Alfa Romeo 155
Alfa Romeo 155, produkowana od 1992 roku w fabryce zlokalizowanej w Pomigliano d'Arco, we Włoszech, reprezentuje włoską markę w segmencie D. Alfa Romeo 155 opiera się na płycie podłogowej i częściach m.in. z Fiata Tempry i Lancii Delty. Jest następcą modelu o nazwie 75, który debiutował na rynku w 1985 roku. Do głównych konkurentów 155 zaliczamy Audi A4, BMW E36, Nissana Primerę i Volvo 440/460.
155 zostało zaprojektowane przez włoski I.DE.A Institute, którego głównym celem było osiągnięcie niskiego współczynnika oporu powietrza (Cx 0,29). Auto jest zdecydowanie większe od poprzednika, co skutkuje bardziej obszernym wnętrzem oraz pojemnością bagażnika wynoszącą 525 l. Najbardziej znaczącą zmianą było zrezygnowanie z napędu na tył oraz zastosowanie napędu na przednie koła, co wywołało kontrowersje wśród fanów marki.
Seryjne wyposażenie Alfy Romeo 155 nie należało do najbogatszych. Były tylko podstawowe elementy, takie jak wspomaganie kierownicy czy centralny zamek. Dopiero za opłatą można było nabyć egzemplarz 155 z systemem Anti-Lock Braking System (ABS), klimatyzacją, skórzanym poszyciem foteli czy pełną elektryką.
Alfa Romeo 155 oferowana była z kilkoma jednostkami benzynowymi oraz dwoma silnikami wysokoprężnymi. Gamę motorów napędzanych benzyną otwierają jednostki Twin Spark o pojemności 1,6 l, 1,7 l, 1,8 l oraz 2,0 l. Wariant 2,0 l generuje 143 KM przy 6000 obr./min i 187 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taka moc pozwala na przyspieszenie do setki w 9,3 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 205 km/h. Warto dodać, że średnie spalanie wynosi 9,5 l/100 km.
Paleta motorów wysokoprężnych obejmuje silnik o pojemności 2,0 l i mocy 90 KM (186 Nm) oraz wariant 2,5 l o mocy 125 KM i 294 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Słabsza jednostka przyspiesza do setki w 13,5 s i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h, a mocniejszy motor uzyskuje 100 km/h po 10,3 s i maksymalnie rozpędza się do 195 km/h. Oba silnika zużywają podobną ilość paliwa, wahającą się w przedziale 7,0-7,3 l/100 km.
Warto także zwrócić uwagę na model Q4 z napędem na cztery koła, który ma najmocniejszą w gamie 2,0 l jednostkę benzynową, o mocy 190 KM przy 6000 obr./min i 291 Nm maksymalnego momentu obrotowego, pożyczoną od Lancii Delty. Alfa Romeo 155 Q4 osiąga setkę po 7 s i maksymalnie rozpędza się do 225 km/h, a do jej głównych konkurentów zaliczamy Forda Sierrę Cosworth 4x4, Subaru Legacy 2.0 Turbo oraz Volkswagena Passata G60 Syncro GT.
Alfa Romeo 155 Q4 różni się od standardowej wersji zderzakami i spojlerami w kolorze nadwozia, aluminiowymi felgami oraz kilkoma sportowymi akcentami wewnątrz, obejmującymi m.in. sportowe fotele.
155 Q4 może pochwalić się wieloma sukcesami sportowymi, w tym m.in zwycięstwem w zawodach ITCC, DTM oraz BTCC.
W 1995 roku Alfa Romeo 155 została poddana niewielkiemu faceliftingowi, który obejmował poszerzone nadkola, zmodernizowany grill i dodanie 4-cylindrowej gamy jednostek napędowych. Zmodyfikowano również wnętrze samochodu i do standardowego wyposażenia dołożono m.in. system ABS.
Największą wadą Alfy Romeo 155 jest jej wysoka awaryjność. Często dochodzi do drobnych usterek, problemów z zawieszeniem oraz instalacją elektryczną.
Produkcja Alfy Romeo 155 została zakończona w 1997 roku. Następcą 155 jest model 156, który zadebiutował w 1997 roku i był wytwarzany do 2006 roku.
Plusy:
- nietuzinkowy design nadwozia
- przestronne wnętrze
- bardzo pojemny bagażnik
- atrakcyjna cena
Minusy:
- wysoka awaryjność instalacji elektrycznej i podzespołów mechanicznych