Alfa Romeo 8C Competizione
Alfa Romeo 8C Competizione jest sportowym samochodem produkowanym przez pochodzące z Włoch przedsiębiorstwo Alfa Romeo w latach 2007 – 2010. Auto zastąpiło na rynku Alfa Romeo SZ & RZ, a jego bliźniaczym modelem jest Maserati Gran Turismo. Ponadto za największą konkurencję uważa się auta: Ferrari F430 Scuderia i Maserati GranTurismo.
Alfa Romeo 8C Competizione – 2003 rok i model koncepcyjny
Alfa Romeo 8C Competizione po raz pierwszy zaprezentowany został podczas Motor Show we Frankfurcie w 2003 roku. Zaprojektowana przez Wolfganga Eggera w Centro Stile Alfa linia 2-osobowych aut sportowych nawiązywała do tradycji marki z lat 50. i 60., a nazwa Competizione odnosiła się do modelu 6C 2500 Competizione z 1948 roku, który w latach 1949 i 1950 ukończył prestiżowy wyścig Mille Miglia na trzecim miejscu, będąc prowadzonym przez Juana-Manuela Fangio i Agusto Zanardiego. Oprócz tego Alfa Romeo 8C Competizione zwyciężył w rajdzie Targa Florio w 1950 roku. Na koniec warto dodać, że zapowiadana wersja Alfa Romeo 8C Competizione wyposażona została w 3-litrowy silnik nigdy nie powstała i uznana została za stylistycznie najbardziej zbliżoną do pojazdów marki pochodzących z okresu przedwojennego.
Alfa Romeo 8C Competizione – 2007 rok i wersja produkcyjna
Podczas imprezy Mondial de l'Automobile 2006 Alfa Romeo po raz pierwszy ogłosiła rozpoczęcie produkcji modelu Alfa Romeo 8C Competizione. Auto było bardzo podobne do pierwotnej wersji koncepcyjnej, a największą różnicą w przypadku karoserii była podwyższona tylna oś. Pozostałe nie mniej ważne zmiany zawierały się w: powiększonych przednich lampach wykorzystujących xenonowe żarówki ze standardowym systemem odświeżania. Ponadto w ich centralnym punkcie oraz na kołach umieszczone zostało logo marki, a do pomalowania karoserii wykorzystano kolory: czarny i czerwony, a w specjalnej wersji również odcienie: perłowy róż czy Alfa czerwień. Oprócz tego za dodatkową opłatą możliwe było wykorzystanie niemal każdego koloru stworzonego przez przyszłego właściciela np. Blue Avio, Grigio Nuvolari, Fuji White (kolory zastrzeżone przez Maserati), czy Vinaccia i Blue Pozzi (zastrzeżone przez Ferrari). Oprócz tego, w przypadku zawieszenia wykorzystano stalowe elementy uzupełnione włóknem węglowym, które stworzone zostały w zakładach produkcyjnych Maserati w Modenie. Przełożyło się to na wyróżnienie Alfa Romeo 8C Competizione podczas festiwalu Goodwood Festival of Speed w roku 2010.
Alfa Romeo 8C Competizione – zasilanie
Alfa Romeo 8C Competizione wykorzystywał platformę, która dzieliła wiele komponentów z modelem Maserati GranTurismo. Dodatkowo została ona zsynchronizowana z nowymi jednostkami napędowymi Ferrari/Maserati V8 z pojemnością 4.7 litrów, które osiągały maksymalny moment obrotowy 7 000 rpm ze współczynnikiem kompresji 11:3:1. Wspomniane silniki obsługiwane były przez 6-biegowe przekładnie z komputerową obsługą kolumną sterującą z opcją wykorzystania trybów: manualnego, automatyczno-sportowego i automatyczno-normalnego. Dzięki temu zmiana biegu w Alfa Romeo 8C Competizione trwała 175 mili sekund.
Alfa Romeo 8C Competizione – osiągi
Alfa Romeo 8C Competizione wyposażony został w koła 245/35 z przodu i 285/35 z tyłu wykonane z wytrzymałego aluminium. W przypadku hamulców zastosowano modele Brembo wykonane z ceramicznego włókna węglowego, które nazwane zostały ''fenomenem'' przez magazyn Road&Track, dzięki całkowitemu zatrzymaniu na odległości 32 metrów jadąc z prędkością 97 km/h. Oprócz tego oficjalna prędkość maksymalna Alfa Romeo 8C Competizione osiąga 292 km/h, ale może być zwiększona do poziomu 306 km/h powołując się na magazyn Road&Track. Warto również dodać, że Alfa Romeo 8C Competizione do pierwszej setki rozpędzał się ok. 4 sekundy (ok. 12 sekund na odcinku ćwierć mili), co przekładało się na parametry spalania na poziomie 16 l/100 km podczas jazdy w mieście.
Alfa Romeo 8C Competizione – wymiary
Alfa Romeo 8C Competizione jako sportowy samochód o wysokich osiągach charakteryzował się rozstawem osi na odległość 2646 mm i masą całkowitą w wysokości 1585 kg. Oprócz tego konstrukcja Alfa Romeo 8C Competizione osiągnęło długość 4381 mm i szerokość 1894 mm przy wysokości 1341 mm.
Alfa Romeo 8C Competizione – produkcja i zagraniczne rynki
Alfa Romeo 8C Competizione został wyprodukowany w limitowanej ilości 500 egzemplarzy na rynki w: USA, Francji, Szwajcarii, Włoszech i Japonii. Nakład rozszedł się bardzo szybko, a Alfa Romeo 8C Competizione powrócił na amerykański rynek w 2008 roku. Oprócz tego prawa do Alfa Romeo 8C Competizione zakupione zostały przez filmowego reżysera i przedsiębiorcę Jamesa Glickenhausa znanego również z faktu posiadania zaprojektowanego na zamówienie Ferrari Enzo P4/5. Oficjalna produkcja Alfa Romeo 8C Competizione zakończona została do końca 2008 roku, a ostatni egzemplarz dostarczony został na amerykański rynek holenderskiemu księciu Bernhardowi Lucasowi Emmanuelowi. Oprócz tego Yoenis Cespedes – gracz New York Mets został sfotografowany, kiedy jechał modelem Alfa Romeo 8C Competizione na obóz treningowy w 2016 roku.
Alfa Romeo 8C Competizione – wyposażenie
Alfa Romeo 8C Competizione wyróżniał się w segmencie sportowych samochodów wyposażeniem, które zawierało m.in.: aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, skórzaną tapicerkę, specjalnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą, centralny zamek, immobilizer, wspomaganie układu hamowania, wielofunkcyjną kierownicę z regulowaną kolumną, rozbudowany system głośników audio, odtwarzacz CD, radio FM/AM oraz tempomat.
Alfa Romeo 8C Competizione - bezpieczeństwo
Alfa Romeo 8C Competizione została doceniona pod kątem walorów bezpieczeństwa. Z tego względu auto wyposażone zostało m.in. w takie elementy jak: wspomaganie układu hamulcowego, system ABS, system kontroli trakcji, elektrycznie regulowane fotele i zagłówki, czujniki ułatwiające parkowania i wyeliminowanie martwych punktów podczas wyprzedzania, asystenta pasa ruchu, dodatkowe światła przeciwmgielne, podświetlenie zegarów z trybem nocnym i zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera.