 zł, opłata za przejechany kilometr – 15 gr.
Skoda Fabia: miesięczna opłata – 690 zł, opłata za przejechany kilometr – 8 gr.
Mamy możliwość samodzielnego ustawienia wysokości raty, zmieniając wersję wyposażenia, długość obowiązywania umowy (od roku do pięciu lat) czy ustalając wielkość wkładu własnego. Biorąc pod uwagę to, że koszty są stałe i nie interesuje nas zmieniający się rynek ubezpieczeń oraz to, czy nagle pojawi się potrzeba naprawy, klient otrzymuje spokój i wygodę w użytkowaniu.
Nie interesuje nas utrata wartości pojazdu. Płacimy za faktyczne użytkowanie auta. Te czynniki widocznie wpływają na stale rosnącą popularność wynajmu długoterminowego zdobywającego kolejnych zwolenników tak w Polsce, jak i w całej Europie. Czy ten trend zostanie podtrzymany w kolejnych latach? Zobaczymy.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Carsmile