Audi A4 allroad quattro© fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI - komfortowo w teren

Mariusz Zmysłowski
16 września 2016

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Modele allroad mają w Audi już kilkunastoletnią tradycję. Najnowszą odsłoną tej rodziny jest A4 allroad quattro. Co potrafi to uterenowione kombi? Więcej, niż może się wydawać, nawet z perspektywy pasażera.

”Trochę się boję”

Polska, drogowa premiera Audi A4 allroad quattro odbyła się na początku września na Mazurach. Niezliczone kilometry szutrowych wstęg, równie dużo wstęg asfaltowych. Wokół dróg na przemian hektary pól lub szeregi drzew, stojących tuż przy trasie. To jedne z najpiękniejszych okolic w Polsce, w jakich byłem w tym roku. Skupianie się na przyjemności z podziwiania widoków początkowo szło mi jednak przeciętnie…

Audi A4 allroad quattro
Audi A4 allroad quattro© fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Ja w pierwszej kolejności wsiadłem na miejsce pasażera, a za sterami zasiadł mój kolega z innej redakcji – tego typu podział pojawia się zawsze na prezentacjach. Ruszyliśmy po mazurskim szutrze. Właściwie to bardziej pofrunęliśmy. Nie łamaliśmy przepisów, ale jak na drogę szutrową jechaliśmy stosunkowo szybko. Na jednym z zakrętów przyznałem sam przed sobą: trochę się boję.

Dopiero gdy siadłem za kierownicą, zrozumiałem, że niepotrzebnie. Z miejsca pasażera miałem złudne wrażenie, że nasze Audi zaraz zgubi resztki przyczepności i posuniemy bokiem, bardzo zgrabnie, w jedno z mijanych kartoflisk, świeżo rozoranych po wykopkach. Nic bardziej mylnego. A4 allroad quattro trzymało się suchej, szutrowej drogi piekielnie dobrze.

Audi A4 allroad quattro
Audi A4 allroad quattro© fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Napęd na cztery koła w tym samochodzie daje bardzo dużą pewność jazdy. Ten wóz przesuwa granicę bardzo daleko, poza okolice, w których zdrowy rozsądek podpowiada: starczy, wolniej. Nawet ostre łuki nie powodowały wyrzucania auta z toru jazdy ani podsterownie, ani nadsterownie. Audi odnajduje przyczepność tam, gdzie powinno jej już nie być i wgryza się oponami w szuter, odpychając się z dużą siłą naprzód. Jeśli myślicie, podobnie jak ja, zanim sprawdziłem, że na kołach miałem nowiutkie opony, z doskonałym bieżnikiem – jesteście w błędzie. Miały one już za sobą niejedną szybką eskapadę po mazurskich bezdrożach.

Poczucie niepewności u pasażera może być wywoływane przez fakt, że jazda tym samochodem jest wyjątkowo komfortowa. Koła są idealnie prowadzone po nierównościach przez nowe, lekkie, 5-wahaczowe zawieszenie obu osi, z amortyzatorami z regulowaną siłą tłumienia. Tylko niewielka część z tego, co dzieje się na drodze, przenoszona jest do kabiny.

Audi A4 allroad quattro
Audi A4 allroad quattro© fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Komfort zachowywany jest też przy spokojnej jeździe. quattro powoli, ale skutecznie ciągnie A4 naprzód po wybojach. Na większych kołach, allroad ma prześwit większy od standardowego Avanta w sumie o 3,4 cm, dzięki czemu w lekkim terenie nie trzeba się obawiać o elementy podwozia i atrapy zderzaków.

Uniwersalny, ale na poziomie biznesowym

O ile np. Leon X-Perience był uniwersalnym autem rodzinnym dzięki swojemu uterenowieniu, tak A4 allroad quattro to wszechstronny samochód na jeszcze wyższym poziomie. To nie tylko auto rodzinne. Wieczorem, gdy już opłuczesz swojego allroada z pyłu lub błota, zakładasz smoking i podjeżdżasz pod restaurację, teatr – gdzie zechcesz. Następnego dnia jedziesz nim na spotkanie biznesowe. Po spotkaniu odwiedzasz hurtownię, ładujesz bagażnik do pełna towarem i jedziesz do swojego zespołu, który pracuje na montażu w hali produkcyjnej, na budowie – nie ma znaczenia gdzie. Liczy się to, że tym samochodem da się zrobić wszystko.

Na dodatek A4 allroad quattro nie jest samochodem ostentacyjnym – nie krzyczy: hej, przyjechałem SUV-em, patrz na mnie, podziwiaj mój luksusowy czołg. Tym wozem wjedziesz w teren, zabierzesz dzieciaki na rowery, wybierzesz się w długą trasę autostradą, spotkasz się z kontrahentami. Zastosowania ogranicza tylko wyobraźnia i wachlarz potrzeb właściciela.

Audi A4 allroad quattro
Audi A4 allroad quattro© fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Właśnie dlatego uważam, że w pewnym sensie A4 allroad quattro jest samochodem skończonym. W tym aucie nie potrzeba niczego więcej. Jest świetnie wykonany – materiały są naprawdę wysokiej klasy, na dodatek są ułożone przez stylistów w bardzo zgrabny sposób. To stanowi uzupełnienie jego uniwersalności.

Wybór nieduży, ale zadowalający

Audi nie daje wielkiego wyboru w kwestii silników. A4 allroad quattro możemy mieć albo z dieslem albo z silnikiem benzynowym. Są to jednak jednostki, które wszystkich powinny zadowolić mocą. Diesel to 190-konny silnik TDI, a benzyniak to z kolei 252-konny motor TSI. Ja miałem okazję jeździć z jednostką wyskoprężną i nie jestem pewien, czy chciałbym ją zamienić na mocniejszego benzyniaka.

Diesel doskonale spisywał się przy dynamicznej jeździe, ciągnął duże kombi naprzód, niczym lokomotywa. Jednocześnie z doświadczenia wiem, że silnik ten zapewni przyzwoite zużycie paliwa. Co w takim razie przemawia za motorem benzynowym?

Audi A4 allroad quattro
Audi A4 allroad quattro© fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Oczywiście, mocy zazwyczaj nie jest za wiele. Tu jednak Audi proponuje jeszcze coś ekstra. To nowy napęd quattro ultra, który dostępny jest tylko z silnikiem TSI. Jest to rozwiązanie, w którym wszystkie cztery koła zapięte są do pracy na stałe, ale komputer ma możliwość odpiąć je, gdy napęd na 4 koła nie jest potrzebny i można zaoszczędzić trochę paliwa, np. w trakcie jazdy ze stałą prędkością w trasie. quattro ultra jest zatem czymś na kształt odwrotności popularnych napędów dołączanych. Nie dopina on tylnych kół gdy musi, tylko odpina je, gdy może.

By mieć pewność, że kierowca zawsze będzie miał pod nogą napęd na cztery koła w sytuacji, w której go potrzebuje, auto analizuje drogę przed pojazdem, nie tylko z pomocą kamer, ale i map oraz GPS-u i potrafi na wszelki wypadek uaktywnić tylną oś z wyprzedzeniem. Samo załączenie kompletnego napędu trwa 0,2 s.

Po co Ci zwykły Avant?

Audi A4 allroad quattro
Audi A4 allroad quattro© fot. Mariusz Zmysłowski © 2016

Załóżmy, że wpadłeś na pomysł, żeby kupić sobie A4 Avanta. Chcesz do tego w komplecie napęd quattro, skrzynię S tronic i 2-litrowego diesla o mocy 190 KM. Taki zestaw startuje w cenniku Audi od pułapu 196 700 i ma przydomek Sport, wraz z którym dostaniesz zestaw dodatków. Teraz musisz sobie odpowiedzieć na pytanie – po co kupować Avanta, skoro możesz mieć ultrauniwersalny model allroad quattro?

Dopłata? Owszem, jest. W tym porównaniu wynosi… 1900 zł. Za taką dopłatą nie dostaniemy chyba nawet najprostszego pakietu Scout u Škody.

Nasza ocena Nowe Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI (2016):
9/ 10
Plusy
  • Maksymalnie uniwersalny charakter
  • Bardzo skuteczny napęd quattro
  • Atrakcyjna stylistyka
  • Liczne nowoczesne rozwiązania
  • Diesel dobrze sparowany z szybką przekładnią S tronic
  • Duża liczba zaawansowanych systemów bezpieczeństwa
Minusy
  • Mało miejsca na stopy dla pasażera tylnej kanapy
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/25]

Nowe Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI (2016) - dane techniczne, cena

Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI (2016)

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowany 
Rodzaj paliwa:Diesel 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1968 cm³ 
Moc maksymalna:190 KM przy 3800 - 4200 rpm 
Moment maksymalny:400 Nm przy 1750-3000 rpm 
Skrzynia biegów:7-biegowa, automatyczna, S tronic 
Typ napędu:quattro, na 4 koła (AWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe 
Średnica zawracania:11,6 m 
Koła, ogumienie przednie:245/40 R19 
Koła, ogumienie tylne:245/40 R19 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Kombi 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1640 kg 
Ładowność:605 kg 
Długość:4750 mm 
Szerokość:1842 mm 
Wysokość:1493 mm 
Rozstaw osi:2818 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1578 / 1566 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:58 l 
Pojemność bagażnika:505-1510 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,8 s 
Prędkość maksymalna:220 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):5,7 l/100 kmb.d.
Zużycie paliwa (trasa):4,8 l/100 kmb.d.
Zużycie paliwa (mieszane):5,1 l/100 km 
Emisja CO2:134 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Wersja allroad quattro od:197 200 zł 
Wersja silnikowa od:163 600 zł 
Model od (A4):131 500 zł 
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (47)