Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso to minivan produkowany od 2005 roku w Hiszpanii, w miejscowości Vigo. Jego konstrukcja opiera się na kompaktowym modelu francuskiego producenta – C4. Platforma, na której jest zbudowany, została wykorzystana również przy budowie Peugeota 307. Duży model Citroëna występuje w dwóch wersjach nadwoziowych. Mniejsza z nich to zwyczajne C4 Picasso, większa nosi nazwę Grand Picasso. Różnice między tymi odmianami to przede wszystkim inaczej zaprojektowany tył oraz dodatkowe dwa miejsca siedzące w Grandzie.
Z przodu Citroën C4 Picasso królują duże światła w kształcie nieco wyoblonych trójkątów. Nie da się również nie zauważyć ogromnych rozmiarów przedniej szyby. Jeśli spojrzeć z boku na tego minivana, od razu da się zauważyć, że maska przechodzi niemal jedną linią w przednią szybę, która później bez załamań łączy się z dachem. Charakterystyczne dla C4 Picasso są też duże przestrzenie okien. Co ciekawe, w podstawowej wersji dolna linia okien szyb bocznych załamuje się tuż za słupkiem B i nieco schodzi w dół, by po kilkunastu centymetrach znowu zacząć delikatnie unosić się w górę. Pas tylny, czyli to, co odróżnia od zewnątrz wersję Grand od podstawowego C4 Picasso, w pierwszym z nich jest niemal pionowy, jak w klasycznych vanach. Długie światła są zorientowane ku górze. W drugim, standardowym Picasso linia sylwetki nieco opada w miarę zbliżania się ku tyłowi. Tylna szyba jest znacznie bardziej nachylona niż w większym bracie. Różnicę widać również w kształcie świateł. Zwykłe C4 Picasso ma bardziej nieregularny kształt lamp.
Wnętrze Citroëna C4 Picasso jest bardzo przestronne. Osoby siedzące z przodu i z tyłu mają na tyle dużo miejsca na nogi, by nawet na bardzo długich dystansach nie narzekać na komfort jazdy. Deska rozdzielcza tego minivana została wyposażona w dwa charakterystyczne elementy. Pierwszym z nich jest kierownica, w której obraca się jedynie wieniec. Część środkowa, wraz z przyciskami sterującymi różnymi funkcjami w tym systemem audio, pozostaje nieruchoma. Dzięki temu Citroën mógł wprowadzić niesymetryczną poduszkę powietrzną kierowcy, lepiej sprawdzającą się podczas zderzenia. Drugim nietypowym rozwiązaniem jest umieszczenie wszystkich wskaźników, w tym również prędkościomierza, znajdujących się zazwyczaj za kierownicą, centralnie na desce rozdzielczej. Przed kierowcą ulokowano jedynie obrotomierz. Po bokach wielofunkcyjnej konsoli środkowej znajdują się dwa obszerne schowki. Z myślą o pasażerach tylnej kanapy Citroën wyposaża C4 Picasso w stoliki umieszczone na plecach przednich foteli.
Francuski producent zadbał również, by komfort jazdy zapewniały nie tylko wygodne fotele, ale również dobrze wyciszone wnętrze. W tym celu zastosował wielowarstwowe szyby. Składają się one z dwóch warstw szkła i jednej warstwy tworzywa sztucznego. Dla bardziej wymagających osób Citroën na pokładzie C4 Picasso umieścił rozpylacz zapachów. Intensywność jego działania można regulować pokrętłem znajdującym się na konsoli środkowej. Paleta dostępnego wyposażenia obejmuje również nawigację, system połączenia telefonu z samochodem poprzez Bluetooth, pakiet wideo, w skład którego wchodzą 7-calowe ekrany montowane w przednich fotelach, układ wspomagania parkowania, reflektory kierunkowe, ESP, inteligentny system kontroli trakcji, dwie poduszki powietrzne czołowe, boczne oraz dwie kurtyny powietrzne.
W gamie dostępnych silników Citroëna C4 Picasso znajdują się łącznie cztery jednostki. Dwie z nich to motory o zapłonie iskrowym. Słabszym benzyniakiem jest 120-konne 1,6 VTi. Potrzeby bardziej wymagających zaspokoi silnik 1,6 THP o mocy 155 KM. Grupa jednostek wysokoprężnych reprezentowana jest przez dwa motory HDi. Mniejszy z nich ma pojemność 1,6 l i generuje z niej 110 KM. 150 KM oferuje jednostka 2,0 HDi. W zależności od wyboru silnika do dyspozycji jest jedna z czterech przekładni: 5- lub 6- biegowa ręczna, elektronicznie sterowana bądź automatyczna 6-biegowa.
Citroën C4 Picasso oraz Grand Picasso wciąż są produkowane. Najczęściej występują w nich problemy związane z układem elektrycznym. Są to między innymi ogólne awarie unieruchamiające samochód, niedziałające sterowanie elektrycznych szyb i lusterek itp. Kupując C4 Picasso, warto zdecydować się na którąś z przekładni ręcznych. Sprawiają one znacznie mniej problemów niż dostępne w tym modelu automatyczne.