Citroën C8

Citroën C8 to van produkowany od 2002 roku przy współpracy grupy PSA i Fiata w ramach projektu Eurovan. Jest on następcą modelu Evasion i jednocześnie siostrzaną konstrukcją Fiata Ulysse, Lancii Phedry i Peugeota 807. Jednym z konkurentów tego projektu było Renault Espace.

  • Citroën C8 to van produkowany od 2002 roku przy współpracy grupy PSA i Fiata
  • Nadwozie Citroëna C8 nie wyróżnia się zanadto spośród innych aut
  • Citroën C8 cieszy się sporą popularnością ze względu na niezwykłą funkcjonalność i szeroką gamę dostępnych dodatków
  • Pasażerowie chcący zająć miejsce z tyłu Citroëna C8 do kabiny dostają się poprzez (opcjonalnie elektrycznie) suwane drzwi obecne z obu stron samochodu
  • W testach bezpieczeństwa Euro NCAP Citroën C8 zdobył maksymalną liczbę gwiazdek
[1/5] Citroën C8 to van produkowany od 2002 roku przy współpracy grupy PSA i Fiata

Nadwozie Citroëna C8 nie wyróżnia się zanadto spośród innych aut. Jak na vana przystało, jest ono duże, ale było projektowane w czasach, gdy francuski producent bogactwo fajerwerków stylistycznych w swoich modelach miał jeszcze przed sobą. Z przodu króluje duże logo marki. Pas przedni wyposażono w listwy ochronne. Nad nimi rozciągają się dość duże światła o kształcie przeciętych pod skosem elips. Nadwozie jest ze wszystkich stron otoczone dużymi powierzchniami przeszklonymi. Znacznych rozmiarów okna zapewniają dobrą widoczność kierowcy i pasażerom. Model C8 został wyposażony w przesuwne drzwi tylne zarówno z lewej, jak i prawej strony. W tył Citroëna C8 wmodelowano duże, wąskie światła, ciągnące się do samego dachu.

Pasażerowie chcący zająć miejsce z tyłu do kabiny dostają się poprzez (opcjonalnie elektrycznie) suwane drzwi obecne z obu stron samochodu. Wnętrze zostało zaprojektowane ze smakiem, sprawia wrażenie eleganckiego i nowoczesnego. Przyciski przyrządów umiejscowiono na tablicy rozdzielczej ciekawie i intuicyjnie, co w połączeniu z wieloma schowkami owocuje zadowalającą ergonomią auta i komfortem użytkowania. Wygodę podróżowania zapewniają również dobrze wyprofilowane fotele. Przy tym elemencie wnętrza Citroëna trzeba się chociaż na chwilę zatrzymać. Siedzenia dla pasażerów tylnych nie stanowią zwartej kanapy. Każdy z podróżujących ma osobny fotel. Bardzo łatwo jest je złożyć oraz całkowicie wyjąć z samochodu, co pozwala uzyskać powiększoną przestrzeń wewnętrzną. Ciekawym rozwiązaniem jest również opcja obrotu foteli przednich przodem do pasażerów z tyłu, co oczywiście nie może zostać wykorzystane podczas jazdy, lecz daje możliwość komfortowego odpoczynku w trakcie postoju. Kierownica nie zawiera żadnych przycisków ułatwiających obsługę urządzeń kokpitu. Trzy zegary umiejscowione pośrodku tablicy rozdzielczej nie należą to czytelnych. Podświetlenie wskaźników oraz przycisków utrzymane jest w pomarańczowej tonacji.

Wyposażenie modelu C8 obejmuje między innymi pełną elektrykę szyb oraz lusterek, poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera oraz boczne, systemy wspomagania ABS i ESP. Standardowo montowane są również klimatyzacja i komputer pokładowy. Za dodatkową opłatą można uzyskać egzemplarz z zainstalowanymi fabrycznie ekranami wysuwanymi z sufitu. Wyświetlane na nich filmy z pewnością umilą podróż pasażerom siedzącym z tyłu. Wyposażenie obejmuje szeroką gamę dodatków, do których zaliczają się między innymi lodówka, nawigacja satelitarna czy doskonały system audio-wideo.

Gama dostępnych silników tego modelu obejmuje jednostki benzynowe i wysokoprężne. Spośród motorów benzynowych największą moc, 204 KM, generuje widlasta szóstka. Słabsze dostępne silniki mają pojemność 2,0 lub 2,2 l. Citroën proponuje również kilka diesli o pojemności 2,0 lub 2,2 l - większy motor dostępny jest także w wersji biturbo. To silnik wysokoprężny o największej mocy – 170 KM.

Potencjalny nabywca może również wybrać przekładnię: skrzynię manualną o 5 lub 6 przełożeniach lub automatyczną, 4- lub 6-biegową.

Model C8 cieszy się sporą popularnością ze względu na niezwykłą funkcjonalność, szeroką gamę dostępnych dodatków i dość rozsądny stosunek ceny do możliwości. Z pewnością doskonale sprawdzi się jako samochód rodzinny, gwarantując wszystkim pasażerom wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwo – w testach bezpieczeństwa Euro NCAP auto zdobyło maksymalną liczbę gwiazdek. Z wysokoprężną jednostką napędową HDI z FAP z pewnością samochód będzie bardziej ekologiczny, jednak ucierpi na tym portfel właściciela. Obecność tego filtra w samochodzie zazwyczaj podnosi koszty serwisowania. Produkcja modelu C8 wciąż trwa.